Sub fra fødselsår!

Medlem
5. aug. 2010
Innlegg
155
Hei kan noen her hjelpe meg og finne en sub fra 1988?
må ha boks og papirer, helst i så god stand som mulig:)
Min fru vil gjerne kjøpe en slik til meg i bursdagsgave:)
 
Lag en Want To Buy tråd i K/S forumet.

Sikker på du skal insistere på B/P på et ur som er nesten 25 år?? Det reduserer utvalget ditt betraktelig..
 
har jo vært ett par med komplett tilsalgs her på sonen før;)
ps frøkna tas veldig godt vare på:)
 
Behold frøkna ja.

Fra 1988 finnes det litt forskjellig som er litt mer spesielt enn en vanlig sub også.


IX7A0192web.jpg

16800 til venstre, 168000 til høyre. tror jeg. 16800 og 168000 er identisk, med unntak av en usynlig detalj.

168000 (merk: tre nuller) er et modell som er ganske omdiskutert. Såpass at enkelte ikke helt tror på at det faktisk er en modell. :p Det er en transitional modell produsert da Rolex gikk over til en annen stållegering i sine kasser. Den ble etter sigende laget i så lite som 8 månder i tiden rundt 1988. Den nyeste, troverdige, utgaven jeg har sett er fra 1989, den eldste, troverdige, fra 1986. (Forvirring over årstall og produksjonslengde er tilsiktet. :p) I forhold til om dette er en modell eller ikke.. Jeg er ikke sikker selv.. Blir bare mer forvirret etter hvert som man leser og lærer om denne. Dette er uansett ikke et ur man bør hastekjøpe


Om du ikke bare vil ha sub finnes denne:

16760-8mil-tomvox1.JPG


Det er en GMT-master. 16760, aka Fat lady eller Sophie Loren. Fordi kassen er litt tykkere en vanlige GMT-mastere. Dette er også en transitional utgave. Produsert i overgangen mellom GMT-M I og GMT-M II (mener jeg å huske) og dermed også i skiftet mellom to urverk. Den kom også kun med coke bezel.
 
Behold frøkna ja.

Fra 1988 finnes det litt forskjellig som er litt mer spesielt enn en vanlig sub også.



16800 og 168000 er identisk, med unntak av en usynlig detalj.

168000 (merk: tre nuller) er et modell som er ganske omdiskutert. Såpass at enkelte ikke helt tror på at det faktisk er en modell. :p Det er en transitional modell produsert da Rolex gikk over til en annen stållegering i sine kasser. Den ble etter sigende laget i så lite som 8 månder i tiden rundt 1988. Den nyeste, troverdige, utgaven jeg har sett er fra 1989, den eldste, troverdige, fra 1986. (Forvirring over årstall og produksjonslengde er tilsiktet. :p) I forhold til om dette er en modell eller ikke.. Jeg er ikke sikker selv.. Blir bare mer forvirret etter hvert som man leser og lærer om denne. Dette er uansett ikke et ur man bør hastekjøpe
Mye god info her, rousp, men 168000 er definitivt en (utgått) modell ;)

Imagem003_2.jpg


Men som det sies på TRF:

I think that seems to be the issue. Certainly the 168000 was made in fewer numbers than certain other references, but the visual stimulus that separates it from the 16610 isn't there.
Rarity, it seems, plays only one part.

...
Sapphire crystal and glossy dial models are not collectible for most collectors.

:)
 
Takk for et bra innlegg Rousp, denne modellen hadde jeg aldri før hørt om!

Fra 1988 får man jo også 5513.
 

Den første var jo relativt sliten, vil du virkelig ha noe sånt over noe som er fint men uten boks og papirer... ?

Den siste kan jeg garantere deg at gikk langt over den første i pris.

Prisene har også gått opp en del i denne perioden så vidt jeg har kunnet se.
 
Hvis ikke jeg husker helt feil lå den siste av disse ute til 38 000, vet ikke hva den gikk for. Men langt over det den første gikk for i hvert fall. Var på jakt etter akkurat samme som deg, men la det litt fra meg å kjøpte en 16610 i stedet, og jeg angrer absolutt ikke. Lykke til videre med jakten :)
 
vet den er sliten den første jeg linket til;) men skulle bare vise 2 av de jeg har sett til salgs på sonen;)
men skal ha sub fra 88 uansett modell:)
 
Mye god info her, rousp, men 168000 er definitivt en (utgått) modell ;)

http://i179.photobucket.com/albums/w289/mestreaudi/Imagem003_2.jpg[IMG]

Men som det sies på TRF:



:)[/QUOTE]

Garantikort forfalsket over en lav sko. Så tør ikke helt stole på dem heller. :p
Litt av problemet er at det ikke finnes verifiserbare trykte medium som beviser modellnummerets eksistens. F.eks reklametrykk i tidsskrift etc. En populær forklaring på det er at det ekstra 0-tallet bare er et internt skille, og ikke noe som skulle kommuniseres til sluttbrukeren.
Til modellens forsvar kan en si at RSC tar service på urene uten å mukke. For å legge til litt ekstra mystikk blir de ofte omtalt som 16800 i servicepapirene. :p
 
vet den er sliten den første jeg linket til;) men skulle bare vise 2 av de jeg har sett til salgs på sonen;)
men skal ha sub fra 88 uansett modell:)

Du bør gjøre deg opp en mening om det er nok at den er solgt i 88 eller om den skal være produsert i 88 - husk at produksjonsår og salgsår gjerne avviker. Food ofr thought ;)
 
Om du vil ha Rolex produsert i 1988 må du se etter et serienummer ca midt på R-serien.

Om du vil ha noe som er solgt i 1988 må du nesten ha kvitteringen. Den må du betale premium for. :)
 
Er jo beste å få tak i her i land med mulighet for face2face handel, men har budsjett på 38 k max
 
Er jo beste å få tak i her i land med mulighet for face2face handel, men har budsjett på 38 k max

Om det er budsjettet kan du fort få tak i noe komplett. Men jeg synes det er viktig å få frem at man her betaler et kraftig premium for noe som i utgangspunktet er helt meningsløst om du ikke spesifikt skal samle på klokken som en samler.

Det er selvsagt helt legitimt å ønske en komplett pakke og ikke minst legitimt å være en samler, men det er himla viktig at man vet hva man er før man blåser en hel masse penger på noe som ikke nødvendigvis gir deg bruksverdi i forhold til alternativet.

Det er fort en del penger for en gammel boks og noen gamle, for lengst utgåtte papirer, som ligger i et skap.... ;).

Men jeg personlig har litt av dette "samlegenet" i meg og ser absolutt sjarmen, bare så det er sagt.
 
vet at strengt tatt er d en god del å spare uten boks og papirer, pluss at er mye forfalsking av dette å! så trenger det ikke, men skal sjekkes av ad for sikkerhetsskyld anyway eller ha takst papirer