The American Railroad Pocket Watch

Medlem
17. sep. 2011
Innlegg
1.205
Sted
Oslo
I 1876, ble Jacques David, som senere ble direktør for Longines, sendt til USA får å undersøke amerikanske klokke fabrikker. Da han returnerte skrev han en 108 siders rapport som gir detaljert informasjon om den Amerikanske klokke produksjonen. Sin oppsummering var at den sveitsiske ur industrien ville bli ødelagt dersom ikke umiddelbare tiltak ble tatt. Denne raporten er det flere som sier er sannsynligvis det viktigste dokumentet i historien til moderne urproduksjon. Det han så var produksjon av urverk på samlebånd under et å samme tak. Sveitsisk ur produksjon drev fortsatt med at forskjellige hus i hver by eller landsby produserte hver sin del, og tilslutt ble klokka satt sammen. Nesten alle av de store Sveitiske ur fabrikatene som vi fortsatt kjenner i dag, var avhenige av disse lokale små produsentene, som hadde spesialisert seg på å produsere hver sin del.

I midten til slutten av 1800-tallet produsere amerikanske ur selskaper noen av de fineste klokker i verden, og amerikanske jernbane-klasse klokker var i høy etterspørsel. De var også dyre, en høyverdig amerikansk jernbane klokke kan koste det samme som en månedslønn i mange tilfeller, og for mange, var prisen rett og slett ute av rekkevidde.

I et forsøk på å tjene en andel av det lukrative amerikanske ur markedet, begynte sveitsiske ur produsenter å produsere klokker som lignet amerikanske jernbane-grade lommeur, men som selges til en lavere pris. Mange av disse klokkene hadde navn som lignet på navn eller initialer av amerikanske produsenter og modeller. For eksempel ble den amerikanske Hampden merket kopiert med klokke merket "Hampton", ble Elgin kopiert som "Elfin", og Illinois "Bunn Special" kan bli "Benn Special" på en sveitsisk forfalskning. Og ikke bare navnene var like, så brukte mange av disse imitasjon klokkene samme design og plate oppsett som var nesten identisk med kjente amerikanske merkevarer.

19. april 1891, en post tog kjent som nr 4 var på reise østover på samme spor som en overnattingstog som var på vei vestover. Lokføreren av overnattingstoget ble gitt skriftlig pålegg om å la den raskgående post toget passere på Kipton, Ohio, en liten stasjon vest for Oberlin. Overnattings toget kjørte ut på sidesporet som avtalt i henhold til lokførerens ur. Dessverre så hadde lommeuret til lokføreren som var på vakt på overnattings toget stoppet i fire minutter, og deretter startet opp igjen. Da toget rullet ut på hovedsporet til gal tid, kolliderte togene på Kipton, som drepe både lokførere og seks post funksjonærer. Jernbanen og posten led betydelige eiendomelige tap.




Etter Kipton katastrofen, ble en kommisjon nedsatt for å etablere standarder for tidtaking som skulle bli vedtatt av alle jernbaner. Pålitelig og nøyaktig tidtaking ble sett på som nøkkelen til jernbanen sikkerhet, og i 1893 ble den generelle Railroad Timepiece Standards vedtatt. Dette, sammen med en mer formalisert system av klokke inspeksjon og vedlikehold, var et betydelig skritt mot tryggere jernbane!

Dermed ble den amerikanske "Railroad" Lommeuret født, og hver klokke var et mesterverk av presisjon, holdbarhet og nøyaktighet. Amerikanske produsenter ville tilby bare deres høyeste grad av klokker for jernbane tjenesten, men det er mer enn bare nøyaktighet som har gjort den amerikanske Railroad klokken så ønskelig i dag.

Dessverre er alle disse gamle klokkefabrikkene borte i dag. Noen navn brukes fortsatt. Gruen, Bell og Hamilton. Men disse navnene brukes nå av sveitiske produsenter.

Her om dagen fikk jeg en kjent Railroad klassiker i posten fra rundt 1915. Illinois Bunnspcial 21 jewels. Kjøpt på Ebay av en selger i Ohio.
20130309_110419_zpse2f54345.jpg

Klokka trengte en ny fjær og en rens.
20130309_112940_zps014ef732.jpg

Må si jeg liker de dekorerte detaljene på klobene.

20130309_113053_zps5b0eed96.jpg
20130320_121133_zps01a76770.jpg

Selv fjærhuset er dekorert.
20130402_200916_zpsc9e9dc80.jpg

20130402_202352_zpsc14cf545.jpg

Selv etter en vask måtte gammel olje pusses vekk.
20130405_223649_zpsfa4ae0db.jpg

Ferdig renset og oljet. Neste steg blir å feste skive og visere samt å shine kassa. Men det blir en annen dag.

Legger med en video fra youtube som er fra fabrikken Illinois Watch factory! Den er 52 min lang.
[video=youtube_share;vTQT6PwgJTA]http://youtu.be/vTQT6PwgJTA[/video]

Takk for titten! :)
 
Redigert:
Skal skru IKEA-møbler så kan godt skrive litt før det tøyset starter.
Nydelig ur, godt og omhueligndokumentert arbeid og aldri så lite hyggelig stykke lesing.
Særs "morsomt" at sveiserne plagierte amerikanerne ... og like morsomt at sveiserne den dag i dag har klart å overleve og gjenoppreise seg (flere ganger, ref Quartz-krisen)
 
Veldig interessant og lærerik artikkel. Har selv et par-tre jernbaneur liggende og fikk med dette et litt nærere forhold til disse.

Flere andre ur jeg har utgir seg for å være "jernbaneur", men det er altså bare noen få av dem som er det. Dette var det en urmaker som fortalte meg etter at han hadde tatt en kikk på dem. Hvordan kan jeg som ulært kunne se hva som er ekte eller ikke? Er det noen helt elementære deler på verket jeg kan se dette på?
 
Artig og nyttig lesing. Hadde virkelig likt å hatt et slikt ur. Ikke bare uret, men hele historiens som følger med det!:D
 
Redigert:
Veldig interessant og lærerik artikkel. Har selv et par-tre jernbaneur liggende og fikk med dette et litt nærere forhold til disse.

Flere andre ur jeg har utgir seg for å være "jernbaneur", men det er altså bare noen få av dem som er det. Dette var det en urmaker som fortalte meg etter at han hadde tatt en kikk på dem. Hvordan kan jeg som ulært kunne se hva som er ekte eller ikke? Er det noen helt elementære deler på verket jeg kan se dette på?

Railroad timepiece standards er som følgende: Klokken skal være Amerikansk, den skal minimum ha 17 juveler, den skal ha en synlig skive med glasslokk foran, tallskiva skal ha arabiske timetall, med synlige min tall på utsiden. Egen sekundviser . Balansen skal være double roller, den skal ha Breuget balansefjær , den skal være justert i min 5 positioner. Justert får å tåle temperatur svingninger. Den skal ikke gå fortere enn 4 sek per dag. Stemmet "vella" skal være ved klokka 12. Får å stille tiden må man skru av glasslokket og vippe opp en pinne som sitter ved klokken 1.

Det man da kan lett se er hva som er skrevet på verket. Min 17 juveler. Justert i min 5 positioner. Duble roller. Justert for temp. Stemmet sitter ved kl 12. Man må åpne glasslokket får å stille klokka. :)
 
Redigert:
Amerikanske pocket railroads er flotte. Flotte bilder fra begge. Mye historisk dokumentasjon er også tilgjengelig når det gjelder amerikanske lommeur. :)
 
Nydelig lommeur @rattytdr. Et Waltham RR lommeur er høyt på ønskelisten. Leste litt i noen bøker jeg har om gamle amerikanske klokkeprodusenter. Jeg fant dette om Waltham.

Den amerikanske Waltham Watch Company hadde sin begynnelse i 1850 i Roxbury, Massachusetts. Deres visjon var å danne en klokke selskap som kunne produsere høy kvalitets klokker til en lavere kostnad ved hjelp av utskiftbare deler. Med finansiell støtte fra ble de første klokkene laget i 1850, men problemer ble oppdaget. Det var å utforske nye ideer i ur produksjon, for eksempel ved hjelp juveler, produsere tallskiver, og produsere plater med et høy kvaliet, trengtes omfattende verktøy og resulterte i stor økonomisk belastning for selskapet. De fant også at selv om de brukte utskiftbare deler, var hver klokke fortsatt unikt og hadde sitt eget sett av feil som skulle rettes. Det tok måneder å justere klokkene til et punkt der de ikke var noe bedre enn andre tilgjengelige klokker.

waltham_01_zpsa9d7f019.jpg


I 1851 ble fabrikken ferdigstilt, og selskapet begynte å gjøre forretninger under navnet "American Horology Company." De første klokkene som ble produsert gikk til tjenestemenn i selskapet, og det var ikke før i 1853 at de første klokkene ble tilbudt for salg til publikum. Navnet ble endret til "Boston Watch Company" i september 1853.

