Fossdal, kan du forklare meg litt om dette med bolter og skruer og muttere osv.
Etter min oppfatning er en mutter noe man fester/skrur inn på en bolt. En bolt kan ikke skrues inn i noe som ikke er gjenget, en skrue kan.
En bolt har normalt utvendige gjenger, men er det også en bolt om den har innvendige gjenger? Dersom en bolt kan ha innvendige gjenger hva kaller man det som denne bolten skrus inn i?
Litt OT, men ettersom vi er i så godt driv her og enkelte har mer peiling på dette enn andre, så tenkte jeg at litt OT-lærdom kunne være en bonus.
LOL, det blir for rot, ikke sant? I utgangspunktet står en bolt i ro, mens en skrue skrus. Innvendig eller utvendige gjenger spiller ingen rolle. Muttere har innvendige gjenger og kan enten skrues inn på en bolt, eller være noe man fester en skrue i. I dette tilfellet er 8 en bolt, mens 9 er en skrue.
Tore, sekskantede hoder kan selvsagt skrues på, men som regel er sekskanten for å holde igjen, og når den er nedsenket som her, da skal sekskanten forhindre vridning. Med slik gjengestigning og tilhørende moment de sansynligvis blir dratt til med, kan jeg ikke tenke meg at skruesporet blir brukt til å holde igjen, det skal være helt unødvendig. Jeg har fiklet en del på børser i samme prisklasse som desse klokkene, og jeg spesialsliper alltid skrutrekkere til alle skruene som må løsnes. Det er likevel ikke noe man gjør gjerne, og åpner aldri en skrue om man ikke absolutt må. Om AP bruker desse til noe som helst, vil jeg tro har de spesialjigger, men jeg tviler sterkt på at de brukes i det hele tatt.
Lobergen, at det finnes folk på alle forum som reagerer på dette, noterer jeg bak øret og føler meg ikke fult så ute av kurs!

At det ikke er konstruktivt å være kritisk, er det ulike meninger om, men en gang, når folk ble blendet av pomp og prakt og helt glemte å være kritiske, så stod Keiseren plutselig der - kliss naken!