Tesla Model 3

Har allerede bestemt meg for å bestille. Er så drittfornøyd med P85'en min, skal ikke ha en gammeldags bil igjen (mulig unntak er en banebil om 5-10 år).

Bare håper de ikke kødder til specsa på Model 3. Vil ha sub 4 sek på 0-100 og dual drive.. :)
 
Håper de som vurdere å bestille en Tesla ser denne filmen først
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Håper de som vurdere å bestille en Tesla ser denne filmen først

Bjørn Nyland er en kjent skikkelse i både det norske og internasjonale Tesla-miljøet. Ja, gjennom all sin erfaring og bidrag er han faktisk blitt en såpass størrelse at Tesla selv tar stor notis av det han rapporterer om.

Jeg har ikke selv Tesla, men har fulgt elbilforum siden 2012. Det er på det rene at Bjørn og andre early adopters i praksis har fungert som betatestere. Tesla Model S var ved slippdato befengt med en haug av feil. Også organisatorisk har Tesla slitt; kapasitetsproblemer og voksesmerter i alle ledd. Og det er jo ikke så rart, vi snakker første bilmodell fra bunnen av, fra en helt fersk produsent. Med drøssevis av ny teknologi. Det vil ta mange iterasjoner av Model S, Model X før de er på samme kvalitetsnivå som øvrige produsenter som har 50-60 års produksjonsforsprang. Man må huske at innovasjonstakten er nærmest motsatt proporsjonal med kvalitet. Å være best på begge deler er umulig for ett og samme selskap - i alle fall av et på Teslas størrelse. Det Tesla har fått til i en så langt, i en så kapitalintensiv bransje, savner sidestykke i moderne industrihistorie.
 
Redigert:
Bjørn Nyland er en kjent skikkelse i både det norske og internasjonale Tesla-miljøet. Ja, gjennom all sin erfaring og bidrag er han faktisk blitt en såpass størrelse at Tesla selv tar stor notis av det han rapporterer om.

Jeg har ikke selv Tesla, men har fulgt elbilforum siden 2012. Det er på det rene at Bjørn og andre early adopters i praksis har fungert som betatestere. Tesla Model S var ved slippdato befengt med en haug av feil. Også organisatorisk har Tesla slitt; kapasitetsproblemer og voksesmerter i alle ledd. Og det er jo ikke så rart, vi snakker første bilmodell fra bunnen av, fra en helt fersk produsent. Med drøssevis av ny teknologi. Det vil ta mange iterasjoner av Model S, Model X før de er på samme kvalitetsnivå som øvrige produsenter som har 50-60 års produksjonsforsprang. Man må huske at innovasjonstakten er nærmest motsatt proporsjonal med kvalitet. Å være best på begge deler er umulig for ett og samme selskap - i alle fall ikke av Teslas størrelse. Det Tesla har fått til i en så langt i en så kapitalintensiv bransje savner sidestykke i moderne industrihistorie.

Forbehold om at jeg ikke har sett hele videoen til Bjørn, men etter 34.400 KM i min egen P85 så kan jeg ikke si at problemene har vært spesielt alvorlige for min del. Det verste var at dørhåndtakene streiket på passasjersiden av bilen etter jul - fikk time til fiks samme uke. Utover det har det vært noen klønete software/feilmeldinger som ikke medførte noen praktiske problemer... og jeg lurer på om bremseskivene trenger å byttes da de vibrerer litt ved nedbremsing fra høy hastighet.

Det er liksom "feil listen" av noe alvorlighetsgrad. Til å være en ny produsent så synes jeg det er sinnsykt bra. Min bil er for øvrig en 2014/juli modell, så den har sikkert litt andre deler/bedre sammenskrudd hardware og softtwaremessig enn en 2013 modell.
 
Bjørn Nyland er en kjent skikkelse i både det norske og internasjonale Tesla-miljøet. Ja, gjennom all sin erfaring og bidrag er han faktisk blitt en såpass størrelse at Tesla selv tar stor notis av det han rapporterer om.

Jeg har ikke selv Tesla, men har fulgt elbilforum siden 2012. Det er på det rene at Bjørn og andre early adopters i praksis har fungert som betatestere. Tesla Model S var ved slippdato befengt med en haug av feil. Også organisatorisk har Tesla slitt; kapasitetsproblemer og voksesmerter i alle ledd. Og det er jo ikke så rart, vi snakker første bilmodell fra bunnen av, fra en helt fersk produsent. Med drøssevis av ny teknologi. Det vil ta mange iterasjoner av Model S, Model X før de er på samme kvalitetsnivå som øvrige produsenter som har 50-60 års produksjonsforsprang. Man må huske at innovasjonstakten er nærmest motsatt proporsjonal med kvalitet. Å være best på begge deler er umulig for ett og samme selskap - i alle fall ikke av Teslas størrelse. Det Tesla har fått til i en så langt i en så kapitalintensiv bransje savner sidestykke i moderne industrihistorie.
Bare si at jeg har en tidlig 2014 modell. Eneste problemet jeg har hatt er en ulyd fra panorama-taket. Pendler med bilen Hamar-Oslo flere dager i uken.... Utrolig fornøyd med bilen.
 
Og jeg er på min Tesla nr. 2. Har nå tilsammen kjørt 40 000 helt problemfrie kilometer. Jeg har inntrykk av at "Elbilforum" stort sett er et sutreforum for de som må klage på alt. (I motsetning til TS)
 
Andre enn meg som har bestilt Model 3 i dag?

