Tips til "birthyear"-klokke?

Medlem
12. juni 2011
Innlegg
168
I år fyller jeg trettiti år :D Tenkte dette kunne feires med en klokke av noe slag, og har begynt å leke med tanken på å kjøpe meg en klokke fra fødselsåret mitt, som da er 1974. Noen som har tips til en klokke fra dette året som kan være verdt å ta en titt på? Er temmelig blank når det kommer til "vintage" :)
 
Rolex GMT master 1675

IMG02357-20101013-1326.jpg


Omega speedmaster 145.022

5561624271_f64337cfaf_o.jpg


Disse 2 kan du jo bare ikke ta feil med å anskaffe! :)
 
Birthyear 1974 gir deg mange muligheter, viktigste du må ha er en øvre pris. Her har vi jo fra alle produsenter i forskjellige prissegmenter opp til Rolex Military Submariner til over 500.000,- Hvis du gir oss en øvre smerteterskel vil du nok få mange gode innspill.
Tom
 
Birthyear 1974 gir deg mange muligheter, viktigste du må ha er en øvre pris. Her har vi jo fra alle produsenter i forskjellige prissegmenter opp til Rolex Military Submariner til over 500.000,- Hvis du gir oss en øvre smerteterskel vil du nok få mange gode innspill.
Tom

500.000 er nok i meste laget ja :D Men smerteterskelen er nok sånn ca max opp mot 40.000,- :)
 
I år fyller jeg trettiti år :D Tenkte dette kunne feires med en klokke av noe slag, og har begynt å leke med tanken på å kjøpe meg en klokke fra fødselsåret mitt, som da er 1974. Noen som har tips til en klokke fra dette året som kan være verdt å ta en titt på? Er temmelig blank når det kommer til "vintage" :)

Fin tråd. Jeg er også født i 1974 og kunne godt tenkt med en birthyear klokke så det blir spennende å se hvilke forslag som kommer opp. Hardt å innrømme at man bli førti og ikke tretti(ti) :p

Jeg synes Rolex Explorer I er en veldig fin klokke.

images


Eller kanskje en litt rimeligere Rolex Oysterdate.

DSC08098.JPG
 
Har du tenkt på hva denne klokken skal brukes til? Er det en penklokke eller en som du skal bruke i rotasjon på mer daglig basis? Om den skal brukes jevnlig mener jeg at du også bør ta med i betraktningen hva slags bruk dette er. Sitter du på kontor eller er du grøftegraver?

Som Tom Henriksen sier, så finnes det mye å velge i fra dette året.
 
Jeg er en skikkelig gamling, og fylte 40 i fjor. For min del var det viktigste å finne en "birthyear" med historikk, så da falt valget på en Seiko 6139 "Pogue", som de fleste sikker kjenner historien til. En forholdsvis strøken versjon kostet ikke skjorta heller, men blir lagt merke til i mange sammenhenger...

Men i '74 skjedde det vel ikke noe spennende... ;)
 
Jeg er en skikkelig gamling, og fylte 40 i fjor. For min del var det viktigste å finne en "birthyear" med historikk, så da falt valget på en Seiko 6139 "Pogue", som de fleste sikker kjenner historien til. En forholdsvis strøken versjon kostet ikke skjorta heller, men blir lagt merke til i mange sammenhenger...

Men i '74 skjedde det vel ikke noe spennende... ;)

Jeg liker veldig godt Pougen din.

Det skjedde forresten mye spennede i 1974. Richard Nixon gikk av som president. Dermed er kanskje denne en het kandidat?

nixon_zps2082a543.jpg


U s President Richard M Nixon Barrel Style Metal Watch BW118 | eBay
 
Et lite sidespor, men jeg kom akkurat hjem fra London.
I "vintage-ur-gata" der (Burlington Arcade), hadde en av forretningene tematisert hele varelageret sitt etter "birthyear watch" - kult og ganske overveldende når det er utstilt hundrevis av ur (mest Rolex), arrangert på denne måten.
Og hvor er bildene fra dette ..... argh Iphone'n var tom på strøm:mad::mad::mad:
 
Mange gode tips her.

Jeg er 1975-modell.. Fremdeles "ung mann i tyve-trettiårs alderen". :)

Seiko sine mekaniske chronographer ( 6138 og 6139-urverk ) fra denne perioden fascinerer meg litt, og er min kandidat som et rimelig birthyear watch.

Dette var et av høydepunktene i utviklingen av mekaniske ur, før quartz/ Lcd tok over.. 6138-urverket har chrono-timeteller, mens 6139 har kun 30-minutter chronoteller. Ingen av urene har løpende sekundviser, noe som er litt uvant. Kvaliteten på delene og finish er vel ikke helt på nivå med ETA7750, men det er tidstypiske, fine ur!

549796d1320452872-fs-seiko-6138-3000-sany0548.jpg


Seiko_6139_7101.jpg
 
Ikke meningen å kuppe tråden, men er det noen som har forslag til 1984 modell Omega? :)
 
Mange gode tips her.

Jeg er 1975-modell.. Fremdeles "ung mann i tyve-trettiårs alderen". :)

Seiko sine mekaniske chronographer ( 6138 og 6139-urverk ) fra denne perioden fascinerer meg litt, og er min kandidat som et rimelig birthyear watch.

Dette var et av høydepunktene i utviklingen av mekaniske ur, før quartz/ Lcd tok over.. 6138-urverket har chrono-timeteller, mens 6139 har kun 30-minutter chronoteller. Ingen av urene har løpende sekundviser, noe som er litt uvant. Kvaliteten på delene og finish er vel ikke helt på nivå med ETA7750, men det er tidstypiske, fine ur!

549796d1320452872-fs-seiko-6138-3000-sany0548.jpg


Seiko_6139_7101.jpg

Den med hvit skive var skikkelig fin :)
 
Har du tenkt på hva denne klokken skal brukes til? Er det en penklokke eller en som du skal bruke i rotasjon på mer daglig basis? Om den skal brukes jevnlig mener jeg at du også bør ta med i betraktningen hva slags bruk dette er. Sitter du på kontor eller er du grøftegraver?

Som Tom Henriksen sier, så finnes det mye å velge i fra dette året.

Det kommer til å bli en hverdagsklokke, men som ikke skal brukes på jobb. Der bruker jeg div Casio/Polar pga det er mest hensiktsmessig :)
 
I år fyller jeg trettiti år :D Tenkte dette kunne feires med en klokke av noe slag, og har begynt å leke med tanken på å kjøpe meg en klokke fra fødselsåret mitt, som da er 1974.

Eh.... bare jeg som teller feil:confused:

Edit - klarer visst ikke å lese riktig lenger, men så fyller jeg førtiti i år, og er vel da kanskje unnskyldt:)
 
Redigert:
@ptb
Neida, du er ikke alene, men så fyller jeg enda mer enn deg;) Var i ferd med å lage en skikkelig morsomhet rundt dette med skivebom på årstallet, men ante ugler i mosen. Ungdommen nå til dags, altså.

@PepsiMax
Etter din tilleggsinformasjon har jeg kommet frem til følgende: Du skal ha en ROLEX. Og da, min gode mann, finner du all mulig tenkbar kunnskap om vintage Rolex her inne på TS.
 
Redigert av en moderator:
Har ikke noen forslag til noen spesielt morsomme eller spennende modeller, men hadde jeg vært deg hadde jeg nok gått for en vintage datejust, gjerne i gull/stål komboen. Synes det er en klassisk og tidløs modell, som er elegant og kan brukes til alt samtidig som den tåler å brukes :) Finnes helt sikkert mer spennende forslag, men jeg synes denne klokken passer godt som en birthyear-klokke, og det er en slik klokke jeg nok kommer til å kjøpe som birthyear klokke til meg selv og/eller til mine barn.
 
Rolex er safe, og aldri feil.. Men det er litt som "Volkswagen Golf".. Trygt og flott, men ikke akkurat originalt og spenstig. (Jeg har Golf selv..). I mine øyne er en Birthyear watch noe som skal representere tidsånden fra året. Men, smaken er som baken.. :)

Et bildesøk på 1974 watch gir litt festligere alternativer:

omega-computer-1-watch.jpg

1974 Kojak Omega Time Computer. En historisk Omegamodell.

casio-casiotron-1974.jpg

Casio Casiotron. Casio sin første klokkemodell kom i 1974 og er dermed kanskje den mest historisk viktige modellen fra 1974...

Eller, en kan velge Sovjetisk.. De hadde mye morro på syttitallet. Innenlandske klokker var en noe akseptert fargerik hverdagsluksus i det grå Arbeiderparadiset. :)
Russian_watch_from_1974.jpg


I tilegg til den nevnte klassiske Speedmasteren var tidlig syttitall også tiden for Omega sine "Speedmaster Mark" modeller.. Flotte, avanserte klokker, som alltid kommer i skyggen av Måneklokken. (Hadde det vært snakk om 1973 ville jeg utvilsomt gått for Speedmaster 125, jubileumsmodellen).
 
Redigert: