Tilbake til el-bil?

Da var denne bestilt:

AFAFCD2E-3C6B-478B-B754-2BEA8560A70C.jpeg
 
Vurderer i3 2017-18 modell - noen erfaringer å dele?
Kjøpte brukt 60Ah i 2017 og var for så vidt fornøyd med den - helt til vinteren kom. Ble lei av rekkeviddeangst, da måleren vinterstid, fulladet, lå på 11,5-12 mil.
Bestilte ny grunnet dette og ønske om mer utstyr.
Superfornøyd med 94Ah Fully Charged. Greit utstyrt, bra lyd i stereo og rekkevidde jeg kan leve med. Sommertid og langkjøring i 90-100 km/t så er 25-28 mil realistisk.
Den kan ikke sammenlignes med vår 5-serie på langkjøring, men jeg liker den veldig godt. Synes også setene er bedre i 18-modellen enn 16-modellen jeg hadde før. 18-modellen har også en mye bedre antispinn, som er forbedret på 50 punkter.
Har bare en ting jeg er misfornøyd med og det er den adaptiv cruisekontrollen, som «hopper ut» i ny og ne, om raskt skifte av lys. Inn/ut tunnel eller uoversiktlige raske svinger.
Har lest flere som har samme problem, så kamera er nok ikke så bra som andre BMW.
 
@Rød @kvasbo
Blir en 94ah, gjerne Fully Charged men kan like godt bli en enklere utgave også, er FC pakken verdt de 30-50’ ekstra på en 2017 utgave? Blir nok lite langkjøring men bør kunne klare 13 mil vinterstid, dvs frem ogtilbake til hytta. Det bør vel en 94ah klare?
 
@Rød @kvasbo
Blir en 94ah, gjerne Fully Charged men kan like godt bli en enklere utgave også, er FC pakken verdt de 30-50’ ekstra på en 2017 utgave? Blir nok lite langkjøring men bør kunne klare 13 mil vinterstid, dvs frem ogtilbake til hytta. Det bør vel en 94ah klare?
13 mil bør gå veldig, veldig greit vinterstid.
Glemte å nevne at min 2016 hadde elendig lys, så styr unna vanlig H7 og gå for Xenon eller aller helst LED. Facelift har fullt/dim og LED i hovedlykt. Usikker når de gikk bort i fra de små runde lyktene nede som er fulltlys.
Vesentlig oppgradering med LED.

Det var egentlig tre grunner til at jeg byttet bil - rekkevidde, stereo (Harman Kardon) og lys.

Ellers ga jeg blanke i de andre oppgraderingene.
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth
Oppgradert antispinn er en Fin Ting. 2014-modellen min står fast på flatmark med nye vinterdekk med en gang det faller en millimeter snø. Har aldri vært borti mer ubrukelig vinterbil.
 
Er ikkje egentlig nye Egolf på papiret en temmelig bra pakke mtp pris / ytelse / rekkevidde ?
For meg ser det ut som en veldig grei pakke hvis du ikke trenger større bil. Har kjørt svigers første generasjon Egolf og det er absolutt en kurant bil, litt knapt rekkevidde på den men ellers topp. Har selv en Zoe som dekker ca 85% av våre behov. Golfen er ørlite romsligere og bedre på det meste.
 
Noen her med erfaring på Audi E-Tron?
Har kjørt drøyt 1000 km. og er godt fornøyd. Bilen er diger og ligger godt på veien, samtidig så fungerer den greit i parkeringshus mm fordi du får god oversikt pga kameraer. Rekkevidden er grei også på vinterføre. Kjørte hjem fra fjellet i minusgrader i går, etter 24 mil så hadde den fremdeles 12 igjen. Beregningen virket helt riktig ut i fra kjørte km.
 
Har kjørt drøyt 1000 km. og er godt fornøyd. Bilen er diger og ligger godt på veien, samtidig så fungerer den greit i parkeringshus mm fordi du får god oversikt pga kameraer. Rekkevidden er grei også på vinterføre. Kjørte hjem fra fjellet i minusgrader i går, etter 24 mil så hadde den fremdeles 12 igjen. Beregningen virket helt riktig ut i fra kjørte km.

