Tolljuks

Medlem
3. april 2012
Innlegg
20
Jeg har nettopp kjøpt meg en klokke fra en butikk i USA.

Denne kostet i utgangspunktet $2500, som er vanlig pris på denne klokken. Med litt heftig pruting via e-postpingpong, fikk jeg prutet denne prisen til $1600 (jeg kan være ganske beinhard i forhandlinger og dette var en utstillingsmodell). Jeg regnet med at jeg måtte fortolle den i Norge og betale 25% av $1600 + frakt og fortollingsgebyr. Dette skulle likevel ikke bli et verst kjøp, mtp. at klokken koster ca kr 25000 hos forhandler i Norge.

De gir meg valget mellom å betale $1600 + frakt og selv fortolle den i Norge eller å betale $1750 og få alt inkludert. Med alt inkludert skulle de dekke frakt og ta seg av fortolling, jeg skulle da ikke betale en krone ekstra i etterkant av kjøpet.

Dette hørtes bra ut og jeg slo til. Jeg var veldig spent på hvordan de skulle klare å dekke fortollingen.

5 dager etter betaling, ringte Fedex på døra med en stk klokke til meg. Signerte og var ekstatisk. Det første jeg måtte gjorde var å skjekke bilaget, jeg lurte på hvordan de hadde fått det til. Til min store overraskelse stod det på papirene, signert av butikken sjef, at dette var retur av en garantireparasjon, og at reparasjonen var verdt kr 150,-. Ikke rart at at denne gikk glatt gjennom tollen. Avsender er en kjent klokkebutikk som er autorisert forhandler for dette merket.

Jeg sitter nå med litt vond smak i munnen. Jeg betaler mine skatter med glede, og liker ikke å lure systemet for min egen fordel. Hva burde jeg gjøre her? Skal jeg kontakte tollvesenet og fortelle dem historien og be dem fortolle klokka mi etter gjeldende regelverk eller vil det gi meg problemer? Hva hadde du gjort?
 
Redigert:
Hvis jeg betaler moms for den er, er det egentlig butikken som er ansvarlig for å refundere beløpet til meg, siden de skulle dekke dette.
 
Faktum er at prisene på brukte klokker er noenlunde like i Norge og i utlandet. Detter sier noe om hvilke holdninger andre klokkeinteresserte har til å betale moms på faktisk kjøpesum. Når det kommer til hva du bør gjøre så synes jeg bør du følge din egen samvittighet og gjøre det som føles best for deg.
 
Jeg har nettopp kjøpt meg en klokke fra en butikk i USA.

Denne kostet i utgangspunktet $2500, som er vanlig pris på denne klokken. Med litt heftig pruting via e-postpingpong, fikk jeg prutet denne prisen til $1600 (jeg kan være ganske beinhard i forhandlinger og dette var en utstillingsmodell). Jeg regnet med at jeg måtte fortolle den i Norge og betale 25% av $1600 + frakt og fortollingsgebyr. Dette skulle likevel ikke bli et verst kjøp, mtp. at klokken koster ca kr 25000 hos forhandler i Norge.

De gir meg valget mellom å betale $1600 + frakt og selv fortolle den i Norge eller å betale $1750 og få alt inkludert. Med alt inkludert skulle de dekke frakt og ta seg av fortolling, jeg skulle da ikke betale en krone ekstra i etterkant av kjøpet.

Dette hørtes bra ut og jeg slo til. Jeg var veldig spent på hvordan de skulle klare å dekke fortollingen.

5 dager etter betaling, ringte Fedex på døra med en stk klokke til meg. Signerte og var ekstatisk. Det første jeg måtte gjorde var å skjekke bilaget, jeg lurte på hvordan de hadde fått det til. Til min store overraskelse stod det på papirene, signert av butikken sjef, at dette var retur av en garantireparasjon, og at reparasjonen var verdt kr 150,-. Ikke rart at at denne gikk glatt gjennom tollen. Avsender er en kjent klokkebutikk som er autorisert forhandler for dette merket.

Jeg sitter nå med litt vond smak i munnen. Jeg betaler mine skatter med glede, og liker ikke å lure systemet for min egen fordel. Hva burde jeg gjøre her? Skal jeg kontakte tollvesenet og fortelle dem historien og be dem fortolle klokka mi etter gjeldende regelverk eller vil det gi meg problemer? Hva hadde du gjort?

