The American Railroad Pocket Watch

Et fantastisk nydelig klassiker du har fått deg der @rattytdr! Juveler på sperrehjul til fjærhuset er det bare amerikanere som kunne gjøre! :)
 
Redigert av en moderator:
Intressant og spennende lesing. Man får jo naturlig nok lyst på en slik.

Slik jeg forstår, så var det en god del produsenter, som f.eks Waltham, Illnois, Hampden, Hamilton, Burlington, Rockford og Elgin - sikkert ennå flere.

Jeg har googlet, lest og sett litt på priser (bl.a. Ebay) og har et par spørsmål jeg håper noen kan bry seg med å svare en uinnvidd:
a) Er det enkelte merker/modeller (iht tidligere nevnte RR-standard) som av x årsak ligger høyere i pris enn øvrige?

b) Hva vil være en omtrentlig "riktig" pris å betale for et ur iht RR-standard i ok stand - dvs komplett m/"normal" slitasje som tikker og går, men sikkert trenger rens/oljing og generell TLC. Ja, jeg vet at omtrentlig pris vil/kan avhenge av mange faktorer, men jeg er sikker på at enkelte av dere er i stand til å komme med brukbare indikajoner - og gjerne i forhold til konkrete merker/modeller/varianter.

Som du har lest så er det mange produsenter av RR lommeur. Det som avgjør ofte prisen er jo hva slags lommeur det er. Hvor mange juveler, alder, hvor mange ble produsert i den serien, orginal skive og visere, tilstanden på verket, gullkasse. Jeg har en gammel delekatalog fra en amerikansk grossist som selger alt av uorginale deler. Det var normalt at hvis skiva på klokka fikk en sprekk så byttet dem til en ny uorginal skive. Så det er en del ting man må se etter hvis man skal være nøye. Når det gjelder pris så finner man greie klokker med standard kasser fra 200-400 dollar. Skal man ha litt flottere kasse med gull, så blir jo prisene da høyere.
 
Spesial lommeur:confused:



Waltham+sidereal.PNG



sidereal+time.PNG
 
Intressant og spennende lesing. Man får jo naturlig nok lyst på en slik.

a) Er det enkelte merker/modeller (iht tidligere nevnte RR-standard) som av x årsak ligger høyere i pris enn øvrige?

b) Hva vil være en omtrentlig "riktig" pris å betale for et ur iht RR-standard i ok stand - dvs komplett m/"normal" slitasje som tikker og går, men sikkert trenger rens/oljing og generell TLC. Ja, jeg vet at omtrentlig pris vil/kan avhenge av mange faktorer, men jeg er sikker på at enkelte av dere er i stand til å komme med brukbare indikajoner - og gjerne i forhold til konkrete merker/modeller/varianter.

Når det gjelder amerikanske lommeur vil jeg anbefale Engle/Gilbert/Shugart "Complete Price Guide to Watches". Det aller meste av varianter og merker (inkludert RR) er listet opp med verdiangivelser på linje med frimerkekataloger. Det er utrolig mange varianter.... I tillegg får du med informasjon om europeiske lommur og armbåndsur. Den kommer ut årlig, men ikke med de store forandringene. Ny utgave er rundt hjørnet og kan forhåndsbestilles.