Spennende å høre. Mulig kandidat når jeg bytter ut Q7’en.
 
Et annet poeng er økonomien; i den gamle BMWen med bensin rekkesekser så blåste det en del liter tur-retur Kvitfjell, og med ca 420 i bompenger kostet det fort vekk 1000 kr hver helg. Med e-tron blir det kanskje 100 i strøm og en femmer (takk til Lan) i bompenger.
 
For meg ser det ut som en veldig grei pakke hvis du ikke trenger større bil. Har kjørt svigers første generasjon Egolf og det er absolutt en kurant bil, litt knapt rekkevidde på den men ellers topp. Har selv en Zoe som dekker ca 85% av våre behov. Golfen er ørlite romsligere og bedre på det meste.

Har en splitter ny eGolf Exclusive som bil nr. 2 (3), er meget imponert over både utstyrsnivå, kjøreegenskaper og "forbruk". Kan absolutt anbefales, dersom rekkevidden er tilstrekkelig til ditt bruk @Blodstrupmoen

Se gjerne min post på side 1 i denne tråden
;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenneth R
Skal ikke tilbake til el-bil, men vurderer å konvertere til el. Har nettopp kjøpt ny leilighet og har ikke allverdens budsjett, men tenker rundt 500K skal gå greit. Ser da på Model 3, brukt Model S eller en Kia E-niro. Tesla virker greit mtp hurtigladernettverket og sporty kjøreegenskaper, men servicen og kvalitetskontrollen gir jo en bismak. Kia har 7 års garanti og lang rekkevidde, men er jo ikke en like morsom bil mtp teknologi og kjøreegenskaper.

Trenger litt bagasjeplass og rekkevidde på minst 250 km vinterstid, slik at jeg slipper å lade på vei til hytta.

Noen tanker?
 
Skal ikke tilbake til el-bil, men vurderer å konvertere til el. Har nettopp kjøpt ny leilighet og har ikke allverdens budsjett, men tenker rundt 500K skal gå greit. Ser da på Model 3, brukt Model S eller en Kia E-niro. Tesla virker greit mtp hurtigladernettverket og sporty kjøreegenskaper, men servicen og kvalitetskontrollen gir jo en bismak. Kia har 7 års garanti og lang rekkevidde, men er jo ikke en like morsom bil mtp teknologi og kjøreegenskaper.

Trenger litt bagasjeplass og rekkevidde på minst 250 km vinterstid, slik at jeg slipper å lade på vei til hytta.

Noen tanker?

Denne her er vel godt innafor budsjett og behov.
 
  • Liker
Reaksjoner: MagnusCJ
Denne her er vel godt innafor budsjett og behov.

Absolutt! Jeg er bare litt usikker på hvilket alternativ som er best. Model 3 er jo en veldig fin bil med oppdatert teknologi, men har et litt klønete bagasjerom. Model S innenfor budsjett blir jo en eldre bil, men den har mer plass og jeg liker interiøret hakket bedre.
Kia er jo ikke en like spennende bil, men koster noen tusenlapper mindre og oppfyller de andre kriteriene.
 
Skal ikke tilbake til el-bil, men vurderer å konvertere til el. Har nettopp kjøpt ny leilighet og har ikke allverdens budsjett, men tenker rundt 500K skal gå greit. Ser da på Model 3, brukt Model S eller en Kia E-niro. Tesla virker greit mtp hurtigladernettverket og sporty kjøreegenskaper, men servicen og kvalitetskontrollen gir jo en bismak. Kia har 7 års garanti og lang rekkevidde, men er jo ikke en like morsom bil mtp teknologi og kjøreegenskaper.

Trenger litt bagasjeplass og rekkevidde på minst 250 km vinterstid, slik at jeg slipper å lade på vei til hytta.

Noen tanker?
Audi e-tron 50 kan vel være et alternativ men det kan være rekkeviddeangsten melder seg om vinteren, den er oppgitt til ca 300km wltp.