The American Railroad Pocket Watch

Yuppi!
Nye visere fra The Pocket Watch Hand Man kom i dag, nå nærmer det seg et komplett ur....:)



visere+resize.jpg
 
Byggeprosjektet mitt ble ferdig i dag.:)
Har nå et komplett fungerende railroad ur og kan til og med velge mellom to forskjellige kasser og skiver.



Illinois+byggeprosjekt+004+resize.jpg




Illinois+byggeprosjekt+001+resize.jpg




Takk for titten.:)
 
Veldig pent! Men må jeg må nå si jeg synes skiven du IKKE har på er den peneste, og definitivt den av de to som passer til kassen den sitter i nå mtp. dekorasjonene.

Det må ha vært utrolig artig å gjennomføre et sånt prosjekt?
 
Takk for tilbakemeldingene, jeg har nå fått prøvd ut klokka litt og den fungerer greit og går stødig og fint, men litt for fort.
Mikro justeringen har ikke mer å gå på, så jeg undres på om det er noe jeg kan gjøre for å få den til å gå litt saktere?
 
@rattytdr

Veldig bra jobb du har gjort. Den har også inspirert meg til (eller rettere sagt gitt meg lysten til å forsøke på) å selv kjøpe et gammelt lommeur og fikse opp selv.

Etter nybegynnerkurset i juni, er det mulig jeg tar sjansen på å gjøre det også.
 
Redigert av en moderator:
Det har vært et morsomt prosjekt dette, etter noen you-tube videoer og leting etter deler på e-bay gikk det hele veldig greit. :D
Noe mer avansert som å gi seg i kast med selve urverket tror jeg ikke jeg skal prøve meg på, med mitt dårlige syn og delvis ubrukerlige fingre på høyrehånda blir det for smått og knotete for meg.

Tilgangen på deler er fremdeles god, og med litt tålmodighet kan det meste skaffes så jeg oppfordrer alle som har lyst og muligheter til å sette igang jo før jo heller. Tendensen er at prisene er oppadgående, de stiger jevnt og trutt år for år.
 
Du er ramm på lommeur! :) Kjempekul lesing. Ikke alle som vet at det faktisk var amerikanerne som "lærte" sveitserne å (masse)produsere kvalitets-ur.

Å ja. Rått pent de detaljene på urverket. Gratulerer med en skjønnhet. :)
 
Fin tråd, se at jeg må sende min Hamilton til urmaker. Arvet en nydelig Hamilton 992b fra 1940-50 fra min oldefar som jobbet for jernbanen i USA.
Tom
 
Intressant og spennende lesing. Man får jo naturlig nok lyst på en slik.

Slik jeg forstår, så var det en god del produsenter, som f.eks Waltham, Illnois, Hampden, Hamilton, Burlington, Rockford og Elgin - sikkert ennå flere.

Jeg har googlet, lest og sett litt på priser (bl.a. Ebay) og har et par spørsmål jeg håper noen kan bry seg med å svare en uinnvidd:
a) Er det enkelte merker/modeller (iht tidligere nevnte RR-standard) som av x årsak ligger høyere i pris enn øvrige?

b) Hva vil være en omtrentlig "riktig" pris å betale for et ur iht RR-standard i ok stand - dvs komplett m/"normal" slitasje som tikker og går, men sikkert trenger rens/oljing og generell TLC. Ja, jeg vet at omtrentlig pris vil/kan avhenge av mange faktorer, men jeg er sikker på at enkelte av dere er i stand til å komme med brukbare indikajoner - og gjerne i forhold til konkrete merker/modeller/varianter.
 
Intressant og spennende lesing. Man får jo naturlig nok lyst på en slik.

Slik jeg forstår, så var det en god del produsenter, som f.eks Waltham, Illnois, Hampden, Hamilton, Burlington, Rockford og Elgin - sikkert ennå flere.

Jeg har googlet, lest og sett litt på priser (bl.a. Ebay) og har et par spørsmål jeg håper noen kan bry seg med å svare en uinnvidd:
a) Er det enkelte merker/modeller (iht tidligere nevnte RR-standard) som av x årsak ligger høyere i pris enn øvrige?

b) Hva vil være en omtrentlig "riktig" pris å betale for et ur iht RR-standard i ok stand - dvs komplett m/"normal" slitasje som tikker og går, men sikkert trenger rens/oljing og generell TLC. Ja, jeg vet at omtrentlig pris vil/kan avhenge av mange faktorer, men jeg er sikker på at enkelte av dere er i stand til å komme med brukbare indikajoner - og gjerne i forhold til konkrete merker/modeller/varianter.



Illiinois Bunn Special 60 h er vel blant de som ligger som ligger høyest i pris?

Jeg kjøpte selv en Waltham 21j adjusted in 5 pos fra 1921, 10k gold plated, verket er Cresent Street, meget god stand uten dype riper eller bulker, strøken skive og i det hele tatt et smykke av en klokke, betalte ca 2500 kroner, et kjøp jeg er veldig fornøyd med. Tror det er vanskelig å komme særlig under den prisen om du skal ha en attraktiv RR som er i strøken stand.
 
Den Ball'en som er avbildet tidligere gikk for nok. 2.824,- Den så noe sliten ut, men prisen øket sikkert opp pga. inspeksjons sertifikatet som fulgte med.

ball.PNG



Denne 992B'en i superfin tilstand, nesten ubrukt fikk ny eier for nok. 2.856,-
Et røverkjøp vil jeg si. Det blir ikke mer "Railroad" en dette.

992B.PNG
 
Redigert:
Illinois Bunn Special 23J

Jeg fikk denne for en stund siden og legger ut noen foto :D

Kassen er modell 29

bunn+special+01+resize.jpg



bunn+special+00+resize.jpg



bunn+special+02+resize.jpg



Illinois+Bunn+Special+type+III+60+Hr.+16s..PNG
 
Redigert: