Husk å ta høyde for potensielle vedlikeholdskostnader og manglende leieinntekter i perioder mellom inn- og utflytting.
En annen sak er leietakere som må kastes ut. Avhengig av hvor lang tid namsmannen bruker kan du risikere å miste mye mer enn bare depositumet.
Et annet tips er å unngå objekter med høye fellesutgifter, eller objekter der sameiet vil (eller må) bruke store summer på vedlikehold i neste 10-års periode. I verste fall øker fellesutgiftene mye, og enda verre er det dersom styret bestemmer seg for kontantinnskudd i stedet….
Har selv regnet mye på utleie, og den store x-faktoren er fremtidig verdistigning eller -fall. Dette gjelder for så vidt også andre investeringer, men fond kan du gå raskt inn og ut av.
Jeg gikk for fond i stedet, lat som jeg er - orker ikke å håndtere leietakere eller enda mer eiendom å passe på![]()
Med andre ord, det du sier er at man skal velge sine leietakere med omhu og prise seg så lavt at man kan velge.
Jeg har, bank i bordet, vært heldig til nå. Men man må være beinhard på hvem man tar inn og heller akseptere 10% lavere inntekt mot mindre slitasje og stabil leietaker.