Svalbard-aktiviteter?

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Mange års lobbyvirksomhet har endelig kastet av seg: til vinteren går firmaturen til Svalbard! :D Vi er der for å jobbe og være sosiale, men selvsagt blir det tid til uteaktiviteter når man har reist til et slikt sted. Sannsynligvis blir det snøscootersafari til Barentsburg med kolleger.

Men når jeg først er der oppe forlenger jeg sikkert turen min med et par dager. Forslag til must-do aktiviteter i mars?
3-dagers tur til "Båten i isen" og Basecamp Nordenskiöld vurderes. Solfesten får jeg visst også med meg.
 
Mange års lobbyvirksomhet har endelig kastet av seg: til vinteren går firmaturen til Svalbard! :D Vi er der for å jobbe og være sosiale, men selvsagt blir det tid til uteaktiviteter når man har reist til et slikt sted. Sannsynligvis blir det snøscootersafari til Barentsburg med kolleger.

Men når jeg først er der oppe forlenger jeg sikkert turen min med et par dager. Forslag til must-do aktiviteter i mars?
3-dagers tur til "Båten i isen" og Basecamp Nordenskiöld vurderes. Solfesten får jeg visst også med meg.

Jeg kan desverre ikke bidra med aktiviteter, men jeg har lyst å kommentere at dette hørtes fantastisk bra ut og jeg hadde også forlenget oppholdet med noen dager jeg også!

Jeg hadde kanskje vurdert å pakke telt og sekk for å ta en liten overnattingstur alene. Fantastisk fin natur sier de!
 
Hvis du har noen som helst mulighet til å påvirke programmet ville jeg forsøkt å få scootertur til f.eks. Pyramiden istedenfor Barentsburg.

Ellers kan jo kanskje hundekjøring være noe: Basecamp - Svalbard Booking -

Det finnes noen lengre turer også, men de fant jeg ikke i farten.

Gruvebesøk er også spennende (og en smule klaustrofobisk), men det virker som om det for øyeblikket ikke er noen gruver som er åpne for besøk.

Anbefaler også en tur til restauranten Huset - deres arktiske meny, med medfølgende vinmeny, er en høydare.
 
Min drøm er hvertfall et hasselblad og opphold i pyramiden.

Telttur alene tror jeg bare blir pes. Er ganske mye jobb å sette opp bear-flares og følge med på Bjørn når du er alene. Resultatet blir fort lite søvn;)
 
Jeg har vært på tur til Svalbard og har sterke og gode minner fra opplevelsen. Jeg var på tur i mai (2011) og fikk med meg både midnattssol og vinter. Det er ikke mulig å beskrive følelsen av å stå på kanten av et stup innerst ved en øde fjordarm etter en lang tur på scooter, dette må oppleves! Jeg plukket med meg en liten stein som et minne fra et av de fantastiske stedene jeg var, min lille bit av øya...

Jeg var på jobb og måtte tenke litt på neste dag men fikk likevel med meg noe av det legendariske nattelivet der oppe, husker at jeg ruslet tilbake til hotellet ved halv to tiden på natten, med sola midt i fleisen :cool:

Sysselmannen på Svalbard er godt informert om hvilke grupper som er til en hver tid er på øya, hvis du skal på scooter tur dagen etter en festaften kan det være lurt å kutte ut den siste whiskyen :roll: Som et av bildene viser måtte vi blåse alle sammen, Sysselmannen stod plassert ca 300 meter etter oppstart, slik at eventuelle førerkort kunne plukkes... Heldigvis gikk det bra med alle sammen.

Var støl i ryggen en uke etterpå etter all scooterkjøringen, men selvfølgelig bare en bagatell etter en slik opplevelse.

Jeg vil tilbake, det er helt sikkert!

BD%20Svalbard%20051.jpg

DSC00956.jpg

BD%20Svalbard%20079.jpg

DSC00930.jpg

DSC00936.jpg

DSC00953.jpg

BD%20Svalbard%20018.jpg

DSC00971.jpg
 
Reis ikke på hundekjøring dagen etter du har vært på snøskuterkjøring.

Ellers enig med Entropy; telt alene blir fort lite søvn.
 
Gled deg Svalbard er knall. Sørg og få med deg noe natur, mye spennende og ta seg til. Personlig har jeg vært der to ganger selv og er ikke så altfor lenge jeg skal en ny tur med jobben. Gleder meg sykt selv om det bare er for en helg.

Personlig har jeg vært på scootertur, gruvetur og tur på fjelltoppene rundt Longyearbyen. Anbefales.

God tur !
 
Har arrangert en internasjonal konferanse der. Herlig sted med mektig natur, og utrolig lys i mars. Gled deg!
En annen fin ting med Svalbard kontra fastlands-Norge: folk som er der, er der midlertidig og
har aktivt valgt å dra dit, så de er stort sett blide for å være der og på godt humør;
servicenivået er følgelig klart bedre enn i (fastlands-) Norge.

Gjorde de standard tingene: heldags scootertur til von Post-breen, og en halvdags hundesledetur.
Tilbakemelding tyder på at konf-delatgerne ikke glemmer dette arrangementet.

Helt greit og vellykket, men du har kanskje større ambisjoner?

Til sist: Huset (?, stedet litt opp i dalen) er en herlig restaurant, med fabelaktig mat og vinkart ...

Mars er også en ypperlig tid, med det særegne lyset før sola kommer.

Nok engang: Gled deg!
 
Takk for mange tips og tilbakemeldinger!

Jeg tror de firmaarrangerte turene er ganske fastlagte. Så får jeg se hva jeg gjør på egenhånd. Vi blir forhåpentligvis en liten gjeng som forlenger turen. Telttur helt mutters aleine blir det nok ikke :) Tredagersturen vi har fått tilbud på inkluderer omvisning i Pyramiden dersom vær og føre tillater det :D

Lørdagsbiff på huset er booket!
 
Apropos: Jeg såpass miljøskadet at jeg i tillegg til å begynne planlegging av turen i hodet også tenkte "Hm, passer fint med en Norges-nato på min hvite Explorer II for turen." :D
 
Jeg vil ikke anbefale det russiske sykehuset i barentsburg selv om turen derifra med heli tilbake til Longyearbyen er desto bedre.

Generelt sett er det litt dårlig stemning med skader i de russiske territoriene. Dersom det skjer, pass på at guiden ikke får panikk og drar for å hente hjelp og tar med seg våpnene på turen.

Utover det, fantastisk sted :).
 
Min viten er gammel, men minnene er der fortsatt. Har gått på ski 2 ganger fra Longyearbyen til Ny Ålesund med telt, pulk, rifle og snublebluss.

Vi fikk med oss en scooter-tur til østkysten, tro meg isbjørner er STORE.

Ville også prøvet å få med meg Newton-toppen.

Kanskje jeg er litt atypisk, scooterkjøring blir fort litt kjedelig. Greit som transport, men ikke entertainment.

Mitt tips er å prøve å orge ting på forhånd, hvis ting orges onsite er mulighetene for "spesial-arrangement" mindre.
Tipper minnene om overnatting i telt vil utkonkurere hotelsenga.

Vi kjøpte inn mye stash som ble sendt til Svalbard, poste restante, da slapp vi moms. Vet ikke om det fortsatt er mulig. Sende til hotellet??

En liten digresjon; en morgen fant vi isbjørnspor 50 meter fra teltet vårt. Jeg fikk plass til et A4-ark inne i fotavtrykket. Vi snakker stekepanne ++

Riktig god tur