Top 10 klokkemerker :D - Få høre dine :D

Dette blir alt annet enn saklig,
foreløpig er jeg svært så glad i disse ti:
Omega, Rolex, Patek, IWC, Sinn, Seiko, Oris, GO, Panerai, AP

Rangert på noe så Freudiansk vis som "what comes to mind"

Min 10 på topp liste::D

1. Grand Seiko
2. Credor
3. Royal Orient
4. Seiko Ananta
5. Seiko Galante
6. Orient Star
7. Citizen Campanola
8. Seiko Phoenix
9. Seiko Prospex
10. Seiko
11. Orient
12. Casio
13. Citizen
14. Alba

Jeg tror nok denne listen kan forandre seg med tiden etterhvert som jeg får mer kunnskap:cool:

EDIT - Så nå at det ikke var topp 20 japanske klokker, sry:confused::oops::eek::confused::oops:

Imo

1. A. LANGE (Best teknisk og 'advanced' ) / PATEK P. (Best detail-finishing & investment++)
2. VC (Noen få super-advanced, ellers lite innovasjon nå)
3. AP (For lite innovasjon nå)
4. Jaeger / Breguet
5. Glashutte O.
6. Zenith/ Girard P
7. Blancpain /Franck Muller / Richard Mille / Roger Dubuis /Parmigiani (De sære high-end's)
8. IWC
9. Rolex (Lite innovasjon, men best investm.)
10. Panerai
11. Omega
12. Breitling

(Avh. personlig smak og modeller da...;) )

En særdeles subjektiv liste, basert på mine preferanser

Patek Philippe
Jaeger LeCoultre
Audemars Piguet
Vacheron Constantin
Rolex
Panerai
Zenith
Breguet
A.Lange & Söhne
Tag Heuer

Mange måter å rangere på. Jeg velger å rangere ut fra egen interesse, dvs de jeg pleier å kjøpe eller kikke etter til salgs. De jeg føler har mange interessante modeller som gir meg bang for the buck.

1. Jaeger
2. Rolex
3. Zenith
4. Omega
5. Alle de andre :)

1 Lange
2 Patek
3 Richard Mille
4 Vacheron Constantin
5 Blancpain
6 AP
7 Jaeger
8 Glashutte
9 IWC
10Rolex

1. Rolex (Min favoritt)
2. Tissot (Har flere slike. Blant annet min gamle Konfirmasjonsgave!)
3. Sinn
4. Chase Durer (Denne så jeg ikke på listen fra de andre! Ingen som har slik?)
5. Tag Heuer
6. Noen russiske som jeg ikke husker navnet på...
7. Pulsar... (Ekslusiv gave med SKF-logo...)

og hva mer som jeg ikke kommer på.....?

:cool:

Listen består av merker som jeg liker og er interessert i, men som jeg ikke nødvendigvis eier i dag. Ser jeg annonser med noen av merkene ser jeg nøyere på dem; er det en artikkel i et klokkeblad leser jeg artikkelen. Jeg er fullstendig klar over at noen av merkene kommer jeg sannsynligvis aldri til å eie.

1) Rolex
2) Sinn
3) JLC
4) Tudor
5) Glashütte
6) Zenith
7) Omega
8) Patek
9) Panerai
10) Tag Heuer

Jeg er fullstendig klar over at noen av merkene kommer jeg sannsynligvis aldri til å eie.

Det er lov å drømme!
Det er noe av det som er gøy med klokker!

Det er flotte (og nyttige) små saker! Det å lete etter "den du vil ha", selve jakten og drømmen, det er halve moroa!

PH :cool:

Hvorfor har ikke jeg sett denne tråden tidligere:eek:

Mine lister har forandret seg mye og er fremdeles mange omrokeringer, men ser vel ca sånn ut:

1. Patek Philippe
2. Audemars Piguet
3. Jaeger-LeCoultre
4. Glashütte Original
5. Vacheron Constantin
6. Breguet
7. A.Lange & Söhne
8. Rolex
9. Omega
10. IWC

Audemars Piguet
Audemars Piguet
Audemars Piguet
Audemars Piguet
Rolex
PP
Omega
A Lange m/ etterkommere
VC
JLC

1: JLC
2: Patek
2: Audemars Piguet
3: A. Lange
5: Zenith
6: Seiko (Disse fortjener helt klart en høyere plassering historisk sett, men det er vanskelig å prioritere den høyere med dagens modeller)
7: Breguet
8: Glashütte Original
9: Nomos (for å stable noe på beina i dagens mettede marked, og det med stil)
Delt 10.: Rolex, Omega, Alt av Swatch, IWC, Glorifisrte ETA-er og andre gjesp. :p

9-ern er helt klart ufortjent, men synes ellers det er en grei liste. Rolex burde definitivt vært høyere oppe, men mangler i mine øyne både sjel, håndverk og innovasjon utseendemessig. Den får derfor en ufortjent lav plassering "av personlige årsaker", og er neppe obejtkivt "riktig" (men hva er vel det) i likhet med Omega.

Topp 10

Vil nok få litt bråk for den her, men har sterke meninger og er åpen for diskusjon;)

1. Ulysse-Nardin
2. Jaeger-LeCoultre
3. Girard-Perregaux
4. A. Lange & Söhne
5. IWC
6. Universal Geneve
7. Vacheron Constantin
8. Blancpain
9. Brequet
10. Panerai

"Topp 10 klokkemerker" er utroligt vagt spesifisert, så her har man masse frihet ... jeg skulle ønske jeg hadde sett flere av disse "live"

1. Urwerk (kan ikke noe for det)
2. Harry Winston (jepp, juvelerer, men Opus serien har hatt stor innflytelse på moderne watchmaking og har latt mange
talenter (også på denne listen) bli kjent)
3. Greubel Forsey (hvorfor ikke?)
4. De Bethune
5. ALS
6. AP (kanskje ikke superinnovativt eller horologisk fancy, men jeg liker designet)
7. Patek (tre standard merker i en annen rekkefølge enn standard rekkefølge)
8. Cabestan, og hvor ikke ta meg Vianny Halter i samme slengen, som visstnok skal
ha co-designet Cabestan klokken
9. JLC
10. UN (kun for The Freak, som visstnok hadde en viss betydelse for mekanske klokkers come-back)
11. F.P. Journe, Christophe Claret, MB&F (kanskje mer for MBs rolle i Opus serien enn for MB&F-klokkene), HYT, og lignende
12. Roger Dubuis :) (independent watchmaker, majoritetseid av Richemont :) , som visstnok lager alle deler selv, og stort sett lager grusomt stygge klokker; kommer med på listen kun fordi jeg elsker min Sympathie som jeg har på meg nå)

Har sikkert glemt en masse, men med mer vekt på moderne historie enn eldre historie ...