Håper det blir options med større motor og 0-100 på 4-5 sek. Da ryker e-golfen til dama til fordel for denne!
Prisen blir nok nærmere 500k med størst motor og ekstrautstyr..
 
  • Liker
Reaksjoner: svimtapp
Ang feil så er jo det ganske naturlig ja, men mitt eget tidlige eksemplar (nov. 2013) har vært overraskende bra. Høydepunktet var 6000 km gjennom 10 land på en mnd i sommer uten antydning til problemer og på gratis strøm hele veien.

Har ikke hevet meg på bestilling siden jeg nettopp har byttet til Model S nr to, men den ser lovende ut. (Det betyr at en veldig fin P85+ er til salgs... :))

Hvis dollaren fortsetter å moderere seg litt tror jeg vi kan håpe på en godt speccet med AWD til 450. Da må det jo selge som hakka møkk. Grunnutgaven skal jo også være anstendig speccet, og det til godt under 300k. Hadde jeg vært i markedet på en bil i dette segmentet hadde jeg stått i kø i går, men foreløpig trenger jeg plassen og den store bakluken på model S.
 
Litt kort panser i forhold til resten av bilen? Kupeen ser litt for høy ut i forhold til lengden på panseret...
 
Ja, dessverre må man kompromisse når det er familiebil og ikke sportsbil. Model S har litt av samme syndromet, men ikke fullt så ille. Kupeen blir stor og lang og naturlig nok ett batteri høyere enn på vanlig bil. De har dyttet framsetene lengst mulig fram for å få god plass til fem. Den er ikke noen skjønnhet, men for å være det den er synes jeg de har løst det bra. Eneste jeg ikke forstår er at ikke "hoftene" er like høye som på Model S. Ser rar ut bak sett skrått forfra.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Entropy
Det er antageligvis moderne, nyskapende, miljøvennlig etc. Personlig tror jeg ikke jeg greier å være så "miljøbevisst" at jeg satser på en EL bil. Takke meg til en gammel 911 som lukter bil. Trekker du miljøkortet framfor avgiftsbesparelser er jeg villig til å høre. ;)
Tom
 
Selv om jeg er gammel - vil jeg ikke på død og liv være dinosaur. ;) Mer død enn liv.

Hvis man blir for gammel og grå til å utforske nye ting; vel.

Det går an å ha "bil" og "elbil" for å få erfaring fra to verdner.
 
  • Liker
Reaksjoner: wreckmaster
Det er antageligvis moderne, nyskapende, miljøvennlig etc. Personlig tror jeg ikke jeg greier å være så "miljøbevisst" at jeg satser på en EL bil. Takke meg til en gammel 911 som lukter bil. Trekker du miljøkortet framfor avgiftsbesparelser er jeg villig til å høre. ;)
Tom

Men spørsmålet er fremdeles: Har du prøvd en slik bil Tom? ;) Du er nødt til å få deg en test i en P90DL en dag. Jeg har prøvd mye rart, men det er helt latterkick og kan ikke sammenlignes med noe annet. Jeg er overbevist at du vil justere ditt syn noe etter å ha opplevd det.

Uansett, jeg skjønner godt hva du mener. Er du motorinteressert mister du noe på veien selvsagt, selv om den er mye bedre å kjøre i det daglige. For min egen del ser jeg på det som to forskjellige ting, og da blir ikke lyd og lukt noe savn. Nå er jeg uten både MC og en kul bil med motor. Det er et savn, men Dagligbilen ville aldri dekket det behovet uansett. Den bilen finnes ikke. Det kunne vært en Panamera (for å fortsette på Porsche-sporet), men det er heller ingen sportsbil, da er Teslaen like god, og den er for dyr, for dyr i drift og har for lite plass. Det må være en 911 eller Cayman skal det være noe poeng. Derfor blir også sammenligningen din meningsløs. Porschen har plass til 2/5 så mange mennesker og 1/10 så mye bagasje. I tillegg koster den gjerne det doble (i modell 3s tilfelle snakker vi nok minst om det firedobbelte. Det blir som å sammenligne epler med en skiftenøkkel...

Det blir spennende å følge utviklingen fremover. Model 3 er bare en enkelt bil, og ikke så spennende i seg selv, men den fyrer opp et skikkelig bål under de andre produsentene, med superladenettverket som allerede er godt etablert og skal dobles innen et år eller to. Det kommer til å akselerere utviklingen til de andre merkene radikalt. De var rimelig skeptiske og uinteresserte i utgangspunktet. Nå kommer det til å ta av i stedet. En stor grunn til dette er fotfestet Model S har skaffet Tesla, med en betydelig porsjon drahjelp fra Norsk bilpolitikk. Det er helt genialt!
 
  • Liker
Reaksjoner: aek
Jeg er vel pr.definisjon helt Dinosaur i og med at jeg er antagelig eldre enn dere, mulig også mere konservativ og lite nytenkende, ser vi på bilens historie var den første bilen elektrisk. Jeg har ikke ennå fått diagnosen geriatrisk og skjønner at ungdommen i dag ser verden med grønne øyne, mine er desverre fokusert på å holde kollektivtrafikken gående, hvilket jeg bruker, og på fritiden gi fullstendig F... koser meg med kvalitetsturer med vintage 911, Willys 1944 og veteranmotorsykler. Og ja, jeg har prøvd Tesla, morsomt når det er fulladet og går rett fram, ikke så artig når du skal bytte batteripakken på miljøkortet. :)
Tom