Smartere hus

Registrerer at det er veldig mange som er oppe om natta på do, får vel også skaffe automatiske lys når jeg kommer dit! :D
 
  • Haha
Reaksjoner: DrDoppler
Vi pusset opp leiligheten vår for ett års tid siden, vi valgte smarthus-løsning med xcomfort sin app, vi kan styre varme og lys via appen men også med brytere på vegg til styring av lys. Skulle jeg valgt i dag hadde jeg valgt den gamle måten med termostater og brytere på vegg, vi bruker absolutt aldri app til f.eks lystyring da vi justerer dette på bryterne rundt om i leiligheten, varmen kan vi kun styre fra app og det fungerer greit men det hadde vert vel så greit å bare hatt termostater å stille på vegg (sett i etterkant)
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Vi pusset opp leiligheten vår for ett års tid siden, vi valgte smarthus-løsning med xcomfort sin app, vi kan styre varme og lys via appen men også med brytere på vegg til styring av lys. Skulle jeg valgt i dag hadde jeg valgt den gamle måten med termostater og brytere på vegg, vi bruker absolutt aldri app til f.eks lystyring da vi justerer dette på bryterne rundt om i leiligheten, varmen kan vi kun styre fra app og det fungerer greit men det hadde vert vel så greit å bare hatt termostater å stille på vegg (sett i etterkant)
Styre lys via app er klønete og blir som du sier aldri brukt. Hva med å automatisere dette med bevegelsessensore og tid på døgnet, eventuelt lux-sensor? Ikke erfaring med xcomfort, men finner passende utstyr ved litt googling.
Å kunne forlate hjemmet uten å måtte ta runden å skru av alt lys er noe av det jeg setter mest pris på med smarthus. Har samtidig lagt inn senking av varmen. Disse helt enkle tingene gjør kanskje at du føler at det var litt verdt det allikevel? :)
 
Styre lys via app er klønete og blir som du sier aldri brukt. Hva med å automatisere dette med bevegelsessensore og tid på døgnet, eventuelt lux-sensor? Ikke erfaring med xcomfort, men finner passende utstyr ved litt googling.
Å kunne forlate hjemmet uten å måtte ta runden å skru av alt lys er noe av det jeg setter mest pris på med smarthus. Har samtidig lagt inn senking av varmen. Disse helt enkle tingene gjør kanskje at du føler at det var litt verdt det allikevel? :)

Godt mulig du har ett poeng! Er dette en jobb for elektrikeren som har montert systemet eller noe jeg gjør selv ?
 
Godt mulig du har ett poeng! Er dette en jobb for elektrikeren som har montert systemet eller noe jeg gjør selv ?
Er ikke kjent med dette systemet, men ser at de har sensorer tilgjengelig for dette i hvert fall på nettsidene. Etter hva jeg hører så er systemene som installeres av elektriker ofte mer lukket og det kan være at du trenger elektriker inn igjen. Programmeringen av scenarioer burde du sikkert ha tilgang til i en app eller nettside eller noe?

Men hvor mye koster det å installere et slikt system?

Om jeg en dag skulle være så surrete at jeg forlot huset en hel arbeidsdag med en LED lampe på som jeg hadde glemt å slukke så vil det koste (basert på 85 øre per kWH i snitt (inkl. nettleie)) koste meg den nette sum av 0.11kr.
Kommer jo helt an på hva slags system man velger. Selv har jeg Homey, som koster fra 3000 kr. Så kan du koble til stort sett alt som styres av en app i hjemmet ditt fra før, type lys, robotstøvsuger, varmepumpe etc. Jeg har ikke smarte ledpærer type Philips Hue, men jeg har smarte dimmere. Dermed er det en langt mindre kostbar installasjon, men samme effekt. Ikke ser jeg poenget med å styre hver enkelt pære heller - man skal jo gjerne ha på samtlige spotter. Som med alt så kan dette koste sykt mye eller du kan holde det til det absolutt mest nødvendige og legge inn ting du allerede har hjemme som er "smarte" fra før.

Nå er ikke strømbesparelsen på led så stor, men varme har en større oppside. For min del er det enkelheten i et automatisert hjem som er det forlokkende.
 
Å kunne forlate hjemmet uten å måtte ta runden å skru av alt lys er noe av det jeg setter mest pris på med smarthus. Har samtidig lagt inn senking av varmen. Disse helt enkle tingene gjør kanskje at du føler at det var litt verdt det allikevel? :)
Samme her - hadde nesten glemt det da det brått ikke er samme behovet i dizzie tider. Men jeg har da lagt inn slukking av alt lys, senking av varme på både panleovn og varmekabler på bad, og at jeg slår av Sonos hvis jeg hører på morgenradio - alt med et trykk på knapp ved utgangsdør.

På temaet varme - jeg har varmekabler og varmeovner koblet opp og kjører de på et egendefinert tidsskjema, hvor jeg har felles tidsskjema - med morgen-dag-kveld-natt-moduser. Har samtidig satt opp en feriemodus, så når den er aktivert stoppes effektivt alle varmekilder. Det er en av/på-knapp i Apple sin Hjem-app for min del, så det tar meg cirka 2 sekunder å switche av eller på.
(og som en digresjon - samme greia stopper også Sonos-alarmer, så jeg slipper å manuelt deaktivere det i Sonos-appen og unngår også å spille radio for tomme rom)

Så kan man nok argumentere med at den ekstra halvtimen eller timen med varmeovn på utgjør forsvinnende lite i kroner og øre på hverdag, og det utgjør kanskje en tikroning eller to med varmeovnene per feriedag... Verdien av min brukte tid overgår besparelsen lett. Men så er det noe med mestringsfølelsen og hygienefaktoren det introduserer.

En av de morsomste tingene jeg vet er Sonos-anlegget som følger meg rundt i leiligheten. Ser jeg på TV, kobles TV-lyden inn når jeg går på badet, eller på morgenen, så følger morgenradioen fra soverom til bad til kjøkken.
Om ikke nødvendig, gjør det at jeg slipper å åpne Sonos-appen, og det er en seier i seg selv.
 
Redigert:
1611223535826.jpeg

Den Roborock støvsugeren som kommer i mars vil kunne kjøpes med dokking stasjon. Fant ikke noe videre info om den men ut fra bildet ser det ut som at støvsugeren kan tømme seg i beholderen og muligens få påfyll av vann?
 
Nå har jeg hatt robotstøvsuger i hus en stund. Foreløpig er jeg ikke så veldig imponert, men det er sikkert ikke han (jeg har døpt ham til Kjetil - det er litt mindre stigmatiserende enn det kinesiske navnet hans) heller, med tanke på hvor dårlig jeg har tilrettelagt for ham.
Det første problemet er med kartleggingen av huset - det glemmer han fort om han kjører seg fast og må berges.
Deretter kommer godstolen - han kjører seg fast i beina på den.
Deretter er det dørstokkene - han karrer seg over dem en vei, så det er alltid spennende å se om han går inn i stua/kjøkkenet og gjør en god jobb der, om han drister seg inn på soverommet, eller om han blir værende i gangen cum promperom/hjemmekontor og kjører seg fast i kontorstolen der.
Jeg ser det finnes mange fine løsninger på disse problemene, så jeg ser ikke mørkt på det, men tenkte bare å lufte erfaringene mine her, og etterhvert også løsningene jeg ender opp med.
Og hunden? Hun ser tvilsomt på denne summende saken som glir over gulvet, trygt plassert i sofaen, der han ikke når henne.