Dersom leveringsbetingelsen/kjøpsbetingelse (sjekk delivery terms på faktura) oppgitt av avsender er "free house delivery included vat and local taxes" er det avsenders ansvar for riktig deklarering og det er i såfall avsender som har lurt systemet..
IMO, hvis du har kjøpt varen "ex works" og du har bedt de deklarere varen som retur etter garantireparasjon, se der kommer samvittigheten inn.
 
Ikke for å være frekk eller skape dårlig stemning, men du burde kanskje forventet deg at det var noe som ikke stemte her. Det er vel lite sannsynlig at butikken ville dekke mva på $400 med et påslag på $150, spesielt når du tydeligvis hadde presset dem ganske hardt på pris. På den annen side forventer man kanskje at en seriøs forhandler gjør tingene på riktig måte.
 
De gir meg valget mellom å betale $1600 + frakt og selv fortolle den i Norge eller å betale $1750 og få alt inkludert. Med alt inkludert skulle de dekke frakt og ta seg av fortolling, jeg skulle da ikke betale en krone ekstra i etterkant av kjøpet.

Hvis det ser for godt ut til å være sant, så er det antakelig nettopp det..
 
Det er faktisk ikke korrekt.. det er mottaker som er ansvarlig for at tollvesnet får dokumentasjon med korrekt verdi på forsendelsen.

Når blir manglende fortolling bli et problem? Spør da jeg aldri har kjøpt ur (bortsett fra Swatch på ferie) utenfor Norge... :confused:
 
Dette er jo ikke din feil.. Bruk klokka og vær lykkelig du:)


+ Enda 1. Her er det ikke du som har gjordt noe galt. Bruk klokka.

Men du burde jo selv ha luktet lunta, lukter det fugl så er det fugl.
Hvis du velger å gå den samvittighetsfulle veien til tollvesenet, så tror jeg du må belage deg på å betale mva en selv.
Tror nok de pengene blir vonde å få ut av ADen i "Stattan" ;)
 
Problemet kommer vel for en dag hvis Tollvesenet dukker opp og lurer på hva du har brukt $1600 på? Har en bekjent som tok seg friheten med å gå på grønt med en klokke fra utlandet. Angret seg (fikk kalde føtter) da han kom hjem og tok direkte kontakt med Tollvesenet og betalte sin mva.
 
Syns du har vært heldig så bare å nyte det, staten tar nok igjen det tapte ved dine neste kjøp.

Avgiftsnivået i Norge er jo på mange ting skyhøyt over det som er vanlig i utlandet.

Hvor mye betaler man ikke for en ny bil i Norge?

At man sparer litt på slike tilfeller som du opplevde her er bare rett og rimelig, men så er jeg sikkert mer negativ til Norges høy avgiftsnivå en folk flest :rolleyes:

En annen sak er at tollvesenet KAN sjekke hva du brukte 1600 dollar på så du sitter ikke helt trygt, men du kan jo bare late som du ikke ante at du skulle betale moms.... Uansett tviler jeg på om de vil undersøke siden beløpet er relativt lavt.
 
Redigert:
Jeg sitter nå med litt vond smak i munnen. Jeg betaler mine skatter med glede, og liker ikke å lure systemet for min egen fordel. Hva burde jeg gjøre her? Skal jeg kontakte tollvesenet og fortelle dem historien og be dem fortolle klokka mi etter gjeldende regelverk eller vil det gi meg problemer?

Hvorfor stiller du det spørsmålet, du har jo svart på det selv. Ring tollvesenet og betal din skatt med glede.
 
Tro neppe du får en fasit her, det er mange delte meninger. Selvom jeg betaler skatter og avgifter etter lovverket, skal jeg ikke si at jeg synes det er kjempegøy når "mine" tusenlapper forsvinner i det store, sorte hullet. Jeg hadde brukt den med god samvittighet:)
 
Som så mye annet kan man bruke 80/20 regelen også her, 80% av folket ville brukt klokka med utmerket samvittighet.

Samtidig ville også 80% av folket sagt at "ja selvsagt skal man betale moms på klokka".


Gapet mellom hva man sier og hva man gjør er nok stadig større enn hva den store stygge staten setter pris på...