Svigerfars IWC Aquatimer 812 fra 60-tallet

Medlem
3. feb. 2016
Innlegg
481
Sted
Bærum
Jeg spiste boller og drakk kaffe ute på terassen hos svigerfar da samtalen ved en tilfeldighet ble penslet inn på klokker. Jeg har for så vidt visst at han har hatt en liten klokkeinteresse, og han har for så vidt også fortalt tidligere at han hadde en eldre IWC i en skuff hjemme.

Uansett. Mens vi satt der og snakket om klokker tok han plutselig en tur inn, og kom ut med denne:

20180510_140951.jpg


"Dette må da være noe", sa han.

"Ja, så absolutt!", kunne jeg raskt replisere. "Dette må jo være en av de første fra aquatimer-serien til IWC!".

Det viste seg fort å stemme. En IWC Aquatimer 812 fra slutten av 60-tallet!

Han kunne fortelle at han kjøpte klokken ny hos urmaker på Bekkestua i Bærum i 67 eller 68. Papirene er selvsagt kastet, om det ble tatt med fra urmakeren i det hele tatt.

Klokken hadde den gang en tropic rubber, men denne var ødelagt for lenge siden, og han hadde bare satt på en lenke han hadde liggende. Ikke hadde den vært noe særlig i bruk siste 20-30 år heller, så den er naturlig nok i veldig god stand - kun noen små og få bruksmerker. Samt upolert.

Jeg googlet litt, og fant raskt en artikkel fra Hodinkee fra dags dato! Veldig morsomt og for en tilfeldighet!

https://www.hodinkee.com/articles/the-vintage-aquatimer-that-inspired-the-vintage-aquatimer-wa

Likevel. Da jeg antydet hvor mye klokken kunne være verdt, så begynte naturligvis svigerfar straks å fantasere om hva han heller kunne bruke pengene på - han har f.eks. aldri vært i USA, og han er i grunn uansett veldig fornøyd med Certinaen sin :) Sånn er det.

Jeg kunne bare finne én annonse for tilsvarende, en auksjonsannonse fra chrono, med lenker og extract, med startsum på over 160k. Det hørtes jo litt voldsomt ut, selv om Hodinkee-artikkelen gir uttrykk for at dette begynner å bli en virkelig sjeldenhet.

Så. Siden det jo er en god del vintage-eksperter her inne; noen som kan komme med et kvalifisert guesstimate på hva en slik kan gå for her i Norge? Kanskje er det mulig å skaffe et extract of archives fra IWC også.

Mulig at tråden heller hører hjemme i handel-seksjonen, men tenkte det var litt delt. Uansett. Admin må bare flytte hvis så.
 
Redigert:
Jeg kan jo legge til at klokken ble kjøpt mtp "alle vannaktivitetene vi bedrev på Hvaler den gang" og at klokken med sine 37mm ofte ble omtalt av folk rundt ham som "den kolossen på armen din" - things have changed ;) Selv om den riktignok bygger litt i høyden.
 
Jeg tror nok 160k er i overkant optimistisk, prisene på feks Chrono24 har en lei tendens til å ligge på fantasinivå. Når det er sagt, den er verdt en del penger, i dag er disse relatvit sjeldne nemlig.

Han kan fint finansiere en fet ferie i Amerika med pengene fra et salg, men tror nok salgsprisen ender på et mer edruelig nivå om den legges ut for salg her.
 
  • Liker
Reaksjoner: Plainview
Flott historie og kul klokke!
Jeg tipper Norge er et for lite marked for denne. Sjekk med noen av bruktforhandlerne rundt om i verden er villig til å gi for denne.
Kanskje en forhandler gir svigerfar kontant oppgjør i USA når han drar dit;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Plainview
Kjenner godt til denne, og som du sier: prisen på en original Aquatimer 812 har steget jevnt og trutt (som med de fleste andre vintage-modeller) de siste 5-6 årene.

Dette er en kompressor-dykker (EPSA), hvor denne og Jaeger sin Polaris muligens er de mest ettertraktede. Jaeger er nok mer ettertraktet nå i 2018 da den har en diameter på 42mm, dog vil jeg kanskje påstå at IWC-en er mer sjelden. Men som vi vet, betyr ikke sjeldent nødvendigvis at den er mer verdt.

Og når vi er inne på verdi: 160' er vel i overkant ja. Det er mer i Polaris-land. Og jeg tror vi må tenke to forskjellige verdier (en for Norge og en for "utlandet") for en såpass spesiell klokke som typisk vil appellere til spesielt interesserte, dvs. samlere sånn som meg. :) Skal din svigerfar selge, så må han nok selge til utlandet for å få mest mulig for den. Sist jeg vurderte å slå til på en 812, lå den på 60' men det var i 2015. Hva kan en slik en gå for nå? Vanskelig å si, tror det handler mye om å finne riktig kjøper.
 
Takk for alle innspill!

Jeg får sondere litt mer, og så høre med svigerfar om hva han vil gjøre :)

Men ikke nøl med å sende et forslag på PM ved interesse, så spiller jeg det bare videre!
 
Redigert:
Tidligere i sommer kom klokken tilbake fra service! Delt nedenstående i "dagens vintage" tidligere, men deler igjen her.

20180813_082259-01.jpeg


Klokken gikk egentlig ganske nøyaktig før service, men rent estetisk så hadde skiven veldig godt av å bli blåst fri for tritium-støv, samt at et problem med nedsunket tritium på minuttviseren, som medførte at viseren så vidt berørte timeviseren ved passering, som igjen medførte at timeviseren så vidt berørte skiven, ble løst på elegant (og litt nervepirrende) vis av Urtjenesten. Svært fornøyd!

Klokken har ikke hatt service siden midten av 70-tallet, så verket hadde nok uansett godt av en liten overhaling også.

Urmaker trykktestet også til 5 ATM, no problem. Men blir nok kun brukt på land likevel. Men kjekt å vite at kvalitet holder!

Urmaker mistenkte relume av visere, men han ble usikker etter å ha konsultert med en "kollega med peiling på IWC", som visstnok mente at disse kunne bli slik naturlig. Jeg finner flere brunaktige og grønnaktige visere online, men det er egentlig ikke så nøye. Jeg vil beholde viserne uansett.

Klokken har forresten blitt min siden sist også. Da svigerfar sa at han ville bli svært fornøyd med kroner x, og at jeg kunne beholde overskytende, så foreslo jeg at jeg heller kjøpte for kroner x, og at vi dermed kunne holde klokken i familien. Win-win. Ev profitt ved et senere utenkelig salg, sender jeg bare i hans retning.

Uansett. Som et lite prosjekt, og helt uten hast, tenkte jeg det kunne være morsomt å få fatt på en tilhørende lenke til klokken. Uten lenke ble klokken utstyrt med en tropic rubber, noe jeg anskaffet for en tid tilbake. Svigerfars hadde blitt utslitt for en halv evighet siden.

Modellen ble i sin tid, også, som et alternativ til tropic ev omvendt, utstyrt med en "Beads of Rice"-lenke fra Gay Freres, enten med ref 11 eller 12, og med endeledd markert "1A". Ivrigst de første ukene fant jeg noen halvslitte uten endeledd her og der, og noen lenker til senere modeller, alle mer eller mindre astronomisk priset.

Jeg hadde egentlig gitt opp litt, og tenkte "ja, ja, den er jo egentlig kul nok på gummi, det kommer når det kommer, kanskje om flere år, kanskje aldri, det er ikke så nøye.."

Ukene gikk, og jeg sjekket mer på ukentlig basis enn på daglig, da det plutselig dukket opp en full ref.11-lenke med riktige endeledd og i fin stand. Til og med produsert i svigerfars kjøpeår, 1967 (hvordan vet jeg det, spør du kanskje, jo, produksjonsår og måned er faktisk markert under clasp, 3/67). Jackpot!

20180830_172000-01.jpeg


Heldigvis passet lenken på innerste hull for mikrojustering, så jeg slapp turen til urmaker for å fjerne ledd, før jeg kunne la den omfavne armen. Igjen. Svært fornøyd!

20180830_172032-01.jpeg


Opprinnelig en sportsklokke, men med sine 37/38mm, og lenken, så er det egentlig heller en ganske så flott dressklokke, ev business casual, som det så fint heter.

Hva blir så neste prosjekt? Kanskje finne en tilhørende boks og skaffe til veie et extract of archives. Vi får se. Og selvfølgelig. Med tre arvinger, så kan det jo også oppstå utfordringer i neste ledd. Den tid, den sorg.
 
Redigert: