Tilbake til el-bil?

Stusser litt på at Porsche ikkje støtter android men kun apple. Har ikkje apple vært på veg ut no en stund ?

Nei, de er totalt dominerende blant folk med penger til Porsche. Grunnen til at de mister markedsandeler er at markedet vokser i lavkostland, og der er det Android som rår.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Nei, de er totalt dominerende blant folk med penger til Porsche. Grunnen til at de mister markedsandeler er at markedet vokser i lavkostland, og der er det Android som rår.

Kan det være at folk med "penger" er noke eldre og ønsker å tviholde på ungdommen for å være hippe og kjøper då den hotteste iphonen for å få beundrende blikk frå tenåringer ?
Er ikkje Apple egentlig gått fra å være inovative og nyskapande til å bli meir en moteklokke ? Eg var tenkt å fonye padda , men når eg ser på det så har vel egentlig ikkje apple nåke spesielt å tilby lenger.
 
Tror ikke jeg gidder gå inn på den diskusjonen.

Eg berre lurer på ka kundegrunnlag Porsche sikter seg innpå med å eksludere dei unge i 30-40 åra med penger. Eg sliter med å finne rasjonelle grunner til å beholde Apple produktene etter kvert, men eg skjønner jo dei som ikkje orker å lære seg noke nytt.

En ting er ihvertfall helt sikkert og det er at Taycan skal testes :)
 
I følge Porsche er iOs-andelen blant kundene på ca 80%. Dette har de kontroll på.

Jeg tror rett og slett du tar fullstendig feil i antakelsene dine om folks preferanser.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
God mulig .Eg ser berre en trend rundt meg at folk går meir og meir vekk frå Apple og dette er personer i kjøpegruppen for slike biler.
 
@Celter
Kjøp elbil, kjører selv Tesla Model 3 performance nå og er kjempefornøyd med bilen. Kommer sikkert noen feil her også, men det får jeg ta når det kommer. Jeg var ihugga elbilhater, virkelig hater. Men tiden forandrer seg og fikk prøvd en elbil og ble frelst. Skulle jeg hatt bensinbil igjen må det være V8, fire/seks sylinder blir bare bakgrunnsstøy. Dieselmotoren må det jo være noe feil med, skrangler jo bare.

Har ikke satt meg helt inn i hva og hvordan Porschen kommer til å bli, men det er Porsche, så har ingen tro på at de kommer til å skuffe. Du får jo alle fordelene med elbil, lade om natta, ikke noe bråk, akselerasjon ut av ville helvete, forvarmet bil hver morgen uten å teppelegge nabolaget eller garasjen, gratis parkering og kollektivfelt/billig bom enn så lenge. At det skal være så miljøvennlig skal jeg ikke legge meg opp i, sikkert like jævlig som alt annet, men er så mye mer behagelig å kjøre i hverdagen.
 
Kordan er det med lading heime egentlig ? Rekner med en må legge opp 3-faset ladepunkt i garasjen.
Ser naboene ikkje får lagret Teslaen i garasjeanlegget (16a) .
 
Enfase 32A trenger vel nye kabler helt i skapet vil eg trur.
Det vil jo då være ein kostnad å få lading i en vanlig garasje , om en då ikkje har 3 fase frå før.
Her må eg ihvertfall dobbelsjekke litt då vi har ikkje mulighet for lading på jobb.
 
Nå har jeg hatt elbil i 2,5år og ladet 99% hjemme med 16a 230v og det har bare skjedd en gang at bilen ikke har vært fulladet igjen om morgenen. 40kwt batteri og har stort sett 25% igjen når bilen blir satt på lading. Med mindre du kjører så mye at bilen må lades flere ganger for dagen er det ikke et must med kraftigere lading hjemme.
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
Jepp, eneste er vel Tesla som med 85kwh kan bli litt seig å lade med 16a 230 enfase. Husk også at det ikke er lov å lade elbil fra vanlig kontakt på fast basis - et vanlig 16a-punkt er ikke designet for å belastes jevnt med 16a i timesvis.

(Vi fikk lagt trefase 32a 230v ca. 20 meter fra sikringsskap og igjennom to murvegger for fire år siden, kom vel på ca. 15.000 i tillegg til selve ladeboksen (som er 230v 32a enfase)).
 
Jepp, eneste er vel Tesla som med 85kwh kan bli litt seig å lade med 16a 230 enfase. Husk også at det ikke er lov å lade elbil fra vanlig kontakt på fast basis - et vanlig 16a-punkt er ikke designet for å belastes jevnt med 16a i timesvis.

(Vi fikk lagt trefase 32a 230v ca. 20 meter fra sikringsskap og igjennom to murvegger for fire år siden, kom vel på ca. 15.000 i tillegg til selve ladeboksen (som er 230v 32a enfase)).
Er en standard Pod point sak med 16a kurs. Ladekladden tror jeg er begrenset til 10a, det tar ca nesten et døgn å lade opp med den så unngår det så langt det lar seg gjøre.
 
Jepp, eneste er vel Tesla som med 85kwh kan bli litt seig å lade med 16a 230 enfase.
Nå er ikke batteristørrelsen like relevant som hvor langt en kjører pr dag, selv om en Tesla riktignok bruker mer energi pr km enn en e-UP. Vår S75D pendler 7-8 mil hver dag (ca 15 kWh forbruk med vår bil), noe som vi lett etterfyller før midnatt på 16A enfas (dedikert kurs med ladeboks). Du skal ha en voksen pendlevei før du ikke klarer deg i det daglige med 16A (ikke dermed sagt at jeg hadde sagt nei takk til 32A trefas hvis det var mulig ;) )

Hadde en kollega for noen år siden som pendlet Fredrikstad-Fornebu med en model S (sannsynligvis S60). Han måtte oppgradere ladepunktet hjemme for å få det til å gå opp - dette var før superladeren på Rygge.
 
FB_IMG_1567764089644.jpg
 
Jeg er på min andre Tesla og har vært heldig - men det sitter ekstremt langt inne å bestille en til, foråsiresånn. Siste påfunn er visst at man rett og slett ikke kan kontakte dem lenger. Ikke på epost, ikke på telefon. Forstår dem jo - jævla styr med sånne kunder som kommer og forstyrrer midt oppi all disruptinga.

Fantastiske biler - helt ubegrenset dårlig drevet selskap.
 
Nå har jeg kansellert bestilling av Honda E og kjøper nok i stedet en Mini Remastered fra David Brown og beholder i3en et par år til.. Same, same.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Edzilla