Tag Heuer uten logo

Medlem
23. mars 2022
Innlegg
5
Sted
7052
Hei. Jeg snublet over 2 stk Tag Heuer Edge, som jeg trenger litt sparring på. Tag Heuer Edge skulle som kjent komme på markedet i 1999/2000 men ble trukket like før release, så informasjonen er noe begrenset.

Det spesielle med disse 2 som jeg snublet over er at de mangler (nesten) alt av logoer, mens de ellers er tilsynelatende originale. Den siste av de tre på bildene (chronoen med logo) er en av de totalt 11 klokkene som Tag Heuer offisielt faktisk slapp på markedet. (For sammenlikningen sin del) Det aller meste her er tilsynelatende identisk med den dokumenterte originale, bortsett ifra:
- Det mangler logo på skiva.
- Det mangler logo, referanse og serienr på baklokket
- Det mangler logo på krona
- Låsen på lenka mangler logo, mangler teksten "tag heuer" og "BA0250"

Urverket er signert Tag Heuer på begge. Men den uten chronograf har "feil urverk". Disse skal ha ETA 955.112, men det står en udatert men signert 955.412 i den.

Jeg har aldri før sett en Tag Heuer uten logoen verken på skiva, krona, baklokket eller lenka. Er dette noe Tag Heuer faktisk gjør?

Enkelte produsenter produserer tidlige prototyper uten logo for ikke å røpe nye modeller før release. Gjør også TH dette? Kan dette være så tidlige prototyper at de ble produsert uten logo?

Kan noen hjelpe meg med å finne ut av hva jeg egentlig har kommet over her?
20231220_173736.jpg
20231220_173906.jpg
20231220_181712.jpg
20231220_181503.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Så en post på IG fra han som designet denne og der skrev han at den aldri ble sluppet. Vil tro at dette er prototyper som av en eller annen grunn har funnet veien ut av fabrikken som du nevner. Send en melding til @barth.studio på Instagram så kan han sikkert fortelle mer om den :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Dette blir kanskje i overkant nerdete og detaljert, men bær med meg eller hopp over:
Det stemmer ikke helt at klokka ikke ble sluppet, men det er nesten riktig: personer i designteamet fikk velge seg hver sin klokke, og kronografen med logo på bildene over er en av disse. Barth (designsjefen) valgte seg en chronograf i designet med tall på urskiva, svart ensfarget skive, og viserne uten "split". Denne var avbildet i artikkelen på Calibre11 og på https://tagheuerforums.com/threads/coming-soon-white-design-barth-nussbaumer-tag-heuer-edge.117780/. I tillegg ble noen svært få klokker satt sammen for å ta bilder av i forbindelse med brosjyrer og annet reklamemateriell. Noen av disse "forsvant" hos fotografen. Så sannsynligvis finnes det fortsatt et sted mellom 12 og 20 klokker som er "originale" i den forstand at de er satt sammen av Tag Heuer. I tillegg kan det eksistere tidlige prototyper, og det finnes antakelig et lite antall komplette klokker som er satt sammen av utro tjenere på fabrikken.

Videre "forsvant" det en god del deler fra fabrikken når det ble besluttet å skrape prosjektet, og mange av de mer eller mindre ukomplette klokkene på markedet stammer fra disse delene. Urkasser dukker opp med ujevne mellomrom, og også noen andre deler, men visere og endeleddene til lenka har jeg ikke sett annet enn på komplette klokker. Selv har jeg kommet over Edge-deler når jeg har kjøpt restelageret etter en pensjonert sveitsisk urmaker, men hvordan Edge-delene havnet dit i utgangspunktet, det må fuglene vite.

Av og til dukker det opp snodige ting, blant annet har jeg en Edge urkasse med tynnere gods og annet baklokk slik at det er plass til automatisk urverk i den. Jeg greier ikke å forklare den heller, for dette skulle være en innstegsmodell med quartz. Men spørsmålet i denne posten var altså de manglende logoene. Finnes det noen forklaring på at TagHeuer-logoen mangler alle steder der den skulle vært, inkludert urskiva?

