Tankeeksperiment: One watch guy med budsjett på 15k.

Medlem
17. mars 2014
Innlegg
31
Diskuterte litt med en kamerat om å være one watch guy. I de høyere prisklassene var vi stort sett enige, i hvert fall ikke uenige om hva vi hadde valgt. Speedy, Sub, El Primero, Explorer, AP RO, Nautilus osv. er de "opplagte" valgene- alt ettersom hvilken prisklasse man befinner seg i. Man tråkker uansett ikke fullstendig feil hvis man kjøper noe som er rimelig kjent.

Men hva om vi sier at budsjettet er 15000? Noe som sannsynligvis er langt over hva folk flest bruker på en klokke.

En åpenbar løsning ble umiddelbart mye vanskeligere å finne.

Speedy Reduced? Flott klokke, men det blir liksom ikke "the real deal".
Vintage Seamaster? Masse flott å velge i, men som daglig beater? Skeptisk.
En Oris Diver kanskje? Flott klokke dette også, men skal jeg bare ha én klokke vil i hvert fall jeg ha muligheten til å enkelt kunne variere med forskjellige reimer.

Jeg har faktisk ikke peiling på hva jeg hadde valgt. Hva hadde tidssonen valgt? Nytt, brukt, vintage eller gråmarked spiller ingen rolle.
Én klokke. 15000 i budsjett.
 
8F6BF3FC-4CFC-4242-8C01-FDA26699522B.jpeg
ADC7DE63-1B3D-422A-BCC6-01B2382C121A.jpeg
En av mine favoritter i det prissjiktet: Sinn 356
 
Tror denne vil gå godt til det meste, artig skive også!
Da har du noen tusenlapper til overs også ;)
Satt og tenkte på Seiko, men det finnes jo så sinnsykt mange at jeg ikke klarte å trekke frem én.
Tusenlapper til overs er alltid bra, men hvis man bare skal ha den ene kan man vel like gjerne makse budsjettet? Hvis ikke ender man garantert opp med to ;)
 
Satt og tenkte på Seiko, men det finnes jo så sinnsykt mange at jeg ikke klarte å trekke frem én.
Tusenlapper til overs er alltid bra, men hvis man bare skal ha den ene kan man vel like gjerne makse budsjettet? Hvis ikke ender man garantert opp med to ;)
Lå nok en baktanke i valget der ja :D
 
  • Liker
Reaksjoner: 98holol
Dressy: som @polygon sier, SARX055.

Hadde ikke vært i tvil om jeg skulle ha en klokke: Oris Aquis (Diver som gjør litt ut av seg, fantastisk lenke).

Ellers Oris 65.

Hvis det ikke faller i smak, se på andre Oris og Sinn. Litt rimeligere men unik divet/beater i titan mes diashield: Seiko Shogun.
 
  • Liker
Reaksjoner: 98holol
Mye gode forslag her. Spesielt Oris 65 og Sinn 356 synes jeg. Av en eller annen grunn har jeg tenkt at alle Oris divere har de knotete lugsene, men det har de jo aldeles ikke. Begge disse er ganske casuale, men samtidig skriker de ikke etter oppmerksomhet, slik at du "kommer unna" med de i nær sagt alle settinger.

Flere gode forslag? :)
 
Strekker budsjettet ørlitegranne - tradisjonen tro - om den er ny, men faller antagelig innenfor brukt;
Sporty, dressy, dato. Det du trenger.
Jaja. Vi er ikke Kvinneguiden er vi vel? ;)
Alltid hatt sansen for Nomos. De har flere gode alternativer!
 
  • Liker
Reaksjoner: hakotorg