SKX mister sekunder

Ja eller bare kline til med ny klokke dersom ikke det går å justere på "enklemåten".. SKX007 får en på ebukta for fra 1500,- inkl frakt (ex evt mva).

Men artig side det der UJU. Det er vel denne da i såfall..
http://www.dagazwatch.com/apps/webstore/products/show/1270904

Bytte urverk er nå ikke gjort med en venstrehånd det vel? Noen som har erfaring? :)

Ja, jeg har byttet en del og det er egentlig "lett" hvis du har stødige hender.
Litt praksis på gamle klokker er også bare bra.
På ETA urverk må du passe på at kronen er trekt helt ut før du utløse skruen som holde akslingen(stem) inn.
Eller akslingen kommer ikke helt inn igjen senere og da må du sette låsemekanismen sammen igjen fra den andre siden(tallskive). Det har skjedd med meg en gang: jeg hadde glemt og gikk litt for fort. Fegynnersfeil.
Du må ha spesielle verktøyer for å få viserne av og på igjen.
Å ikke skade tallskiven og viserne er også noe du må passe på;)
Jeg har gjort det 2-3 ganger uten problem på noen prosjekt klokker.
Men jeg var heldig med at en venn som er urmaker har vist meg en del triks og arbeidsmetoder.
Som alt, skal du finne video eller bilder på nettet.

• Liker
Reaksjoner: ragamuffin
Bare en bitteliten update her, etter jeg fikk klokken justert hos urmaker, så virker den problemfritt. Er veldig fornøyd med resultatet. Var også innom urmakeren i ettertid for en liten prat, siden "80 sekunder i døgnet er det verste jeg har sett", så var han selv veldig fornøyd med resultatet. Han nevnte at han fikk den ned til +/- 1 sekund i døgnet.
Ellers synes jeg klokkeverden er meget spennende, lurer på hva neste blir? :)

En liten update til her :)
I dag var jeg hos urmaker og fikk konstatert at den fremdeles mister ca 40 sekunder hver dag. Fikk den så justert at den nå går 2 sekunder raskere. Ut av det blå, hva vil en service koste sånn cirkus for å rette opp i dette? Nå er jo ikke dette den dyreste klokka der ute, men hadde jo vært morsomt å fått den til. Ser at det for mange er en slags inngangsklokke i dette miljøet, og jeg kan ikke annet enn å si at jeg er en av dem som nå har blitt bitt av dette... Men nå rabler jeg, takk for i dag! :D

En liten update til her :)
I dag var jeg hos urmaker og fikk konstatert at den fremdeles mister ca 40 sekunder hver dag. Fikk den så justert at den nå går 2 sekunder raskere. Ut av det blå, hva vil en service koste sånn cirkus for å rette opp i dette? Nå er jo ikke dette den dyreste klokka der ute, men hadde jo vært morsomt å fått den til. Ser at det for mange er en slags inngangsklokke i dette miljøet, og jeg kan ikke annet enn å si at jeg er en av dem som nå har blitt bitt av dette... Men nå rabler jeg, takk for i dag! :D

Hei!

Jeg ville tatt kontakt med Urmaker Gulbrandsen i Oslo, han er en strålende urmaker som jeg har god erfaring med. Prisene hans er også greie. Eneste negative er at klokken må sendes, men med norgespakke tror jeg ikke det koster særlig mye.

SKX007 er en klassiker blant innstegsmodellene til Seiko, og en klokke jeg ville beholdt i samlingen selv om klokkeinteressen utvikler seg og du etterhvert beveger deg til mer avanserte klokker. 80 sekunder er alt for mye for 7s26-verket, og 40 er også i overkant. Jeg har hatt flere klokker med disse "arbeidshestene" til Seiko, og de kan definitivt prestere ned til 10-15 sekunder per døgn - om ikke bedre. Den beste jeg har hatt klarte jeg å holde til rundt +/- 4 sek per døgn, om jeg husker rett.

Verdt å merke er at mekaniske klokker er følsomme for hvilken posisjon de blir liggende i, og posisjonen klokken ligger i over natten kan dermed påvirke gangen nok til at det kan gi store utslag på rudimentære urverk som 7s26. Generelt sett vil klokken gå litt raskere om den ligger slik at skiven vender opp (eller ned), da balansen ligger i en posisjon med lite motstand. Til sammenligning vil klokken ofte sakke litt ned om den ligger på en av sidene med balansen liggende vertikalt. Med mer avanserte urverk som du finner i dyrere klokker vil de posisjonelle variasjonene være veldig små (kanskje et par sekunder i døgnet), men med et verk som 7s26 kan variasjonen faktisk være tosifret mellom to posisjoner...

Denne ustabiliteten er både negativ og positiv. Det negative er åpenbart at verket er mindre rafinert og nøyaktig, men det positive er at du til en viss grad kan bruke dette til din fordel og regulere klokken på egenhånd ved å la den ligge i forskjellige posisjoner over natten. På denne måten kan du klare å få en greit regulert 7s26 til å gå såpass nøyaktig at den sjelden trenger å stilles. :)

Lykke til!

Redigert:
Her snakker vi utdypende svar du gitt! :D fantastisk.

Starten for min del var en Casio, så en til Casio, Timex, og nå til slutt en Seiko. Drømmen er en Seamaster Planet Ocean...

Men, ja. Jeg skal absolutt ta ditt råd til følge, og ta kontakt med urmakeren du nevner! :)

• Liker
Reaksjoner: Kohe321
Her snakker vi utdypende svar du gitt! :D fantastisk.

Starten for min del var en Casio, så en til Casio, Timex, og nå til slutt en Seiko. Drømmen er en Seamaster Planet Ocean...

Men, ja. Jeg skal absolutt ta ditt råd til følge, og ta kontakt med urmakeren du nevner! :)

Bare hyggelig! Du er ikke alene om å ha hatt en Seiko med 7s26 som din første mekaniske klokke. Det samme gjorde jeg. Faktisk ble nettopp en Omega Planet Ocean en av mine første "hopp" opp i horologiens verden også, akkurat som du selv planlegger.

Velkommen til hobbyen og forumet, nå som du først er bitt av basillen så slipper den ikke taket. Det er en fascinerende verden rik på historie og en nesten bunnløs mengde detaljer, så du har virkelig en spennende reise foran deg. :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ErlingSG og mtb2003
Bare en bitteliten update her, etter jeg fikk klokken justert hos urmaker, så virker den problemfritt. Er veldig fornøyd med resultatet. Var også innom urmakeren i ettertid for en liten prat, siden "80 sekunder i døgnet er det verste jeg har sett", så var han selv veldig fornøyd med resultatet. Han nevnte at han fikk den ned til +/- 1 sekund i døgnet.
Ellers synes jeg klokkeverden er meget spennende, lurer på hva neste blir? :)

Lov å spørre hva det kostet å få den regulert? Min SKX har begynt å tape seg ca 90 sek per døgn så lurer på om den trenger en aldri så liten regulering :p

Det er lov å spørre :) Jeg tror jeg betalte 290,-. Selv om jeg måtte tilbake en 3-4 ganger etterpå å få den justert ytterligere, så slapp jeg å betale annet enn første gang. Det kaller jeg service hvertfall. :)

• Liker
Reaksjoner: Larsnie og audun3