Ja, jeg har allerede kontaktet Barth Nussbaumer omkring disse, men takk for tipset. Han har bekreftet tidligere at den originale chronografen er original. Eller ihvertfall stemmer både designet, referansenummeret og serienummeret med en av klokkene som ble gitt til designteamet. Når det gjelder de to komplette klokkene uten logo, er svaret til Barth:
"
I my only explanation is :
The suppliers whom made the
watches for Tag prodused the
components for themselves...
I don't see any other reasons
"

Selv om teorien til Barth kan stemme, så er det likevel et par ting som skurrer.
Kasse, bezel, baklokk og krone ble produsert ett sted, og sendt til montering.
Visere ble produsert et annet sted.
Urskiver ble produsert et tredje sted.
Jeg er usikker på lenkas produksjonssted, men det kan være et fjerde sted.
Og urverket fra ETA ble selvsagt produsert hos ETA, altså et fjerde eller femte sted

Hvis dette ble satt sammen hos en underleverandør, hvorfor er det da deler her fra alle leverandørene. Og alle kommer uten logo med unntak av urverket, som er signert. Jeg får heller ikke dette til å stemme med RLT29 der Roy Taylor skaffet noen titalls urkasser med logo. Altså: Roy Taylor satte sine egne skiver og reimer på urkassa til Tag Heuer Edge, og disse kassene hadde Tag Heuer-logoen på baklokket. Riktig nok lakkerte han tallene på bezelen, men ellers var det standard Edge-kasser som han solgte som komplette klokker for 50 pund. Jeg tviler sterkt på at det var Tag Heuer som solgte noen få urkasser for småpenger til Roy Taylor, bare for å få logoen sin på en billigklokke. Spesielt siden Tag Heuer jo skrotet Edge'n fordi de skulle bli et premiummerke og Edge'n var for billig. Og hvorfor skulle en leverandør lage piratkopier uten logo når de i tilfellet like gjerne kunne produsert dem med logo?

Det var også en som nevnte at enkelte produsenter lager prototypene sine uten logoer, slik at hvis (/når) det forsvinner prototyper som havner på markedet så er det ikke like åpenbart at det kommer fra en ny modell fra en bestemt produsent. Det var derfor jeg spurte om dette også var praksis hos TH på slutten av 1990tallet. Men nok en gang får jeg ikke dette til å stemme helt heller, for et Tag-Heuer-signert ETA verk inni røper jo produsenten.

Det er forresten et forhold til som er snodig her. Den som ikke er chronograf har visere fra det første designet, og urskive fra det siste designet. Det var slik jeg har forstått det aldri meningen av disse viserne skulle kombineres med denne skiva.

Hvis noen der ute har teorier eller fakta må dere gjerne bidra.
 
Redigert:
Spennende sak!
Jeg har ingen fakta men en tynn teori :)

Kan det være at det være at grunnen til at logoen bare er på urverket er at det er en standard del som allerede var i bruk hos Tag Heuer, men de andre delene er nye, prototyper, og derfor ikke har fått logo enda.
Kan se for meg at, i det minste metalldelene, først får logo når de er helt ferdig.
At den ene har feil visere kan og bety at den er satt sammen av litt forskjellige deler de hadde liggende fra utviklingen, for å få et ferdig produkt å teste på.

Jeg jobber som produktutvikler og ser for meg at dette kunne ha skjedd, men logoen på en klokkeskive er jo en så stor del av designet at det er rart å ikke ha med den selv på en proto.
 
Hmm. Ja, kanskje? I forhold til å få testet ut diverse ting er jo ikke logoen nødvendig, men som du sier så er jo logoen på skiva en stor del av designet.

Jeg mottok også en teori fra en pensjonert arbeider hos TH: På 90-tallet hente det at de lagde noen eksemplarer av nye design helt uten logo. Noen få personer brukte deretter disse klokkene uten logo i en begrenset periode for å registrere offentlighetens reaksjon. De ønsket ikke å røpe fremtidige modeller, litt som når bilindustrien kamuflerer testbilene sine, og derfor ble disse klokkene laget uten logo. Deretter ble disse unbranded klokkene returnert sammen med en rapport om offentlighetens reaksjoner. Jeg har ikke fått denne teorien bekreftet fra andre, men teorien kan stemme med at begge klokkene åpenbart er brukt, men svært pent brukt. Klokker som er 25ish år gamle og så pent brukt pleier å ha både boks og papirer, men her finnes det ikke noe slikt.

Selv tror jeg begge disse er en eller annen form for prototype av Tag Heuer Edge, men uavhengig av om dette er en prototype eller om den er satt sammen av produksjonsdeler, så burde det vært logoer der?

