To gamle Omegaer. Polert!

Medlem
31. mars 2013
Innlegg
79
Sted
Akershus
Hei.

Jeg har fått tak i to gamle Omega klokker og jeg lurer på om de er ekte. Det er en Omega Seamaster cosmic og en det bare står Omega Seamaster på. Har søkt meg rundt på nettet og kommet fram til at jeg tror Cosmicen er ekte, men jeg har ikke funnet noen som er helt like den andre. Begge klokkene trekkes opp. Kanskje dere her inne kan hjelpe?

Seamaster Cosmic:
Denne tror jeg er ekte da jeg har funnet igjen tallene bak på diverse omega sider på nettet.

_MG_6985.jpg


_MG_6988.jpg


IMG_0059.jpg



Seamaster:
Usikker på denne da jeg ikke har sett noen som er identiske pluss at bak på denne står det ingenting. Regner med at det står på innsiden av kassa.

_MG_7006-1.jpg


_MG_7022.jpg


_MG_7026.jpg



Jeg vet at for og være 100% må man åpne de opp, men kanskje dere har noe informasjon, spesielt om den siste så jeg har noe å gå etter når jeg evt åpner de.

Har to spørsmål til. Cosmicen har en del småriper på kassa. Tenkte og polere de bort. Er autosol noe man kan bruke for og polere det bort?
Ser at mange tar service på klokker selv og da gjerne har på olje her og der. Hvordan olje bruker man?

Håper på svar! :)
 
Redigert:
Hei, om ekthet er jeg usikker. Det er nok flere her inne som er mer kyndige enn meg.
Dette er ikke ment til noen som helst forkleinelse mot deg, men det virker ikke som om du har den aller dypeste innsikt i dette. På bakgrunn av dette inntrykket (kan være feil) anbefaler jeg deg absolutt å IKKE ta service selv.
Litt olje her og der høres enkelt ut, men å vite at dette er gjort korrekt krever kunnskap. Det er også forskjellig typer olje på forskjellige deler og oljene kan variere fra verk til verk. Oljer er også dyre saker, så om du ikke skal serve mange klokker vil kost/nytte være skyhøy.
Det finnes flere dyktige urmakeren som gjerne gjør dette for deg. Tidemann er et alternativ.

Autosol er såvidt jeg vet beregnet for bruk på glass?
For litt gnikking på polerte overflater bruker jeg cape cod. Er det dype riper kan nok urmakeren du velger til service gjøre også dette for deg:)

Velkommen hit, og gratulerer med to fine klokker:)
 
Jeg vil tro klokkene er ekte, i verste fall er det franken. Altså at klokken er satt sammen av forskjellige deler fra forskjellige klokker.

Autosol er helt fint å bruke både på kassen og plexiglasset. Capecod er også et godt alternativ, men Autosol er litt mer agresivt. Går klokkene riktig om du trekker de opp?
 
Kule Klokker. Lever dem til en kyndig urmaker og få dem renset og smurt. Jeg kan like godt anbefale Vidar på Kolbotn Ur før noen andre gjør det:)
 
Hei, om ekthet er jeg usikker. Det er nok flere her inne som er mer kyndige enn meg.
Dette er ikke ment til noen som helst forkleinelse mot deg, men det virker ikke som om du har den aller dypeste innsikt i dette. På bakgrunn av dette inntrykket (kan være feil) anbefaler jeg deg absolutt å IKKE ta service selv.
Litt olje her og der høres enkelt ut, men å vite at dette er gjort korrekt krever kunnskap. Det er også forskjellig typer olje på forskjellige deler og oljene kan variere fra verk til verk. Oljer er også dyre saker, så om du ikke skal serve mange klokker vil kost/nytte være skyhøy.
Det finnes flere dyktige urmakeren som gjerne gjør dette for deg. Tidemann er et alternativ.

Autosol er såvidt jeg vet beregnet for bruk på glass?
For litt gnikking på polerte overflater bruker jeg cape cod. Er det dype riper kan nok urmakeren du velger til service gjøre også dette for deg:)

Velkommen hit, og gratulerer med to fine klokker:)

Takk takk! Jeg forstår hva du mener og jeg har ikke tenkt til og prøve og ta service på disse klokkene selv. Absolutt ikke. :)
Var kun et generelt spørsmål og "klokke"olje.
Ripefjerning og lignende skal jeg nok klare selv. Har sett cape cod og noe som heter polywatch som sikkert er bra. Kommer til og prøve autosol først ettersom jeg har det liggende.

Jeg vil tro klokkene er ekte, i verste fall er det franken. Altså at klokken er satt sammen av forskjellige deler fra forskjellige klokker.

Autosol er helt fint å bruke både på kassen og plexiglasset. Capecod er også et godt alternativ, men Autosol er litt mer agresivt. Går klokkene riktig om du trekker de opp?

Har du noen tips om nesttsider jeg kan se på for oversikt over omega klokker? Jeg har vært innom noen, men har ikke funnet noen som er like som den nederste.

Da starter jeg med autosol og ser om det blir bra. Begge klokkene går når jeg trekker de opp og de virker som de ikke slakker av mye, men har ikke sjekket det så nøye.
 
Den "nederste" er mest sannsynlig fra 1950 tallet og er etter min mening det beste funnet. Nydelig "Bullseye" urskive.
Den hadde gjort seg på en sort croco-rem. Mener det er en nettside som heter old-omegas.com Mulig du finner noe info der.
 
Den "nederste" er mest sannsynlig fra 1950 tallet og er etter min mening det beste funnet. Nydelig "Bullseye" urskive.
Den hadde gjort seg på en sort croco-rem. Mener det er en nettside som heter old-omegas.com Mulig du finner noe info der.

Den er veldig stilig, men ganske "sliten". Cosmicen er mer min smak. Jeg skal sjekke ut nettsiden. :)
 
Ser den. Cosmic'n er jo også flott. Det sitter et meget godt inhouse Omega automatic verk i den. Morro også med kassen som er "hel ved" og urverket må tas ut fra framsiden.
 
Ser den. Cosmic'n er jo også flott. Det sitter et meget godt inhouse Omega automatic verk i den. Morro også med kassen som er "hel ved" og urverket må tas ut fra framsiden.

Ja, jeg er enig. Gleder meg til jeg får reimen jeg har bestilt, så jeg kan begynne og bruke den. Vet du hvordan man åpner den andre? Klarer ikke og se om den åpnes bak eller om man må ta den forfra som cosmicen.
 
Den har et såkalt smekklokk. Dvs at det er presset på og kan åpnes med en lommekniv etc. Du vil finne en utsparing i skjøten. Vær FORSIKTIG. Men vær obs på at lokket kan være trøblete og få på plass igjen uten egnet pressverktøy. Lykke til :)
 
Åja. Det var det jeg også trodde, men jeg har ikke klart og se det hakket. Jeg får se etter det når jeg skal åpne den. Må se om det står noe i lokket.
 
Har selv en Omega Seamaster Cosmic fra 1968.
20130123_224746_zps71583848.jpg


Inne i Cosmic´n sitter et av de bedere arbeidshestene fra Omega cal 565.
565_zps0ef3221c.jpg


Kassen på denne klokken som ikke har baklokk kalles monococ. Mener å huske at kassen var designet på å få den mere vanntett. Får å komme inn til verket må man ta av glasset og skru vella med krone ut. Man setter så en pumpe inntil der vella har sittet å pumper luft inn så glasset spretter av. Dette er verktøyet som heter tool 107, skrevet bak på kassa. Problemet med denne måten er at du kan blåse både glasset og viserne langt vekk. Samt at også balansen kan få seg et trykk. Den vanligste måten nå er å bruke en crystallift som du presser rundt glasset og løfter det av kassa.
Selv tok jeg renset og oljet verket i fjor. Klokka går fantastisk nøyaktig. Det er en flott klokke. :)
 
Redigert:
Din var veldig fin! Den jeg har er nok ikke brukt på 15 år. Jeg fant den fram, trakk den opp og nå går den som bare det! Jeg har lurt på og åpne den for og se, men ikke ta noe service. Den metoden med luft har jeg ikke hørt om, men jeg har sett mange som bruker en crystallift som du kaller det.
Egentlig er det mest interessant og åpne den andre seamasteren og se inni den.

En ting er sikkert, cosmicen skal bli brukt masse når jeg får reim til den. :)
 
Har nå rengjort cosmicen og har begynt og polere den litt. Startet forsiktig og pent på baksiden da jeg ikke har polert en klokke før. Bruker et middel fra autoglym som er det samme som autosol. Polerer for hånd. Det blir veldig blankt, men syns det blir mye sliperiper.

IMG_7481.jpg


Det er ikke så ille som det ser ut på bildet, og hvis man ser rett på legger man ikke merke til miniripene, men jeg vet at de er der. Lager cape cod klutene mindre riper? Bør man bruke dremel med poleringsskive? Eller bare et finere middel oppå det jeg allerede har gjort? Og igjen, ripene er mindre synligere i virkeligheten. :)
 
Vel, hvis kluten du bruker lager riper så hadde jeg kasta den i søpla hvis jeg var deg. Jeg har ikke prøvd Cape Cod selv, men jeg har lest her på forumet at folk er fornøyd med produktet og att det fjerner små hairlines "riper" på blanke flater.

Er ripene dype så bruker jeg forskjellige grader av sandpapir. Rolex Case Polishing, tutorial
 
Vel, hvis kluten du bruker lager riper så hadde jeg kasta den i søpla hvis jeg var deg. Jeg har ikke prøvd Cape Cod selv, men jeg har lest her på forumet at folk er fornøyd med produktet og att det fjerner små hairlines "riper" på blanke flater.

Er ripene dype så bruker jeg forskjellige grader av sandpapir. Rolex Case Polishing, tutorial

Det er heller middelet jeg bruker som etterlater riper. De er minimale, men nok til at kassa ikke får en helt speilblank finish. Så på tutorialen du la linket til. Den var fin. Kommer til og gjøre det på den måten og heller bare polere den med det middelet jeg har nå, så den blir blankere. Den er ganske matt. Så får jeg kjøpe inn 1600 papir. Det andre har jeg liggende.
Her er den siden jeg har bearbeidet.

IMG_7488.jpg



Her er den ubehandlede siden. Ganske matt iforhold til den andre siden.

IMG_7489.jpg
 
Da har jeg polert ferdig cosmicen. Jeg har ikke fjernet så mye riper, heller bare polert den opp. Ble veldig blank og fin. Framsidenav kassa har jeg ikke gjort noe med da den har en litt matt finish. Hadde også en svææær ripe på plexi'n jeg fikk bort.

Var vankelig og ta bilde av den blanke baksiden
IMG_7493.jpg


IMG_7491.jpg



Ripe
20130315_160502.jpg


Borte
IMG_7494.jpg


IMG_7495.jpg



Drittreim, men jeg liker den fargen. Syns den passer veldig godt til den lyse sølv fargen.
IMG_7496.jpg


IMG_7497.jpg



Syns dette er en veldig flott klokke. Polerte sidene av kassa og, men glemte og ta bilde. Neste prosjekt blir og lage egen reim. Fikk tak i alt jeg trenger til det i dag. Det blir spennende og prøve seg på.