Svigerfars IWC Aquatimer 812 fra 60-tallet

PÅ JAKT? (6/6)

Jeg skal ikke si så mange ord om markedet, medlemmer her inne kjenner vel til det som er av søkemotorer for klokker. Men, når det er sagt, så tror jeg det kan bli vanskelig å finne et eksemplar innenfor kongeriket – jeg kjenner i hvert fall kun til ett salg siste to år. Men vanskelig betyr jo som kjent ikke umulig.

THESPRINGBAR har for øvrig følgende å meddele under overskriften «THE GRAIL»:

«Usually in this series of articles we make recommendations on watches in the series. However, for the 812 Aquatimer, any version of the model is ultra desirable.

However, the Gay Freres strap is much rarer than the tropic strap.»

Basert på det jeg har sett internasjonalt, så er det nok likevel en med hvit skive og sølv krans som rager høyest, rent prismessig.

THESPRINGBAR nevner også et komplett sett med sort skive og sort krans som ble solgt for USD 30k på auksjon. Det er jo ganske høyt. En del av historien, som ikke nevnes av THESPRINGBAR, er imidlertid at dette var på samme auksjon som Paul Newman's Daytona ble solgt, som vel var en auksjon som ble i heteste laget, og at Aquatimeren var det billigste objektet på auksjonen. Så det kan jo tenkes at det var en eller annen halvrik sjeik som bare ville være med på moroa, hva vet jeg...

Uansett. Hvis det ikke hadde vært for at en Aquatimer 812 falt litt ned i hendene mine, så hadde jeg nok kanskje jaktet på en 3548 eller 3231. Det er flotte klokker, det. Det og. (flotte bilder nedenfor, lånt av @Friks, håper det er i orden)

Vis vedlegg 127941

Vis vedlegg 127942

Lenken, ja! Her er den: https://thespringbar.com/blogs/guides/iwc-aquatimer

Det er selvsagt i orden, men skal ikke ha på meg at dette er flotte bilder ....
 
  • Liker
Reaksjoner: Plainview
Herlig!
Det er ekstra morsomt når tilfeldighetene faller i ens favør!

Flott klokke du har fått der. Og ikke minst et pent stykke research.

8

Topp historie!


Interessant og informativt @Plainview
Slike innlegg som gjør TS til et forum for entusiaster. Takk.

Kanon tråd, grattis med klokken!

Jeg ble litt usikker på om noen ville gidde å lese gjennom da jeg så hvor langt det ble, så takker så mye for veldig hyggelige ord :)

Det er selvsagt i orden, men skal ikke ha på meg at dette er flotte bilder ....

Hehe! Bildene får godt frem hvor kule klokkene er, og det holder i massevis for meg :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
812 vs. SKX013

Ikke akkurat superb kvalitet på foto her, så beklager det, men illustrerer likevel sånn omtrentlig str. på 812 sml. med 013.

20190108_184813-01.jpeg


Klokkene skal være sånn ca like mht. oppgitt str., men baklokket til 812 har en jevnere flate, noe som gir en større kontaktflate mot armen, og som igjen gjør at den føles noe større, men ikke mye.

SKX er kanskje såvidt litt større lug til lug, men rent visuelt fremstår likevel 812 som den største emm, om enn marginalt, pga at krans er på innsiden, og dermed integreres mer i skiven.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Kan
812 vs. SKX013

Ikke akkurat superb kvalitet på foto her, så beklager det, men illustrerer likevel sånn omtrentlig str. på 812 sml. med 013.

Vis vedlegg 128259

Klokkene skal være sånn ca like mht. oppgitt str., men baklokket til 812 har en jevnere flate, noe som gir en større kontaktflate mot armen, og som igjen gjør at den føles noe større, men ikke mye.

SKX er kanskje såvidt litt større lug til lug, men rent visuelt fremstår likevel 812 som den største emm, om enn marginalt, pga at krans er på innsiden, og dermed integreres mer i skiven.

Den 812 må virkelig ha vært en tallerken av en klokke på 60-tallet. Utrolig lekker. Den holder seg godt, og det er morsomt at de nye ikke er spesielt større.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Plainview
Veldig artig tråd, som jeg har lest på nytt nå på nyåret. Ikke vanskelig å se at din 812 er stamfaren til min 3132:
Vis vedlegg 128290

Takk, og gratulerer med en svært kul klokke - ikke vanskelig å se at disse er slektninger, nei :)

Den 812 må virkelig ha vært en tallerken av en klokke på 60-tallet. Utrolig lekker. Den holder seg godt, og det er morsomt at de nye ikke er spesielt større.

8

Det var nok en ganske stor klokke sml. med de mer vanlige variantene den gang, og svigerfar har fortalt at han fikk en god del kommentarer vedr dette back in the days, men i det den gang nye dykkerklokkesegmentet, så tror jeg 36-38mm var normalen - husk at sml. ovenfor er med 013, og ikke 007 ;)

Når det gjelder str. på senere Aquatimere, så er det for øvrig ganske god spredning, fra 38 til 46mm, hvor nåværende er på 42 og 44mm. Jeg forsøkte forrige versjon på 44mm for noen år siden, men syntes det ble for stort meg, så ble solgt etter ganske kort tid. Men kul likevel :)

6GxNkmo.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Ompalompa og Grendel