Kraftig OT etter hvert, men det siste der er jeg ikke så enig i....Ta f.eks Seikos Marinemaster, ingen som beskylder den for å være en "homage" selv om den ligner kraftig på en Sub.
Kraftig OT etter hvert, men det siste der er jeg ikke så enig i....Ta f.eks Seikos Marinemaster, ingen som beskylder den for å være en "homage" selv om den ligner kraftig på en Sub.
Skal vi aldri bli ferdig med denne diskusjonen? Sakset dette synspunktet fra TZ-UK:
This has happened since the first ever watch was made, even before Rolex was created.
For ages, most of the watch companies worked toguether and shared designs and features and it was never an issue.
For ages, similar designs have come into the market to cover all pocket levels and nobody complained...
Today, one of the strongest marketing tricks is to sell you something that "separates" the buyer from the rest and we have acquired this feeling that anything that is not "the real thing" should be dismissed as worthless wannabe rubbish.
In fact, one of the reasons for the existance of fakes, is the desire to have "the real thing" but not being able to afford it.
In my opinion, honest watches which base their design in anything already in the market have their place amongst the "real deal" and the plain fakes.
Some of them also demonstrate that the cost of quality is not 1k and over....
Great or successful designs have been always copied or imitated, and never before we have been so obssessed with exclusivity which is a consecuence of modern sales techniques more than anything else...
Same applies to movements and parts, Rolex, Movado and many others used the Valjoux 72 for their chronos, did anyone complain ? or sue each other ? no, did Rolex have a go at Tag or Sandoz or many others for "looking" like their Subs ? no...we should really remember this a leave this crap alone...
Å være inspirert av andres design har vært vanlig i møbel/mote/bil-industrien i en evighet, uten at folk har ligget våkne om natta og irritert seg av den grunn. Ta f.eks Seikos Marinemaster, ingen som beskylder den for å være en "homage" selv om den ligner kraftig på en Sub.
Kraftig OT etter hvert, men det siste der er jeg ikke så enig i....
![]()
Se på likheten mellom en Omega Seamaster 2254.50 kontra en sub... Rolex var jo først ute, og la lista på hvordan et dykkerur skal se ut. Synes ikke det er rart at alle andre vil ha en bit av kaka.
Jeg må si meg rimelig enig i dette. Man kan selvfølgelig finne forskjeller, men det første som slo meg var "kopi". Har rett nok ikke sett dem ved siden av hverandre IRL, men det blir etter mitt syn vel mye kopiering.Ja, klart det er likheter - men det er stor forskjell på likheter og reinspikka kopi.
Seiko bildet over er noe jeg finner akseptabelt, rett og slett for det er en klokke som ikke utgir seg for å være noe den ikke er. Steinhart klokkene som jeg startet tråden med, er en ren skinnkopi - med unntak av varemerket.
Hadde jeg lagt en sub fra Steinhart og Rolex ved siden av hverandre og fjernet ethvert varemerke, så hadde det vært vanskelig å se forskjellen (kanskje ikke for gærningene her inne..hehe). Poenget er at Steinhart helt tydelig ikke låner elementer eller er "inspirert" av Rolex - de låner rubb og stubb av designelementer og farger for å kunne snylte maks på en annens varemerke. Det finner ihvertfall jeg totalt uakseptabelt.
Jeg synes nå Omega har tatt veldig mye inspirasjon fra Milsuben, men man skyter ikke Omega av den grunn.
Smak og behag er vanskelig å diskutere, og kanskje homage begrepet er enda vanskeligere å enes om?
Jada, Triton er såvidt jeg vet deres eget inhouse-design.Når det gjelder Steinhart - har de noen unike design på sine klokker? Jeg har ikke studert hver eneste modell, men synes å finne et utall blåkopier av både IWC og Bell&Ross på nettsida.
Se der ja, Steinhart kan designe egne klokker også, sånn skal det være. Ekstreme etterligniger og fakes har jeg ikke sansen for.
Skal man lage og selge blåkopier synes jeg i hvert fall navnet bør stå i stil til produktet. F.eks. kunne det stått Milli Vanilli på skiven til de Rolex-etterligningene avbildet tidligere i tråden her. Eller hva om det sto Lavpannerai på skiven til fake Panerai klokker. Da hadde det på en måte vært greit![]()