Tips til skopuss

Medlem
24. juli 2009
Innlegg
1.129
Sted
Norge
Jeg har ett par sko tilsvarende disse:

magnanni.jpg


Spørsmålet mitt er om noen har noen tips til hvordan jeg kan pusse de og hva slags skokremer jeg evt kan bruke slik at de bevarer fargetonen og looken men samtidig fjerner sår, slitasje og riper i skinnet?

På forhånd takk :)
 
Har doble monk-straps fra maganni. Jeg bruker "Effekt" på dem. Hvit, flat tube med blå topp som selges i de fleste skobutikker. Det er det mest geniale produktet noensinne. Gir deg blanke sko på 1 min, og det impregnerer og beskytter skinnet. Har brukt skoene mine ukentlig i 4 år, og de er fremdeles gode som nye!

24158huge.jpg
 
Tusen takk for raskt svar!

Jeg benytter meg faktisk allerede av EFFEKT til munksene:) Men problemet mitt er at de har blitt ganske slitte på tuppene, så ripene i skinnet blir ikke helt borte når jeg kun behandler de med EFFEKT-krem:???:

Så hvis jeg skal utdype spørsmålet mitt litt tenker jeg mer i retning "dybdevedlikehold" av skoene:)
 
Har de skoene avbildet, og fikk beskjed om å bruke en krem som heter "woley shoe cream" for "smooth leather" hos agnar hagen. Kjøpte også to forskjellige børster.
 
Brukt det et par ganger, men da var skoene så nye at det ikke ble noe "så gode som nye" effekt. Skal pusse dem ikveld, kan slenge ut før og etter bilder :p
 
Før:
ac0ced17.jpg


Smørt inn med nevnt krem, skal stå i 10min, etter hva jeg ble fortalt.
1b296d88.jpg


Pusset:
1fe1b71e.jpg


Dersom det er noen flinke skopussere som har noe å tilføye/rette på, så er de høyst velkommen!
 
Før:
ac0ced17.jpg


Smørt inn med nevnt krem, skal stå i 10min, etter hva jeg ble fortalt.
1b296d88.jpg


Pusset:
1fe1b71e.jpg


Dersom det er noen flinke skopussere som har noe å tilføye/rette på, så er de høyst velkommen!

Dette ser ganske bra ut, men jeg ville brukt en myk gammel sokk til en siste polering! Poler til det blir litt varmt,da for du en kjempe bra "gloss"!:D
 
Brukte nylonstrømpe rundt kosten faktisk..... Hadde heldigvis en jeg ikke trengte lenger
 
Aldri hørt om "Wolsey shoe cream" men antar at det er en fuktighetskrem til skinnet i likhet med Saphir Renovateur som jeg bruker. Jeg pleier å la skoene stå over natten for at det skal trekke inn, 10min hørtes noe kort ut. Det viktige er å forstå at denne kremen gir fuktighet til skinnet, men begrenset med reparasjon og shine. Hvis du har spotter med slitasje så kan du bruke en krem i tilsvarende farge som skinnet for å farge over. For å få shine legger du et lag med skovoks (ikke krem) over og lar det stå en stund. Så pusser du av med filt, bomull, ull eller lignende. Jeg bruker posene skoene kommer i.

Ut ifra min erfaring ser det ut som du har hatt på for mye krem, og smurt det inn med børsten? Jeg hadde hatt kremen rett på en klut og smurt jevnt over skoen. Etter tid pusser du over med en børste, før du (evt) har på krem, så voks. Voksen kan legges på i flere lag, der du pusser med børsten imellom. Tilslutt bruker du kluten og gnikker til skikkelig.
 
Jeg anbefaler skopleieproduktene fra Saphir på det varmeste. De går får å være de beste blant de aller aller fleste skofreaks.

Selv bruker jeg å starte med å fjerne støv og annet smuss med en fuktig klut og en lett omgang med en skobørste i hestehår. Deretter påfører jeg Saphirs Renovateur krem med en tørr bomullsklut og lar den være på i minst en time før jeg gir en omgang med børsten. Deretter påføres en skokrem (ikke polish) i svært tynne lag og "arbeides inn i skoene" med små sirkulære bevegelser med en bomullsklut. Dette gjøres helst i tre lag og tar omlag 15 min per skopar (du vil se at skoene (forutsatt at læret er av god kvalitet) da får en "dyp" og litt fettglinsende glans. Deretter er det påtide å finne frem polishen og en liten skål med varmt vann for pusse opp en paradeglans. Ta et tynt lag polish stort som et kronestykke på en tørr bomullsklut og påfør skoene et par små dråper med vann. Jobb polishen inn i skoen, på området over vanndråpene, i små sirkulære bevegelse og fortsett til skoen er så blank at du mer eller mindre kan speile deg i den (dette tar fort en 10 min per skopar). Har du sko med lærsåler bør disse også behandles. Her bruker jeg Saphirs Creme Universelle Leather Balm som jeg påfører i et tynt lag.

Du trenger ikke å gi skoene slik behandling hver gang (jeg gjør det omtrent 1 gang/mnd) og etterhvert vil du se at du oppnår en svært god glans om du går kjapt over de med polish og vanndråper (5 min).

I tillegg til nevnte kremer og annet utstyr bør en også ha saddelsåpe og en "cleanser", f.eks Saphirs Omniettoyant. Førstnevnte bruker du på flekker og smuss som ikke går bort med en fuktig klut og sistnevnte brukes en svært sjelden gang, si f.eks annen hvert år til å fjerne skokrem, polish og andre produkter før du "bygger opp skoen fra bunnen av".

I Oslo får du kjøpt Saphir sine produkter hos Asbjørn Dagestad i Josefines Gate. Husk å sett av minst en halv time der inne for Dagestad er antageligvis Oslos med hyggelige og pratsomme mann. I tillegg fører butikken noen av verdens beste herresko, blant annet fra Edward Green og Enzo Bonafe, samt noe mer prisgunstige alternativ som Loakes 1880 serie....
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann