Speedy gjør meg raskere.

Medlem
16. nov. 2010
Innlegg
1.513
Sted
Oslo
Først litt selvransakelse. Ser det står på profilenmin trening på interesser. Det var sant da jeg skrev det, men er vel i dag nærmest et hån mot de som faktisk har trening som interesse.

Men, etter et lite treningsopphold på halvannet år er treningstøyet funnet fram igjen og børstet støv av.

Selvfølgelig times joggeturer med speedmaster, og her skjer det noe rart. Lastet ned en app med gps og greier, men så at den ikke var enig med speedmasteren om tidsforbruket. Faktisk nesten 30 sek diff mlm speedy og runkeeper på en 45 min løpetur.

Kontrollerte derfor mot klokken på tekst tv da jeg kom hjem. Da var de selvfølgelig dønn like alle tre klokkene. Var altså kun i bevegelse at det var differanse. Spørsmålet er om det er mulig at bevegelsene i armen på en løpetur påvirker chronographen så mye at klokka spinner et halvt minutt for raskt?
 
Det diskuterte jeg med en gjeng for en tid tilbake, eller jeg turte ikke si for mye imot...
En venn mente urmaker justerte verket etter livsstil, altså forskjellig om bærer satt på kontor eller var snekker, sofagris eller aktiv jogger. Jeg trodde ikke det hadde noen betydning, men jeg tatt feil før....hadde en regnefeil i 4. klasse :D
 
?:confused:

Det diskuterte jeg med en gjeng for en tid tilbake, eller jeg turte ikke si for mye imot...
En venn mente urmaker justerte verket etter livsstil, altså forskjellig om bærer satt på kontor eller var snekker, sofagris eller aktiv jogger. Jeg trodde ikke det hadde noen betydning, men jeg tatt feil før....hadde en regnefeil i 4. klasse :D

Dette tror jeg jeg hadde hatt et behov for å argumentere imot. :D

Siden jeg altså aldri hos en urmaker har oppgitt hva jeg driver med, blir altså et tenkt scenario at jeg går inn til klokkeforretningen, mannen bak disken ser på meg og tenker "han der kan ikke bevege seg mye" skriver dette på en lapp og legger med klokken min til urmakeren. Urmakeren stiller klokken for en sofagris, og siden jeg nå har begynt å jogge går chronoen feil.

Sweet,.:D
 
Kontrollerte derfor mot klokken på tekst tv da jeg kom hjem. Da var de selvfølgelig dønn like alle tre klokkene. Var altså kun i bevegelse at det var differanse. Spørsmålet er om det er mulig at bevegelsene i armen på en løpetur påvirker chronographen så mye at klokka spinner et halvt minutt for raskt?

Flaks du har en Speedmaster for dette er jo som kjent testet av NASA. :) Relevante test-scenarier:

  • Shock: Six 11 millisecond shocks of 40g each in six different directions.
  • Acceleration: Linear acceleration from 1g to 7,25g within 333 seconds.
  • Vibration: Three cycles of 30 minutes (lateral, horizontal and vertical), the frequency varying from 5 to 2000cps and back to 5cps in 15 minutes. Average acceleration per impulse 8,8g.

Dette resulterte i at Speedyen etter akselerasjonstesten tapte 15 minutt ift riktig klokke. Dette var et kaliber 321, dog. Men man kan kanskje konkludere med at støt, aksellerasjon og vibrasjoner påvirker urverket.

Spørsmålet blir vel heller: Hvor fort løp du egentlig? ;)
 
Hørt Suunto har fine sports klokker man kan trene med.. :confused:
 
Spørsmålet blir vel heller: Hvor fort løp du egentlig? ;)

Akselerer neppe fort nok til at det gjør nevneverdig utslag på g-krefter i hvertfall:razz:

Hørt Suunto har fine sports klokker man kan trene med.. :confused:
Nei de er ikke så fine, men har en slik på andre armen;)

hehe, det var bare jeg som leste runkeeper som noe annet først...runke-eper, liksom :D

Lurte på om det var så søkt faktisk.:D