Jeg ser jo hvor det bærer hen, elbilene kommer til å overta og nå mener jeg det kommer en bil som selv bilentusiastene kanskje kan akseptere: Porsche Taycan. Jeg står på reservasjonslisten, men er fortsatt litt i tvil, da jeg liker min nåværende bil veldig godt. Hva mener dere, er dette el-bilen som er akseptabel selv for el-bil hatere (les Edzilla)
Det er ikke sikkert elbilene overtar helt når det blir mva og andre avgifter.
Du må jo selv veie fordeler og ulemper opp mot hverandre, spesielt ift. økonomi og følelser, og hva du tror skjer fremover ift. verditap (og avgiftsendringer som påvirker dette).
Som bilentusiast sier jeg ja takk, begge deler.
Jeg er superfornøyd med Tesla Model S som daglig bil. Totalpakken (spesielt elektrisk drivlinje og smart software/funksjoner) gjør at alt annet blir gammeldags. I hverdagen (motorvei, bykjøring og kø) trenger jeg ikke en "entusiastbil" med forbrenningsmotor, og selv om jeg likte å kaste bort penger på bensin og bompenger, har Testla/elbil så mange positive sider at jeg heller ikke da ville hatt noe annet.
Det skal dog nevnes at verditapet har vært større enn antatt, og er høyst usikkert fremover (men så vil mange si at det er høyt tap generelt på biler over en viss pris...).
I tillegg har jeg en "kosebil" med forbrenningsmotor som jeg nyter og dyrker bilinteressen med..
Jeg tror Taycan blir et godt alternativ for bilentusiaster som helst vil ha elbil av flere årsaker - med eller uten en fossilbil i tillegg. Billig blir det nok ikke, spesielt om man som entusiast krysser av for mye utstyr.. Og man må være klar for elbilkonseptet med de ulemper det medfører, som f.eks. mangel på motorlyd.
Står selv på reservasjonslisten, men er også veldig usikker. Jeg tror det fornuftige(fra et økonomisk perspektiv) for min del er å beholde Tesla'n så lenge som mulig (men ikke så lenge eller uten garanti slik at f.eks. batteribytte blir en kostnad), men om jeg legger økonomi til side så tipper jeg Taycan blir enda råere på mange områder, men jeg tipper også at det er endel funksjonalitet i hverdagen som kommer til å savnes fra Tesla.
Men kort oppsumert til ditt spørsmål;
Om det er bilentusiasthjertet og ikke økonomien som styrer, skader det vel ikke å prøve Taycan?