Jeg ser at "feil visere" kan missforstås. Alle disse tre klokkene har de samme viserne. Men viserne og urskivene finnes i 2 forskjellige design. Da tenker jeg ikke på forskjellige størrelser og chrono/3hand, men skivene finnes med og uten tall på skiva. Den uten tall ble designet først, og den med tall kom litt senere. Tilsvarende finnes viserne i to utgaver: en med "splitt" i viserne slik som disse har. Og en senere utgave uten splittede/doble visere. Poenget er at dette er to forskjellige "generasjoner" der skiver uten tall skal ha "doble" visere, men om det er tall på skiva skal denne "sprekken" i viserne være tett. Den som ikke er chrono har førstegenerasjons visere og andregenerasjons skive, og det får jeg ikke til å stemme. Men som Hakotorg skrivet så kan denne være satt sammen etter at den nye skiva kom, men om de ikke hadde de riktige viserne (enda) så brukte de viserne de hadde?

Ja, jeg vet det finnes en eneste referanse av Alter Ego som ikke har logo på skiva, men den Alter Egoen har logoen alle andre steder som baklokket, krona og spenna. Disse to Edge'ene har ikke en eneste synlig logo noe sted.
Spørsmålet som jeg fortsatt ikke har fått noe som helst tilbake på er om noen der ute har (eller har sett) Tag Heuer uten en eneste logo?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og hakotorg
Tipper dette er skrudd sammen av en lokal urmaker ut fra deler som har dukket opp fra et lager eller lignende. Neppe en del av TAG sin produksjon.
 
Jeg tror du tar feil der, men det kan være. Den ene klokka på bildene (den med logo) er en av de totalt 11 klokkene som ble tildelt medlemmer av designteamet. Dermed er jeg i den heldige situasjonen at jeg kan sammenlikne alskens rart med originalen.
De to andre, de uten logo må etter min mening enten være satt sammen av Tag Heuer selv, eller noen med inngående kjennskap til modellen og god adgang til deler. Det er kun denne modellen som har disse viserne, og viserne på de to uten logo er umulig å skille fra den originale. Jeg ser ikke forskjell selv under 20x forstørring. Jeg har lett aktivt etter deler til Tag Heuer Edge i mer enn 10 år, men jeg har aldri funnet originale visere. At en eller annen tilfeldig urmakker har tilgang til disse og vet hva det er virker usannsynlig.
Det samme gjelder urverksholderen inni klokka. Der er det en plastring som bare finnes i denne modellen, og den ringen er der i begge disse to. (Dvs alle tre)
Også endeleddene til lenka er "fraværende" på markedet. (Unntatt damemodellen som faktisk er til salg på kleinanzeigen nå) På 90tallet brukte TH samme krone på mange klokker, men i motsetning til mange andre modeller fra TH på 90 tallet så er det kun denne modellen som har dette designet på krona.
Det er relativt lett å finne urkassa til denne. De dukker opp på ebay et par ganger i året, og jeg har sågar kjøpt en kasse her på tidssonen. Alle urkassene jeg har kommet over opp igjennom årene har vært komplette med bezel, krystall og krone. Og da har de alle den samme krona. Disse to har også en identisk krone, bortsett ifra at logoen mangler. At noen uten grunn skulle bruke krone uten logo når krone med logo kommer med kassa, det finner jeg usannsynlig.
Tilsvarende gjelder for skiva. Jeg har noen få løse blå chronoskiver samt blå skive i den originale. Jeg greier ikke å se en eneste liten avvik mellom skiva i denne og de med logo. (Bortsett ifra at logoen mangler.)
At en eller annen tilfeldig urmaker skulle ha tilgangen til alt av deler, og dessuten at alle disse delene er "originale men uten logo", og attpåtil har kjennskap til spesielle ting inne i klokka, det tviler jeg sterkt på. Men at en ikke fullt så tilfeldig ansatt hos Tag Heuer har satt sammen dette er mer sannsynlig. Uavhengig av om disse to er satt sammen av en tilfeldig lokal urmaker, av en ansatt hos TG, eller av TH selv, så forklarer det uansett ikke hvorfor logoene mangler. Og det forklarer heller ikke at urverket på disse er det eneste som identifiserer dette som Tag Heuer. En tilfeldig urmakker uten tilknytning til TH ville vel brukt et usikkert ETAverk i stedet for den TagHeuer signerte utgaven.
 
20231222_132353.jpg

Markedet "flommer over" av originale urkasser til Tag Heuer Edge. De har alle logo både på krona og på baklokket. Det virker derfor usannsynlig at en lokal urmaker skulle montert en klokke med identisk krone og baklokk, bare uten logo.
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Spennende tråd om noe jeg ikke har den aller minste peiling på, eller har hørt om før.

LarsB