På rolex sin hjemmeside står jo dette om Exploreren.
"The 3187 is fitted with a Parachrom hairspring and Paraflex shock absorbers, offering greater resistance to shocks and to extreme conditions"
Det må vel bety noe? Med tanke på holdbarhet?
Den eneste ting som holder ikke bra juling i en Rolex urverk er egentlig den rotor aksling pga den rubin som er selv rundt akslingen og som kan sprekke ved hardt støt. Det er en mulighet, ikke en selvfølg.
Følgende problem er at rotoren kan "wobbler" litt og skrape seg imot urverkt når den går rundt: Men eller klokken fortsetter å fungere.
Og så lenge din klokke er på håndleden din, holder seg den varm og blir ikke utsatt til ekstrem temperaturer.
For eks: Det som gjort at den Speedmaster-Pro trengt å bli testet til ekstrem temperaturer var og er at den brukes over romdrakten på romturer og deretter blir 100% utsatt til ute temperaturevariasjoner.
Også en klokke med høy vanntetning skal tåle bedre temperaturevariasjoner som kan skape luft ekspendering variasjoner inn i kassen og også kondensformering.
Da anbefaler jeg over 100m vanntetning for minimal "luft lekasje" og optimal kondens beskyttelse.
Jeg har brukt en del "eta home-made beaters" når jeg jobbet ut på Melkøya i 5 vinter med -35 på daglig basis og ned til -50 en del ganger: 12 timer per dag og uten noen problem.
Disse kasser var for rundt 200m. Men det er ikke påbudt: Bare en fordel.
Som sagt: Klokken er rett på håndleden, ofte under jakken og dermed ikke direkt utsatt til kulden.
Beklager at jeg skriver ikke helt bra norsk men dere kan tåle det
Redigert: