Tanker om Watch Vault

Mange veldig gode refleksjoner over her. Jeg drister meg til å bidra med et par andre betraktninger jeg har gjort meg, spesielt basert på spørsmål/svar-seksjonen på kampanjen.

Ambisjonsnivået er skyhøyt, og utover å virke naivt ambisiøst, stiller jeg også spørsmål ved faktisk verdi ved enkelte av ambisjonene de har og hvorvidt dette er riktig prioritering.

Ett av spørsmålene handler om testfilosofi og sikring, og her kommer det frem at ambisjonen er å utvikle både egne sikkerhetssystemer og egne betalingsløsninger. Betalingsløsninger i seg selv er ganske komplekse, og det finnes drøssevis med enormt flinke selskaper som har knekt denne koden og utviklet veldig gode, sikre og kostnadseffektive betalingsløsninger, og navigert det juridiske farvannet og etablert avtaler med de store kortselskapene.

Spesielt siden Watch Vault også vil etablere en egen escrowtjeneste på sikt, har jeg utfordringer med å se verdien av å bygge en betalingsløsning fra bunn. Med et sterkt begrenset budsjett (hvis vi hensyntar tallene over), så er det vel andre ting som er bedre å bruke de ressursene på, f.eks. å finne ut hvordan de skal klare å etablere en vellykket escrowtjeneste til en brøkdel av det eBay tar (20%).
Eller å faktisk stabilisere, drifte og videreutvikle plattformen, som fort krever litt penger.

Det er også ambisjoner om å allerede neste år utvikle bildegjenkjenning for å identifisere falske klokker med det jeg antar er omfattende bruk av AI, og ambisjonen er å gjøre dette allerede i 2022.
Alle klokker som lastes opp må gjennom et steg hvor eier laster opp ulike bilder av klokken med minimum 2 randomiserte tidspunkter som må samsvare. Dette steget krever at eier har klokken. Et analysesystem for fotoskanning vil luke bort åpenbare replikaer og dermed være med på å effektivisere verifikasjonsprosessen. Dette systemet vil utbygges neste år.
Her blinker det hurtig og veldig rødt i mine lamper. Bildegjenkjenning er i utgangspunktet et nokså komplekst område som krever både gode modeller, gode rutiner og menneskelig input for trening av maskinlæringsmodellene, og ikke minst er noe som fungerer desidert best når du har god og konsistent kvalitet på inndataen. Når man legger opp til at brukere selv skal ta bilder med egne telefoner i enormt variende lys, og man regner med hvor mange gode falske klokker som faktisk finnes på markedet i dag, ville jeg tenkt at det kanskje er mer gimmick enn noe annet, og ihvertfall ikke noe som bør prioriteres på et syltynt budsjett.
Hadde stilt seg noe annerledes dersom en etablert aktør med sunne marginer hadde forsøkt å gjøre dette, men selv da tror jeg det interne business caset hadde vært vanskelig å få gjennomslag for.

Ellers er jeg også spørrende til prognosene som sier at 1 av 10 som registrerer seg på plattformen kommer til å kjøpe en klokke der. Skulle gjerne sett dette benchmarket mot f.eks. Chrono24, spesielt siden dette også er en plattform for meningsutveksling, bildedeling etc., og ikke en ren kjøp-salg-plattform. Det virker på meg som et skyhøyt tall.
 
Det er nok mange av små-aksjonæren som ikke er klar over punkt 8.
8 Selskapet er i økonomiske vanskeligheter

Selskapet må ikke være i økonomiske vanskeligheter på tidspunktet for kapitalforhøyelsen. Dette innebærer at selskapet ikke kan ha bedt om gjeldsforhandling og at selskapets økonomiske situasjon ikke må være slik at vilkårene for konkursåpning er oppfylt på investeringstidspunktet.
Svar: Nei
Kommentar: Som et oppstartsselskap er vi avhengig av tilskudd eller kapital for å drifte organisasjonen frem til lansering, men selskapet er ikke i økonomiske vanskeligheter.
Dette er bare første runde av mange.
Jeg har selv deltatt i emisjoner fra starten i et vekstselskap. De har emisjoner 2-4 ganger i året.
Det blir nok en ny emisjon på nyåret i WV og de må gjøre store framskritt frem til det for å forvare en evt. høyere prising.
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik C
Store ambisjoner, ser for meg at dette kan fort ende med bråstopp. Liker planene om en markedsplass som kun tar 2% da Chrono24 og de store auksjonshusene som kjent tar vesentlig mer, så dersom det lykkes er det meget positivt. Men tviler på at de lykkes, andre aktører vil garantert ta grep for å stoppe dette før det har kommet igang. Bare det med at 10% av de som registrerer seg kjøper en klokke er i utgangspunktet ganske sinnsykt, og er nok et tall f.eks Chrono24 bare kan drømme om.
 
Det ser ut til å være mange små tegninger (100-500 aksjer), som er som jeg forventet. Gjennomslitt rundt 700 aksjer per tegning for forhåndstegningene.
 
Det ser ut til å være mange små tegninger (100-500 aksjer), som er som jeg forventet. Gjennomslitt rundt 700 aksjer per tegning for forhåndstegningene.
Jepp, ser ut som det har vært mange som har hoppet på med en mindre post, så det tyder jo på at det er en del oppslutning og en del personer som har troen på dette, som jo er positivt for teamet bak Watch Vault. Desidert flest på minstetegning (74 av hittil 276 tegninger, også inkludert tegninger etter åpning), men gjennomsnittet blir godt dratt opp av noen større. Median på 222.

Lekt meg bittelitt i Excel og gjort en rask gruppering av tegningenes størrelse. Merk at intervallet er med inkrementer på 100 på de første, før det blir bredere for å holde det bittelitt ryddigere. Har forsøkt å gjøre det ekstra tydelig med et skifte i farger.
1637756261899.png
 
Er det noen som har fundert over i hvilken grad VW vil være erstatningsansvarlige for tap som oppstår ved feilidentifisering av ur....
Vil dette dekkes av driftsforsikring, har de et eget captive, eller må de søke spesiell dekning i markedet?
 
Apropos lignende ideer...

Den nye sjappa til bransjeprofilen Vincent Perriard (tidligere Audemars Piguet, Hamilton, Concord, Technomarine og HYT), har sammen med to nokså kompetente medgründere nettopp hentet inn 200 millioner USD.

"ORIGYN Luxury is the only digital certification solution guaranteed to prove authenticity using a luxury object’s own biometric features. These digital certificates increase trust between companies and their clients with a paperless solution, guaranteed by ORIGYN, which facilitates the resale of the object. This vertical brings NFTs to life by enabling the object itself to become its own proof of authenticity. "

 
Eksempel, de skal selge ca 50 000 klokker i 2026, som alle skal verifiseres slik jeg forstår det. Si det tar 15 minutter å verifisere en klokke, da har du 12 500 timer med verifisering per år. Med 9 timer om dagen og 230 arbeidsdager trenger du rundt 6 ansatte som gjør dette fulltid. Bare der har du halve kostnaden din på 7.5m.
De har verdsatt egne arbeidstimer, moderat, til 500,- pr time. Da blir kostnaden i overkant av 6mill, ikke mye igjen til annet da…
 
De trenger ikke å ansette noen. De legger bare ut et skrytete bilde på instagram og venter til fakewatchbuster har trykket like og ser om de blir outet eller ikke.
Trodde de skulle bruke KI? Kanskje dette er hva de mener med det :rolleyes:
 
  • Haha
Reaksjoner: Entropy
Nå nærmer vi oss skremmende fort Q2 2022. Opprinnelig var vel lanseringsplanen Q4 2021, er det noen som har hørt om opppdaterte tidslinjer?
 
  • Wow
Reaksjoner: Callahan
Nå nærmer vi oss skremmende fort Q2 2022. Opprinnelig var vel lanseringsplanen Q4 2021, er det noen som har hørt om opppdaterte tidslinjer?
Jeg spurte, men har ikke fått svar enda. Nettsiden sier nå ila. 2021/2022 så enda innafor...
 
Noe nytt her?:ROFLMAO: Vi er vel godt inne i Q2…


Noen stilte samme spø. på Klokkeriet og fikk svar på DM:

«Hei Xxx xxxx ! Watch Vault plattformen er i testfasen og vi nærmer oss lansering. Send en DM for mer informasjon»
 
Kjenner mange som har lagt ned små opp til store summer i dette prosjektet, så håper for deres del at dette blir bra og ikke forblir kun er luftslott. Er redd for at det siste stemmer
 
  • Liker
Reaksjoner: Labbos
Kjenner mange som har lagt ned små opp til store summer i dette prosjektet, så håper for deres del at dette blir bra og ikke forblir kun er luftslott. Er redd for at det siste stemmer
Det manglet vel ikke akkurat på advarsler i så tilfelle. Fornøyd med å kunne observere fra sidelinjen.