I 1860, ble Abraham Lincoln valgt til president og landet befant seg midt oppe i den amerikanske borgerkrigen. Selskapet fikk da alvorlige økonomiske problemer. Av 1861, hadde virksomheten stanset og konkurs virket uunngåelig. Fabrikken ble holdt i drift gjennom årene ved å kutte utgifter til lavest mulig nivå, en strategi som viste seg vellykket. Navnet ble endret tilbake til Waltham under krigen.

waltham_cust_dept_zps465669ba.jpg


Det sies at Abraham Lincoln brukte dagelig en Waltham lommeur. Uret var en 11-juvel, 18 størrelse, nøkkelopptrekk i en sølv hunter kasse, og ble produsert i januar 1863.

Waltham-pocket-watch-advertisement-500x760_zps06e46232.jpg


Waltham fortsatte å produsere klokker (og veggklokker) til 1957. Da de avsluttet produksjonen og ble Waltham Precision Instrument Company. Rettighetene til navnet "Waltham Watch Company" ble solgt til Hallmark Watch Company of Chicago, Illinois som fortsatte å selge importerte urverk og klokker med navnet Waltham på dem.

waltham_dial_dept_zpsee1fa353.jpg


Det er fortsatt mulig å kjøpe quartz klokker som bærer Waltham navnet :)

Bildene er funnet på nettet.
 
Redigert av en moderator:
Enig med siste taler. Urverk som er over 100 år gamle, men fortsatt er i live gode som nye etter en full rens og påfølgende oljing er "nothing short of amazing" som de ville sagt i urenes hjemland.

Tar du timebetalt for restaureringsjobber, Superlite? :p
 
HTML:
Enig med siste taler. Urverk som er over 100 år gamle, men fortsatt er i live gode som nye etter en full rens og påfølgende oljing er "nothing short of amazing" som de ville sagt i urenes hjemland.

Tar du timebetalt for restaureringsjobber, Superlite? :p

Send meg en pm, så blir vi sikkert enig om en pris :)
 
Fikk noen timer barnefri i dag, så jeg ble nettopp ferdig med Bunn special`n. :)


Nytt glass og en polering på maskinen trengtes. Men først fikk kassa en rens i ultralyden.


Jeg ville ikke pusse bort ripene på kassa, da jeg syntes det har noe med sjarmen med et lommeur som snart er 100 år.



Takk for titten! :)
 
Har et lite prosjekt gående. Denne Illinois 17J - 9th. mod. har jeg kjøpt i deler (kasse, urverk) og holder nå på å sette den i sammens. Enda mangler glass, urskive og visere, men det er underveis.



illinois+17J-+9TH+model+001.jpg



illinois+17J-+9TH+model+002.jpg



illinois+17J-+9TH+model+003.jpg



illinois+17J-+9TH+model+004.jpg



illinois+17J-+9TH+model+005.jpg
 
Alt er kjøpt veldig billig, kassen er fin den men har en gravering som ikke alle er overbegeistret for, men pytt pytt...:)


IWC+01.jpg



IWC+02.jpg
 
HTML:

Send meg en pm, så blir vi sikkert enig om en pris :)
Skal ikke se bort ifra at jeg gjør det når den er i hus og 17. mai er vel overstått. Hvis jeg liker den, fortjener den jo litt TLC. Har dog en lei tendens til å vente med sånt til problemene oppstår.

Alt er kjøpt veldig billig, kassen er fin den men har en gravering som ikke alle er overbegeistret for, men pytt pytt...:)
Hva står det egentlig? Etellerannet navn Electrical Department?

Hm, kanskje lommeur hadde vært en grei intro til litt hjemmeurmakin, siden de kanskje har litt større deler og er forholdsvis komplikasjonsfrie?
 
I dag kom det en pakke med et nytt glass.:)


Viser et foto av ferdig montert glass og limet som er brukt for å feste det.



nytt+glass+001resize.jpg




Nå mangler bare skiven og viserne.
 
Does the glass snap out of it when you snap your fingers? :p
Uret ser veldig bra ut så langt ihvertfall.


Venter spent på eget lommeur nå. Sendt fra Sofia, Bulgaria, selv om selger oppgav at Athens som lokasjon. Krysser fingrene og har bokmerket PayPal-dispute siden...