Tidssonen-tråden

Siden du nå står mer på egne ben @Jon Henrik og kan tune tema og fokus mer selv...her er noen innspill du kan vurdere i en eller annen form:
  • "Refleksjoner: Norges største klokkeforum. Sammenligning av 2014 og 2024 og hva har endret seg disse 10 årene når man ser hva brukerne er opptatt av, og hva er uendret?"
  • "Refleksjoner: Hvorfor er det slik at mange liker Rolex, noen er likegyldige - og hva er greia med at noen misliker Rolex? Et skråblikk på det klokkemerket JCB sa ...never look at the sun!"
  • "Refleksjoner: Er de gamle grensene mellom sportsur og dressur i ferd med å viskes ut - eller har dressur som kategori og design fått en revival de siste årene?"
  • "Jon Henriks tekniske hjørne: Betyr bph noe? Hvorfor velger fortsatt enkelte produsenter av urverk å ha 36000bph fremfor det mer normale 28.800bph - og hva er greia med 21.600bph og lavere?"
  • "Jon Henriks tekniske hjørne: Hvorfor er armbåndsur i dag tykkere enn de var på 1960-tallet? Skulle man ikke tro den tekniske utviklingen gikk motsatt vei?"
  • "Jon Henriks tekniske hjørne: Lume eller lysmasse, eller strengt tatt de kjemiske egenskapene til Zink Sulfitt. Hvilke typer finnes i dag og hva betyr mest; kjemisk lysmasse eller mengde lysmasse?"
Bare som konstruktiv innspill. Lykke til med nytt bevisst valg for TS og engasjementet. Noen av temaene gir anledning til både å drodle alene - men også visse gjester for dialog/refleksjoner.

Ser frem til andre tema enn hva som ofte er normen.
 
Siden du nå står mer på egne ben @Jon Henrik og kan tune tema og fokus mer selv...her er noen innspill du kan vurdere i en eller annen form:
  • "Jon Henriks tekniske hjørne: Hvorfor er armbåndsur i dag tykkere enn de var på 1960-tallet? Skulle man ikke tro den tekniske utviklingen gikk motsatt vei?"

Gode forslag fra Løvhagen. Og akkurat denne med tykkelse vil jeg løfte enda høyere. Det er noe som irriterer meg med mange klokker jeg liker. De ser bra ut på bilder, har gode specs, god finish, og det hele. Så får man den på armen, og oppdager at den 40mm diameter er parret med 15mm høyde. Er det virkelig nødvendig?
 
Takk for mange gode innspill!

Veien blir til mens man går, og det kommer garantert til å være en del tuning underveis.

Har dere ikke abonnert på YouTube-kanalen ennå, så gjør gjerne det:

Bruker dere Spotify kan podcasten følges her:

Eller tilsvarende søkes opp på øvrige plattformer :)

Første episode kommer i morgen tirsdag. Om dette er en god dag er jeg litt usikker på, men viktig å få ballen til å rulle og får heller ta en vurdering senere.
 
Hørte på den i bilen i morges. Synes dette var en knallstart, når du får litt gjester inn i miksen her så blir dette helt konge. Jeg for min del synes dette var mye mer behagelig å lytte til en klokkelandslaget. Behagelig tempo, god flyt og interessante betraktninger. Ikke så "masete" som den andre kunne bli innimellom. Synes også lydkvaliteten var bedre. Dette var bra!
 
Hørte på den i bilen i morges. Synes dette var en knallstart, når du får litt gjester inn i miksen her så blir dette helt konge. Jeg for min del synes dette var mye mer behagelig å lytte til en klokkelandslaget. Behagelig tempo, god flyt og interessante betraktninger. Ikke så "masete" som den andre kunne bli innimellom. Synes også lydkvaliteten var bedre. Dette var bra!
X2
 
  • Elsker
Reaksjoner: Jon Henrik
Good job!
Lavmælte betraktninger om hele bredden av klokker til gode priser: når den du har på armen har en god pris og en annen du snakker om, har en god pris - og prisdifferansen er 120k, da snakker vi bredde! Fine referanser til diskusjoner her på forumet, også. Nei, du har ikke fasit, men det er klart, du har perpsektiver som gjør det verdt å lytte til!
Very good job!
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: holmby og Jon Henrik
Litt mer utbrodering rundt "in house" vs. urverk fra underleverandører kan sikkert være gøy. Hvor in house er "in house". Lager de virkelig alt (noe?) selv? Blir det bedre, eller blir det bare vanskeligere, og kanskje slett ikke bedre i det hele tatt? ...etc.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Hørt på dagens episode nå. Syntes det var bra, jeg! Merket ikke noe særlig til mangelen på produsent eller sponsor. :) Det er sikkert bra å sitte med full kreativ kontroll og redaktøransvaret selv. I hvert fall gjør det mange ting lettere.

