Tilbake til start

Medlem
23. mai 2012
Innlegg
348
Sted
Oslo
Hei alle sammen!

Da er jeg tilbake her igjen. Litt motvillig men sånn er det bare men samtidig veldig morsomt. klokkegleden har tatt seg opp igjen, leser mer i gamle tråder og prøver å lese meg opp på de produsentene jeg kommer på. Jeg gleder meg innmari til jakten på det perfekte uret for meg :)

Nå trenger jeg deres hjelp igjen med å utvide horisonten litt enn å bare tenke Omega, Rolex, PP.

I mellomtiden så skal det inn et ur som skal brukes til hverdags før tiden er moden og jeg er 100% sikker på at det er uret jeg har lyst på. (Er klokkeløs om dagen).

Noen kriterier for uret som skal handles når tiden er moden:

- maks 44mm.
- Behagelig å ha på armen. Ikke være for høy. (Det problemet hadde jeg med Omega AT. Har 19cm håndledd men følte den satt mer oppå armen enn rundt armen)
- komplikasjoner: eneste kravet er dato.
- Helst med lenke men ikke et krav.
- ikke for dressy. Må passe til hverdags og til finere anledninger.
- Gjerne noe som ikke er vanlig å se til hverdags.
- Gult gull er ikke aktuelt.
- Annenhåndsverdi er ikke veldig viktig. Er endgame for meg.
- maks pris 250K ferdig momset og levert på dør.

Noen modeller jeg har sett litt på som står på en foreløpig liste:

- AP Royal Oak 15400
- VC Overseas Nye typen
- H-Moser & Cie Pioneer Perpetual Calender i stål.
- F.P Journe Octa Reserve Automatic

Skal til utlandet i påsken og da skal jeg hvertfall få prøvd de som er satt opp på listen.

Har dere noen forslag på andre modeller eller produsenter som er verdt å ta en titt på som ikke er veldig enkelt å få prøvd her i Norge?

Setter pris på alle innspill og kommentarer :)
 
Redigert:
Her må det bilder til..

7863AC2B-00D1-4F1D-825B-5DFB3889F928.jpeg

Om denne er et alternativ, så er det ikke tvil i mitt valg. VC og AP blir for ‘vanlig’, mens FPJ blir et rent dressur.
 
Nei, nei, nei. FPJ Journe Octa Reserve Automatic er jo endgame materiale delux! Kan brukes til alt utenom bading.
 
  • Liker
Reaksjoner: gooner87
Angående AP tenker jeg først og fremst på Royal Oak, og den blir vel høy. FPJ blir vel et godt valg.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: gooner87
Moseren er vel 15 mm høy, mens Aqua Terraen din er 13,2 mm (hvis jeg fant riktig tall), så da går du i så fall i feil retning. Ellers er VC Overseas (4500V/110A) 11 mm, FPJ Octa Reserve 10,6 mm og AP Royal Oak 15400 9,8 mm.

Hva med AP RO 15202? Den er 8,1 mm høy. Har dato, men ikke sekundviser.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin og gooner87
Takk for svar alle sammen! :)

@Preacher
Takk for at du la til et bilde!
Den er veldig kul og noe man ikke ser hver dag :)

Litt usikker på om FPJ blir for dressy. Går stort sett casual kledd.
Hva mener dere? Er det en dressklokke eller kan man dresse den ned litt med annen reim?

Når det gjelder høyder så er ikke høyden som er det største problemet. Det er viktig med passform og hvordan den ligger på armen for min del. Problemet med AT'en var ikke høyden men mer hvordan den lå på armen. Følte den ble for flat og baklokket ødela litt.(følte den balanserte på baklokket istedenfor ligge på håndleddet).

Høyder som jeg har funnet på nettsidene til disse produsentene:
Moser er 11,3mm:
AP RO 15400: 9,8mm
VC Overseas: 11mm
FPJ: 10.6mm
AP RO 15202: 8,1mm

AT: 13,2mm.


@ErlendBA
Takk! Det var godt forslag. Skriver den opp på listen :)


Noen andre gode forslag som man kan ta en titt på eller andre innspill?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Gin
Takk for forslaget @UJU :)

Ja det er jo spennende med sånne tråder. Prøvde meg på det ifjor også men da var det ikke et helhjertet forsøk. Føler det er litt annerledes denne gangen :)

Blir spennende å prøve litt forskjellige og ikke minst hva jeg ender opp med :)
 
Redigert:
Høyder som jeg har funnet på nettsidene til disse produsentene:
Moser er 11,3mm
Den er listet som 15 mm på produktsiden (kun på desktop, ikke på mobilversjon hos meg) i hvert fall. Kan det kanskje være at Moser inkluderer ekstra høyde pga. lugs når de måler?

Redigert: Det er forsåvidt irrelevant hva høyden er på papiret - ikke la det hindre deg i å prøve den. Det er jo når du får klokka på håndleddet at du ser fasiten ;)
 
Redigert:
Det stemmer som du sier @ErlendBA

Det er nok jeg som har bommet litt her. Jeg har bare sett i PDF’en jeg har fått tilsendt av dem.

Kopiert fra PDF:
Case
Solid steel case
Diameter: 42.8 mm, height without sapphire crystal: 11.3 mm Curved sapphire crystal and see-through case-back
Screw-in crown adorned with an “M”
Water-resistant to 120 metres

Må nok uansett prøve den føler jeg. Er som du sier at fasiten får jeg når den er på armen :)