Tolljuks

Syns du har vært heldig så bare å nyte det, staten tar nok igjen det tapte ved dine neste kjøp.

Avgiftsnivået i Norge er jo på mange ting skyhøyt over det som er vanlig i utlandet.

Hvor mye betaler man ikke for en ny bil i Norge?

At man sparer litt på slike tilfeller som du opplevde her er bare rett og rimelig, men så er jeg sikkert mer negativ til Norges høy avgiftsnivå en folk flest :rolleyes:

En annen sak er at tollvesenet KAN sjekke hva du brukte 1600 dollar på så du sitter ikke helt trygt, men du kan jo bare late som du ikke ante at du skulle betale moms.... Uansett tviler jeg på om de vil undersøke siden beløpet er relativt lavt.

Redigert:
Jeg sitter nå med litt vond smak i munnen. Jeg betaler mine skatter med glede, og liker ikke å lure systemet for min egen fordel. Hva burde jeg gjøre her? Skal jeg kontakte tollvesenet og fortelle dem historien og be dem fortolle klokka mi etter gjeldende regelverk eller vil det gi meg problemer?

Hvorfor stiller du det spørsmålet, du har jo svart på det selv. Ring tollvesenet og betal din skatt med glede.

Tro neppe du får en fasit her, det er mange delte meninger. Selvom jeg betaler skatter og avgifter etter lovverket, skal jeg ikke si at jeg synes det er kjempegøy når "mine" tusenlapper forsvinner i det store, sorte hullet. Jeg hadde brukt den med god samvittighet:)

Som så mye annet kan man bruke 80/20 regelen også her, 80% av folket ville brukt klokka med utmerket samvittighet.

Samtidig ville også 80% av folket sagt at "ja selvsagt skal man betale moms på klokka".

Gapet mellom hva man sier og hva man gjør er nok stadig større enn hva den store stygge staten setter pris på...