Du holder det fint gående og komfortabelt, og det blir ikke kjedelig, selv om det blir en monolog. Det er jo ikke akkurat din første podcast-episode,. :) Praten vil jo på mange måter selvsagt gå lettere med to mann i studio. ...og der kommer selvsagt gjester inn. En lett blanding er sikkert bra. ...Men med bare én i studio, blir det jo dessuten mindre kamp om å få snakke først. ;)

Faglig strøkent med åpenbar kompetanse.... Noe som også kanskje kan gjøres litt "morsommere" når/hvis det dukker opp flere i studio. Da spés det gjerne ut med litt omkring-prat og littegrann off topic. Noe som ofte gjør ting (mer) underholdende.

Kanskje en slags spalte å runde av med som TGN's "final notes" kunne være en morsom idé å friske litt opp med? en slags "ukas off topic" på slutten av hver episode. "I dag satte jeg nye neon-rosa strenger på gitaren", "I helga skal jeg teste voksen-skating i Fredrikstad", Tips om kult fotoutstyr, en bra restaurant, en bok, etc....
 
  • Elsker
Reaksjoner: Jon Henrik
Hørt på dagens episode nå. Syntes det var bra, jeg! Merket ikke noe særlig til mangelen på produsent eller sponsor. :) Det er sikkert bra å sitte med full kreativ kontroll og redaktøransvaret selv. I hvert fall gjør det mange ting lettere.

Du holder det fint gående og komfortabelt, og det blir ikke kjedelig, selv om det blir en monolog. Det er jo ikke akkurat din første podcast-episode,. :) Praten vil jo på mange måter selvsagt gå lettere med to mann i studio. ...og der kommer selvsagt gjester inn. En lett blanding er sikkert bra. ...Men med bare én i studio, blir det jo dessuten mindre kamp om å få snakke først. ;)

Faglig strøkent med åpenbar kompetanse.... Noe som også kanskje kan gjøres litt "morsommere" når/hvis det dukker opp flere i studio. Da spés det gjerne ut med litt omkring-prat og littegrann off topic. Noe som ofte gjør ting (mer) underholdende.

Kanskje en slags spalte å runde av med som TGN's "final notes" kunne være en morsom idé å friske litt opp med? en slags "ukas off topic" på slutten av hver episode. "I dag satte jeg nye neon-rosa strenger på gitaren", "I helga skal jeg teste voksen-skating i Fredrikstad", Tips om kult fotoutstyr, en bra restaurant, en bok, etc....

Takk for både skryt og konstruktive tilbakemeldinger!

Final notes skal jeg definitivt prøve ut. Noe lignende hadde vi også i den gamle Tidssonen Podcast , så dette er en idé jeg liker godt!
 
  • Liker
Reaksjoner: Dazed
Jeg håper veldig på at du får med noen gjester fra forumet. Jeg tror mange hadde syntes det hadde vært spennende å "bli kjent" med mange av medlemmene her. Det kunne jo vært et fast innslag sånn med jevne mellomrom. "Månedens TS-gjest" f.eks. Det hadde jeg personlig likt godt å høre på. Tror det er mye morsomt og interessant blant medlemmene her inne som i hvertfall de mest aktive kan relatere seg til.
Mange kjenner hverandre fra før men for de som ikke bor i Oslo-området kunne det vært en fin måte å få litt personlig relasjon til de vi snakker med på sonen.
 
Først om fremst setter jeg pris på en uavhengig(!) norskspråklig klokkepodcast med norsk perspektiv.

Ikke så mange klokkepodcaster jeg har orket å høre på over lenger tid, det er deg, The Grey Nato og Hodinkee. Mye som skal klaffe. Jeg kjenner jeg har OCD-tilstøtende lav toleranse for irriterende stemmer, talefeil, dårlig språk og dårlig lyd.
 
tidssonen-podcast-episode-2.jpg


Ukens episode er ute nå :)

Dette er work in progress, med forhåpentligvis merkes noen små forbedringer for hver gang. I neste episode får jeg selskap i "studio" :)