Det upraktiske ved utleie og usosiale ved sekundærbolig vil absolutt veie tungt.Skjønner fascinasjonen med eiendom i forhold til "kjedelige" fond, men se på antall variabler i ditt eget overslag for bolig som havner ut med 3.9M her @Genta. For stor usikkerhet med så mange variabler som skal dra i samme retning, pluss den variabler som gjelder "problematiske leietakere og naboer". Jeg ville valgt fond. Minst mulig søppel i hodet over en 10-års periode, gjør livet hyggeligere å leve frem til du eventuelt kan cashe inn en gevinst.
Men noen lever etter no pain - no gain, så hvem vet. Det spørs jo hvor masokistisk man er som person.
Seff 1 eller 2. Lengste nedtur tok 6 år å komme opp av, finanskrisa. Med et tiårsperspektiv uten spesielle planer etter 10 år heller, bør både fond og leilighet være en fin plassering. Eller? Hva er alternativet så lenge man ikke skal jobbe aktivt med å flytte på pengene?Fond: hva gjør du når markedet ramler i 2025? Si 44% ned ila 12 måneder (litt under 2008-nivå)
1) Sitter stille
2) Kjøper mer
3) Får panikk etter x måneder og selger deg ned/ut
*jeg har ingen krystallkule, men at markedet korrigerer/krakker ila de neste ti år er banna bein. Hvordan du faktisk reagerer da er helt avgjørende før du kan velge rett løsning.
For øvrig tror jeg du regner du med en for høy forventet avkastning, i begge alternativer.
Tja. Har leid ut i ti år. God seleksjon, litt lavere pris gir flere å velge mellom. Går stort sett greit. Men, det er en jobb og leiligheten må følges opp og fikses. Styremøter, dugnader, naboklager. Jada. Til tross for dette syns jeg disse selskapene tar for mye av overskuddet - sikkert et fint konsept hvis du trenger hjelp til å passe på leilighet ved lengre fravær.@Genta - Har du vurdert å leie ut via 3. part, som da tar alt det kontraktuelle med utleier + all plunderet? Du tjener mindre, men slipper samtidig å ha direkte kontakt med eventuelt praktisk plunder og heft.
Tror uansett det blir fond, iallefall i første omgang.