Stasjonsvogn med romslig baksete

Kenneth R

Støttemedlem
Medlem
6. feb. 2015
Innlegg
1.644
Sted
Askøy
Kanskje et av de minst spennende tema innen motor og bil, men et nødvendig onde når man er småbarnsfar.
Var idag og kjøpte nytt sete til guttungen, han er 10mnd. Skjønte raskt at jeg ikke lenger får plass i passasjersetet lenger, siden det nye setet tar mer plass i lengderetningen.
Kjører Mazda cx5 og er egentlig strålende fornøyd med bilen men ser at den ikke blir værende veldig mye lenger når guttungen vokser og fruen planlegger søsken.
Hvilke kandidater finnes det? Er det Skoda Superb som er veien å gå? Noen med erfaringer?
Vil helst slippe og være innom alle forhandlerene i Bergen og prøvemontere sete.
Selv er jeg 187cm på sokkelesten og foretrekker at knærne ikke står i dashbordet når jeg kjører bil.
 
Er 193 og kjører nye golf stasjonsvogn. Funker fint der med det nyeste besafe setet. Stort som f det setet.

Skal sies at vi i disse dager har en Passat GTE på vei inn. Fordi kona også snakker om søsken..
 
E-klasse strekker nok budsjettet mer enn ønsket;) @Thomas84
Får kikke på en Mondeo. @Skogsmatrosen Har egentlig ikke lyst å blåse mer enn nødvendig på bil, men vil ikke ha noe særlig eldre bil enn idag heller. 500k må være absolutt makspris og da er awd, automat og stor motor et must. Holder meg helst godt under 400k.

Golfen ser ut som den er ca samme størrelse som cx5. Hvor mye bagasjerom stikker batteriene av med @Lasse84 ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Brukt E-klasse eller BMW 5-serie uten tvil.
Hvorfor kjøpe en kliss ny kjedelig plastikkbil når man får en lettere brukt tysk premium kvalitetsbil med god-følelse?
Og hvis man er redd for at man ikke har nybilgaranti, kjøp en som er 2-4 år gammel (fortsatt reklamasjonsrett innen 5år), sett av en sum til reparasjoner, kjøp naf medlemsskap og beste forsikring...

Edit:
Med litt tålmodighet finner du en 2014 mod 220 eller 250 cdi e-klasse med 4-hjulstrekk , avantgarde og med litt flaks webasto, godt under 500.
 
Redigert:
E-klasse strekker nok budsjettet mer enn ønsket;) @Thomas84
Får kikke på en Mondeo. @Skogsmatrosen Har egentlig ikke lyst å blåse mer enn nødvendig på bil, men vil ikke ha noe særlig eldre bil enn idag heller. 500k må være absolutt makspris og da er awd, automat og stor motor et must. Holder meg helst godt under 400k.

Golfen ser ut som den er ca samme størrelse som cx5. Hvor mye bagasjerom stikker batteriene av med @Lasse84 ?

Spiller ny Mazda 6 AWD? Noe lenger enn CX5 og du virker jo fornøyd med den?
 
XC70 og E-klasse passer utmerket til mine 191 cm, kone og tre barn - hvorav 2 sitter i barnesete.

Passat har god lengde på kupeen, men ikke samme bredde som de to nevnte.
 
Vi fikk nr3 i fjor og måtte han ny bil. Kriteriet var baksete bredt nok til 3 barneseter, automat og 4x4. Jeg fant ut at det var kun Superb, E-klasse og XC/V70 som matchet disse kraven og endte på XC70.

Hvis vi snakker om god plass til barnesete i lengderetningen derimot er det BMW 3 GT som vinner. Aldri hatt bedre benplass bak. Vanlig 5-serie blir trang i forhold pussig nok.
 
  • Liker
Reaksjoner: time
Volvo V70 AWD/XC70. Veldig nøgd med min eldre V70 med to ungar i seter.
Naboen gjekk frå Superb til Octavia og er veldig nøgd. Får plass til 3 ungar i baksetet der. Vil tru du kan få ein nesten ny Octavia med DSG, 4WD og mykje utstyr innan budsjettet ditt. Lukke til med valget!
 
Skal man ha plass er ikke kompakt suv veien å gå. Enten stor stv eller stor suv.

XC/v70, E klasse og XC90/GLE/ML/Q7 er de de største med god kvalitet. 5serien og superb har en midtsete bak for en blodfattig mann. 5Serie er best for store tyskere foran. Superb har best beinplass men den er en small bil.

Spreng budsjettet. Eller best alternativ er v70 med awd.
 
Redigert:
For 500k får du en octavia rs 220hk ferdig levert. Storfornøyd med min. Praktisk og morsom å kjøre. Bruktprisene på disse er også kurante.
 
  • Liker
Reaksjoner: Todda
V70/Xc70 skal hvertfall sjekkes ut, har hatt flere Volvo tidligere og vært fornøyd med de.
Synd V90 ikke har vært på markedet et år eller to, syns den er flott men ikke aktuell i det hele tatt å kjøpe ny hvertfall.
 
Absolutt ikke objektiv da jeg aldri har hatt annet merke, men har vært veldig fornøyd med min Opel Insignia fra 2014. Jeg er 192 høy, og byttet til denne bilen da nr. 2 kom. God beinplass selv med sete bak. Ikke noe fartsmonster, men grei nok til mitt bruk. 2014-modellen har såvidt jeg har skjønt det vært av de mest driftssikre bilene. Opel har skjerpet seg betraktelig siden nittitallet. Har ikke sjekket, men brukt Opel pleier vel være relativt rimelig..?
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørn
Valgte selv XC70 pga plass i andre seterad. Dette var den eneste stasjonsvogna jeg fikk inn tre barneseter samtidig som jeg kunne bruke isofix på de ytterste setene. Hadde sykt lite lyst å kjøpe buss med 7 seter. XC70 var i 2012 rimeligere enn V70 med 4-hjulstrekk pga mulighet for mindre motor. Jeg betalte 550' inkl vinterhjul, interiørdetaljer, ratt, felger, henger, xenon, skinn, AWD... Superfornøyd. Praktisk bil.

Men eksempelvis en A6 og E-klasse er definitivt å preferere ift kjøreopplevelse!

Superben (men den hadde tre-fire meters plass til knærne) og E-klassen hadde ikke sjans i havet til tre barneseter i 2.seterad.
 
Dette med tre barneseter i bredden er veldig individuelt, og lar seg fint gjøre i Mondeoen vår også, selv med IsoFIX på yttersetene. Naboen har tilsvarende bil som oss, og mangler prevensjon, så de har tre barn(i hver sin setestørrelse), og det går helt fint. De skreddersydde setetypen etter hvordan de passet sammen.
Dette er for det meste kun et problem med de bakovervendte setene, setet etter babysetet, da de er noen mastodonter i baksetet.
Ja, det er smartere å velge riktig barneseter enn bil:)