Solbriller 2022

Trulle75

Støttemedlem
Medlem
2. jan. 2012
Innlegg
2.200
Sted
Oslo
Våren er i anmarsj og det frister med nye solbriller. Har et «stort» hode, så må ha str 55 hos Persol.
Hva skal en herremann i år?!
 
Kjører so å sei utelukkande Oakley holbrooke og Serengeti Trieste fra tidlig 2000 tall . Der finnes Ray Ban og diverse slengende i skuffer , men det er lite som slår allsidigheten og kvaliteten på Oakleyene og kjøreegenskapene til Serengeti .
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Bestiller meg straks et nytt par med Oakley Holbrook mens jeg tenker på tiden som var 10-15 år tilbake da jeg «fulgte moten» og så ut som en nisse. Sikkert ikke i 2022 man «skal» gå med Holbrook men det driter jeg i. Elsker å bli eldre :cool:

Sjekk ut Oakley Sylas før du bestiller - kjøpte et par i fjor. Opplever dem som mer komfortable enn Holbrook, virker som de er litt "mindre" :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: twt2 og westmouth
Jeg aner ikke hvor mange solbriller jeg har hatt, kanskje nærmere 200 par. Fasiten etter alle årene med alle de solbrillene, er så langt, at motemerkene stort sett lager dyre drittbriller. Eksempelvis Tom Ford som jeg ser mange går med, er bare av middels kvalitet, selv om prisen er høy.

Det samme gjelder også bilmerkene, som selger solbriller med eget navn på.

I relativt lav prisklasse, mener jeg man får mye for pengene i et par Ray-Bans eller Oakley, men selv sverger jeg til Persol til alt. Bortsett fra bilkjøring, da er det ingenting som slår Serengtis fotokromatiske glass.

Raske briller bør helst ikke ses andre steder enn i skiløyper eller på racersykkel. Likevel er det noen nisser som sitter på uteserveringen med hvite Rudys eller Bliz, med regnbuefarget speilglass...
 
Sjekk ut Oakley Sylas før du bestiller - kjøpte et par i fjor. Opplever dem som mer komfortable enn Holbrook, virker som de er litt "mindre" :cool:

Bra tips.
Jeg er storbruker av solbriller, ikke pga style, mote eller utseende men fordi øynene mine trenger det. Har 2 par Oakley Holbrook som nå begynner å bli 10-15 år, disse får røff behandling , ligger løst i bilen, i båten, stappes i en jakkelomme, i en brystlomme - alltid uten etui. De havner på gulvet, i båtens motorrom, de tråkkes på, de sittes på - og overlever. Linsen/glasset får selvsagt hairlines og riper og må innimellom skiftes. Men selve innfatningen bare varer og varer. Ingen skruer som holder stengene, ikkeno metall som bøyes og deformeres.
Til mitt ujålete, ganske røffe bruk - helt perfekte.
Nye linser kan selvsagt den lokale optiker hjelpe med, men jeg har også bestilt fra Revant Optics https://www.revantoptics.com/, endel billigere og kvaliteten er ok.

Ser ut til at Oakley Sylas kan være et bra alternativ.
 
Bestiller meg straks et nytt par med Oakley Holbrook mens jeg tenker på tiden som var 10-15 år tilbake da jeg «fulgte moten» og så ut som en nisse. Sikkert ikke i 2022 man «skal» gå med Holbrook men det driter jeg i. Elsker å bli eldre :cool:

Har Holbrook vært mote også ? Eg opplevde jo plutselig at eg var 'inn" fo en del år sia, men eg rekner med den tida er forbi igjen . Oakley har uansett vanvittig bra glass og så tåler innfatningen nesten alt uten at det der helt noldus ut slik som sånne raske briller enkelte sverger til . Eg bruker dei med grønne glas på so å sei alle toppturer eg har , ihvertfall på veg opp og noken ganger ned. Blå glas på sjøen. Fulle i striper og alt , men dei virker like fint. Som @westmouth nevner så blir dei stort sett alltid lagra uten etui og får røff behandling. Ikkje opplever eg dei som spesielt store for meg heller, men det vil være individuelt.
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth
Kjøpte et par Oakley Latch ifjor, så disse blir med en sesong til, men bestilte meg et par Latch Beta som tilskudd til årets sesong.
Er tjukk i hue selv, og Latch passer meg bra. Gode til alt, også bilkjøring.
 
Har stort sett holdt meg til Ray Ban som allrounder og Oakley til friluft / ski.

I år bestemte jeg meg for å prøve noe nytt og gikk for Dita (midnight special) som forhåpentligvis nærmer seg leveringsklare etter forsinkelser i produksjon.

Har et par golfbriller fra Maui Jim og når jeg tenker meg om.
 
Redigert:
Ray ban er jo så skjøre og delikate og får jo riper i glassene hvis du ser litt hardt på dem.
Har hatt fire par og byttet glass i pilotbrillene mine to ganger etter at de har falt i bakken. Det blir ikke en tredje.
Mistet mine Oakley Holbrook ut fra en veranda i tredje etage et par år tilbake.
Tok salto over sykkelstyret og landet i en grøft. Brillene føk bortover grusen.
De funker helt fint til tross for et par skraper, men glassene er helt fine.:cool:
Når jeg endelig klarer å ta livet av dem blir det et nytt par Holbrook.
 
Takk for innspill mine herrer!
Årgangsutgaver av Ray Ban's og Persol blir med på påsketur.
Penger spart - enn så lenge :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
RB Clubmaster og Persol Typewriter til sivilisert bruk, Jawbraker til sykkel og fjell. Solbriller må jo skilles på som dress og joggedress, alt til sitt formål. Holbrook f.eks. hører hjemme på trening, tur og sjøen (men bytt briller om du skal spise lunsj i marinaen).
 
RB Clubmaster og Persol Typewriter til sivilisert bruk, Jawbraker til sykkel og fjell. Solbriller må jo skilles på som dress og joggedress, alt til sitt formål. Holbrook f.eks. hører hjemme på trening, tur og sjøen (men bytt briller om du skal spise lunsj i marinaen).
Er ikkje marinaen et sted man oppholder seg etter å ha vært eller før en skal på sjøen ? I så fall passer Holbrooke rett inn . Den genseren knytt over skuldrene derimot passer aldri inn . Det ser berre teit ut .
 
  • Liker
Reaksjoner: twt2 og Preacher
Typ «harry», muligens?
Men bruker mer eller mindre kun eldre Ray Ban med Bausch & Lomb glass.
12F4F221-5D5D-4DBE-BD81-40D3F6F91CF2.jpeg
 
Jeg har et par med Persol 9714S som jeg er veldig fornøyd med.

Hadde først et par 714SM, som jeg også likte godt forsåvidt. Men 9714S ser så og si like ut, men har tynnere ramme og veier derfor en del mindre. Som igjen gjør det til en mer behagelig brille.

Hadde jeg ikke hatt behov for solbriller med styrke hadde det nok fortsatt gått i 714SM.