Tips/erfaringer elbil?

Medlem
12. juni 2011
Innlegg
168
Vurderer å kjøpe en elbil da muligens det blir en forandring i arbeidssituasjonen. Strekningen som skal tilbakelegges er ca 80km x 2 hver dag. Den skal helst brukes sommer som vinter. Tesla er ikke aktuelt pga prisen :) Innspill og tanker mottas med stor takk.
 
Trillingen

Har en citroen c-zero, en av trillingene... Knall fornøyd med denne for vårt bruk i byen og som bil 2. Selv om papirene sier 10 mil pluss, så klarer neppe den 8 mil hver vei hver dag om vinteren. I alle fall ikke med min kjørestil, så disse ville jeg testet i praksis før bruk med den kjørelengden.
 
Har en citroen c-zero, en av trillingene... Knall fornøyd med denne for vårt bruk i byen og som bil 2. Selv om papirene sier 10 mil pluss, så klarer neppe den 8 mil hver vei hver dag om vinteren. I alle fall ikke med min kjørestil, så disse ville jeg testet i praksis før bruk med den kjørelengden.

Har sett på trillingene jeg også, men det er rekkevidden som bekymrer meg........ Gjelder redusert kjørelengde uansett på vinteren, eller er det når det er "skikkelig" kaldt at du merker det?
 
Vi bruker den bare noen kilometer om dagen så jeg har ikke tenkt så mye over hvor kaldt det må være for at det blir tydelig dårligere, i alle fall når gradestokken beveger seg over på minus siden.
 
Hva med Vw e-up? Skal teoretisk klare 160km på en lading. Bør kunee fungere om du får ladet på jobben. Har kjørt vanlig Up og den er god. Overraskende god plass også.
 
BMW i3!

Kul, god å kjøre, premiumfølelse - hva er det å ikke like.

Ps: egentlig ikke noe BMW fanboy, men skulle jeg ha en liten elbil i dag hadde valget vært enkelt.
 
I3 - Bortsett fra at den estetisk ikke ser ut i tåka ?

Nye e-golf - 1200 bestillinger på 3,5 timer i går.. Trenger jeg si mer ? :mrgreen:
 
Nissan Leaf? Velprøvd, fin bil som er god å kjøre. Svært mange solgt, så det burde være mulig å finne en pent brukt til bra pris. Er dog noe usikker på hva som gjelder når det kommer til antall km på vinterstid.
 
i3 - artig bil som ikke ser ut i måneskinn, men den prøver ikke å være noe den ikke er.
Kul dæsj med iDrive i kjent stil, funky trepaneler og storbilfølse.
Går ikke så man blir skremt, men det gjør ikke e-up heller:D
 
Kjøpte Leaf for et år siden.
Som bil nummer to er vi meget fornøyd.
Ikke noe problem selv på vinteren, den går fint 80km, men ikke ganger to om du ikke kan lade på jobben.
På en lading, uten å tenke på kjørestil, skru av varme etc. går det fint over 100km selv på vinter.
I tillegg er det masse å spare på energi ved å kjøre "eco-drive" som struper litt av hk til motor, skru av AC, radio etc.

Denne for du for hyggelige priser på bruktmarkedet.
 
Har vurdert Leaf ja og har planer om å prøvekjøre denne. Min plan med å kjøpe elbil er å dekke inn kostnadene ved kjøring med bensin-/dieselbil som utgjør ca 3500kr i mnd. Tenkte da at jeg kunne kjøpe en elbil som vil koste meg ca 3500kr i mnd ;)
 
Jeg har testet det aller meste som mer av elbiler og hvis jeg skulle kjøpt en ny en i dag, som bil nummer to, ville jeg kjøpt VW E-up. Den er snerten, sprek, har overraskende god plass, artig å kjøre og tar liten plass i trafikken, slik jeg synes en elbil skal gjøre.
 
For 3500,- i måneden bør du kunne finansiere en bil på rundt 160k
Bassert på lån og 5 år nedbetaling om det var det du tenkte på.
På el - bil for man gjerne ekstra rabatt på forsikring, så man henter litt her også.
 
EL-Bil e-UP?

Nå har Fruen fått lyst på EL-bil.
I januar begynte hun i ny jobb i Moss, og da har det blitt mye kjøring. Bensin, og ikke minst bom-avgiftene svir. Så da blir det nok en el-bil i løpet av året.

Det føltes litt rart å gå innom en VW-butikk og se på en bil i den lavere prisklassene. Vi så på e-UP. Dette blir en ren kjøre-til-jobben-bil. Nå er det slik at det kun er en bil som vil klare T/R Oslo/Moss på en lading. Begge heter Tesla, men dette blir en høyere pris. For litt over 200-Laken får vi en e-UP, og da har vi krysset av for "alt av ekstrautstyr"! (Det siste føles litt kult å si!) 8-D

Grei bil å kjøre, rimelig plastikk følelse på dører og interiør, men virker godt skrudd sammen og ellers grei kvalitetsfølelse.

Avgjørelse er ikke tatt enda. Tesla blir for stor og dyr, I3 og Leaf er for stygge, e-Golf blir også større enn hva vi trenger til formålet.... Så da får vi se hvor det går!

Er det noen som har erfaring med e-UP?

:cool:
 
Nå har Fruen fått lyst på EL-bil.
I januar begynte hun i ny jobb i Moss, og da har det blitt mye kjøring. Bensin, og ikke minst bom-avgiftene svir. Så da blir det nok en el-bil i løpet av året.

Det føltes litt rart å gå innom en VW-butikk og se på en bil i den lavere prisklassene. Vi så på e-UP. Dette blir en ren kjøre-til-jobben-bil. Nå er det slik at det kun er en bil som vil klare T/R Oslo/Moss på en lading. Begge heter Tesla, men dette blir en høyere pris. For litt over 200-Laken får vi en e-UP, og da har vi krysset av for "alt av ekstrautstyr"! (Det siste føles litt kult å si!) 8-D

Grei bil å kjøre, rimelig plastikk følelse på dører og interiør, men virker godt skrudd sammen og ellers grei kvalitetsfølelse.

Avgjørelse er ikke tatt enda. Tesla blir for stor og dyr, I3 og Leaf er for stygge, e-Golf blir også større enn hva vi trenger til formålet.... Så da får vi se hvor det går!

Er det noen som har erfaring med e-UP?

:cool:

Er det god tilgang på ladepunkter på jobben hennes? Det er en faktor som må med i beregningen.