Jeg tenkte å dra inn faktorer som historikk, tradisjoner og betydning. Men så bestemte jeg meg for å kun kjøre på magefølelse og personlig smak da det blir mer om mine følelser.
1. Richard Mille (de er sprø, men heftig innovative!)
2. Patek (kunstverk)
3. Vacheron Constatin (håndtverk + "hemmelige" veldig under radaren)
4. Audemars (design,)
5. A.Lange (håndtverk + begrenset + materievalget er heavy)
6. Rolex (robusthet + design)
7. Seiko (Grand Seiko -mekanisk perfeksjon + innovative)
8. Breitlling (inhouse verket var faktisk svært imponerende!)
9. IWC (noen fantastiske inhouse-verk, synd at de bruker mye ETA. Hadde havnet høyere hvis ikke)
10. Zenith (litt mer stabilitet på modellene savnes. MYE bra med EP-verket, men de bytter image og modeller hele tiden)
Hublot havner på topp 20, men ikke topp 10. Takket være det nye unico inhouse-verket. Er fortsatt overpriset med tanke på de udekorerte ETA verket som sitter i mange av de.
At IWC ligger under Breitling er veldig gråsone. Jeg synes bare at Breitling har gjort mer utav seg enn IWC det siste året med tanke på modellene sine og i tillegg at de bruker mer og mer inhouse, noe som tyder på at de vil fase vekk ETA-verkene. Hvis IWC gjør det samme vil de nok snike seg forbi.
Som sagt, dette er min private magefølelse og den vil nok skille seg litt ut fra "popular opinion"
1. Richard Mille (de er sprø, men heftig innovative!)
2. Patek (kunstverk)
3. Vacheron Constatin (håndtverk + "hemmelige" veldig under radaren)
4. Audemars (design,)
5. A.Lange (håndtverk + begrenset + materievalget er heavy)
6. Rolex (robusthet + design)
7. Seiko (Grand Seiko -mekanisk perfeksjon + innovative)
8. Breitlling (inhouse verket var faktisk svært imponerende!)
9. IWC (noen fantastiske inhouse-verk, synd at de bruker mye ETA. Hadde havnet høyere hvis ikke)
10. Zenith (litt mer stabilitet på modellene savnes. MYE bra med EP-verket, men de bytter image og modeller hele tiden)
Hublot havner på topp 20, men ikke topp 10. Takket være det nye unico inhouse-verket. Er fortsatt overpriset med tanke på de udekorerte ETA verket som sitter i mange av de.
At IWC ligger under Breitling er veldig gråsone. Jeg synes bare at Breitling har gjort mer utav seg enn IWC det siste året med tanke på modellene sine og i tillegg at de bruker mer og mer inhouse, noe som tyder på at de vil fase vekk ETA-verkene. Hvis IWC gjør det samme vil de nok snike seg forbi.
Som sagt, dette er min private magefølelse og den vil nok skille seg litt ut fra "popular opinion"