Tidssonen-tråden

Jeg er glad i gullklokker. Hva med en runde på hva slags klokker I edelt metall som er tilgjengelig og gir god verdi for pengene (alt er relativt.) Tenker f.eks IWC Portugieser, Cartier Tank og Santos, Zenith, GS etc. Klokker som faktisk er classy og som er oppnåelige ift pris. The holy trinity og Rolex begynner jo på 350k og oppover med ventelister på alt mulig. Litt gøy å se hva man kan flotte seg med til under 200k for eksempel uten å måtte vente.
Kul tråd. Kan ikke du bare lage den? :)

Klassikeren "billigklokker som gir anerkjennende nikk fra klokkesnobber"?
G-shock altså . Synes kanskje den hypen er dratt litt for langt etterkvert. Er et par modeller som er litt kule , men kvit meg litt på om eg ønsker å spre om meg med signaleffekten den gir . Kanskje tryggere å berre bruke sub/sd då ;)

• Wow
Reaksjoner: Fjordseiko
Jeg har fundert litt på et innslag i podcast hvor man kan sende inn bilde av en klokke (eller samling), og få en personlig vurdering. Med åpning for litt humor og direkte tale – men selvsagt uten at det bikker helt over i ArchieLuxury-land ;)

Kult, underholdende, litt teit eller hva?

Det hadde vært litt kult .

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Siden du nå står mer på egne ben @Jon Henrik og kan tune tema og fokus mer selv...her er noen innspill du kan vurdere i en eller annen form:
  • "Refleksjoner: Norges største klokkeforum. Sammenligning av 2014 og 2024 og hva har endret seg disse 10 årene når man ser hva brukerne er opptatt av, og hva er uendret?"
  • "Refleksjoner: Hvorfor er det slik at mange liker Rolex, noen er likegyldige - og hva er greia med at noen misliker Rolex? Et skråblikk på det klokkemerket JCB sa ...never look at the sun!"
  • "Refleksjoner: Er de gamle grensene mellom sportsur og dressur i ferd med å viskes ut - eller har dressur som kategori og design fått en revival de siste årene?"
  • "Jon Henriks tekniske hjørne: Betyr bph noe? Hvorfor velger fortsatt enkelte produsenter av urverk å ha 36000bph fremfor det mer normale 28.800bph - og hva er greia med 21.600bph og lavere?"
  • "Jon Henriks tekniske hjørne: Hvorfor er armbåndsur i dag tykkere enn de var på 1960-tallet? Skulle man ikke tro den tekniske utviklingen gikk motsatt vei?"
  • "Jon Henriks tekniske hjørne: Lume eller lysmasse, eller strengt tatt de kjemiske egenskapene til Zink Sulfitt. Hvilke typer finnes i dag og hva betyr mest; kjemisk lysmasse eller mengde lysmasse?"
Bare som konstruktiv innspill. Lykke til med nytt bevisst valg for TS og engasjementet. Noen av temaene gir anledning til både å drodle alene - men også visse gjester for dialog/refleksjoner.

Ser frem til andre tema enn hva som ofte er normen.

Siden du nå står mer på egne ben @Jon Henrik og kan tune tema og fokus mer selv...her er noen innspill du kan vurdere i en eller annen form:
  • "Jon Henriks tekniske hjørne: Hvorfor er armbåndsur i dag tykkere enn de var på 1960-tallet? Skulle man ikke tro den tekniske utviklingen gikk motsatt vei?"

Gode forslag fra Løvhagen. Og akkurat denne med tykkelse vil jeg løfte enda høyere. Det er noe som irriterer meg med mange klokker jeg liker. De ser bra ut på bilder, har gode specs, god finish, og det hele. Så får man den på armen, og oppdager at den 40mm diameter er parret med 15mm høyde. Er det virkelig nødvendig?

Takk for mange gode innspill!

Veien blir til mens man går, og det kommer garantert til å være en del tuning underveis.

Har dere ikke abonnert på YouTube-kanalen ennå, så gjør gjerne det:

Bruker dere Spotify kan podcasten følges her:

Eller tilsvarende søkes opp på øvrige plattformer :)

Første episode kommer i morgen tirsdag. Om dette er en god dag er jeg litt usikker på, men viktig å få ballen til å rulle og får heller ta en vurdering senere.

Hørte på den i bilen i morges. Synes dette var en knallstart, når du får litt gjester inn i miksen her så blir dette helt konge. Jeg for min del synes dette var mye mer behagelig å lytte til en klokkelandslaget. Behagelig tempo, god flyt og interessante betraktninger. Ikke så "masete" som den andre kunne bli innimellom. Synes også lydkvaliteten var bedre. Dette var bra!

Hørte på den i bilen i morges. Synes dette var en knallstart, når du får litt gjester inn i miksen her så blir dette helt konge. Jeg for min del synes dette var mye mer behagelig å lytte til en klokkelandslaget. Behagelig tempo, god flyt og interessante betraktninger. Ikke så "masete" som den andre kunne bli innimellom. Synes også lydkvaliteten var bedre. Dette var bra!
X2

• Elsker
Reaksjoner: Jon Henrik
Good job!
Lavmælte betraktninger om hele bredden av klokker til gode priser: når den du har på armen har en god pris og en annen du snakker om, har en god pris - og prisdifferansen er 120k, da snakker vi bredde! Fine referanser til diskusjoner her på forumet, også. Nei, du har ikke fasit, men det er klart, du har perpsektiver som gjør det verdt å lytte til!
Very good job!

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: holmby og Jon Henrik