SKX mister sekunder

Medlem
21. des. 2017
Innlegg
24
Sted
Bodø
Hei, for litt siden anskaffet jeg meg en pent brukt (veldig lite brukt..) SKX007, og oppdaget at den nå går litt sakte. Etter 3-4 dager så må jeg justere inn grovt regnet 4-5 minutter. Tok den derfor med til urmaker i dag, og han konstaterte at den mister 80sekunder pr døgn, og sa at det var det verste han hadde sett, men at han skulle kanskje klare å justere det inn.

Før jeg evt. leverer den inn, er dette noe å bruke penger på eller skal jeg bare seg meg om etter ny klokke?

Hilsen ny og usikker klokke-samler :confused:
 
Hei, for litt siden anskaffet jeg meg en pent brukt (veldig lite brukt..) SKX007, og oppdaget at den nå går litt sakte. Etter 3-4 dager så må jeg justere inn grovt regnet 4-5 minutter. Tok den derfor med til urmaker i dag, og han konstaterte at den mister 80sekunder pr døgn, og sa at det var det verste han hadde sett, men at han skulle kanskje klare å justere det inn.

Før jeg evt. leverer den inn, er dette noe å bruke penger på eller skal jeg bare seg meg om etter ny klokke?

Hilsen ny og usikker klokke-samler :confused:

Du kan vel be han om å prøve å justere den (som vel ikke bør koste all verden), men avvente med noen eventuelle større og dyre reparasjoner.
 
Hei og velkommen!

Først, grattis med flott SKX! Dernest, ta det hele med knusende ro. Dette er ikke et urverk av det kjempenøyaktige, men jeg vil tro urmaker klarer å regulere det inn noe bedre enn 80s/døgn.
Og sist..80 sekunder er ikke allverdens.. Min 7290(forgjengeren til din SKX) økte 5-6 minutter i døgnet før jeg tok service :p
 
Hoh, takk for beroligende svar! Har søkt i det vide på nettet, og funnet en del forskjellige svar. Best å høre med fagfolk :)
Da skal jeg ta turen tilbake å prate med urmaker.
 
Nå skal sies at det er forskjell på 7s26-urverkene Jeg har en A-utgave (fra 2014) Den holder +/- 5 sekunder i døgnet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg har en 007 og en 009, en går +- 5sek i døgnet den andre går +1-2min. Kommer du med oppdatering etter justering? Vurderer å få justert min ørlite.
 
Hvis du er litt eventyrlysten fins det 'tutorials' ute på nettet hvordan du justere dette selv :)
 
Jeg skal selvsagt holde dere oppdatert. Leverte den inn i dag tidlig, "ja det tar et par timer, sender melding når den er ferdig". Regner med å hente den på mandag nå da.
 
Vel alt er egentlig avhengig av klokkens alderen(altså uten service).
Du sier "en pent brukt (veldig lite brukt..)" men der snakker du om tilstanden tenker jeg.
Jeg fikk en gang en Longines som var helt ubrukt(aldri solgt) men den var noe som 40 år gammel og gikk som 20-30mnt sent i døgnet.
Selvfølgelig, oljen blir tørr og alt er litt "limet" sammen etter så mange år.
Kanskje klokken din er veldig lite brukt men har en del år bak seg og derfor går den så sent.

Nå, når jeg leser posten din @Preacher , tenker jeg at klokken din ikke "økte" men var "forsinket" av 5-6mnt i døgnet.
"Min 7290(forgjengeren til din SKX) økte 5-6 minutter i døgnet før jeg tok service"
Fordi da trenger den ikke en service(altså rensing) men bare en regulering tenker jeg;)

Ingenting jeg vet om, bortsett fra en lang bruk uten service kan senke ned hastigheten av en klokke bortsett fra et kraftig støv/fremmed objekt som plutselig gikk på et hjul.
Derimot, støv på balansefjæren vil gjør at den kan ikke lukke seg fullstendig og dermed vil han ha en kortere trekning/ekspansjons rytme.
Det gjør at klokken din har "et hjerte" som banker for fort og da går den for fort.
Problemet kan fikses ved å ta vekk støvet fra fjæren, bortsett fra hvis det er olje som limer fjæret : da må den renses.
Ringer det noen bjeller @Preacher ?

PS: er ikke urmaker og hvis noen vet bedre, fyr løs!
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og Preacher
Jeg skjønner at dette er en ny og meget spennende verden, med mikroskopiske deler som alle jobber i lag. :D
Vi får bare vente og se hva de sier når jeg henter klokken, som du nevner så vet jeg ikke alder på klokken, så det kan jo slå begge veier sånn sett.

Edit:
Da har jeg hentet klokken, da det var en ekstrahjelp på jobb, så kunne hun ikke gi mye informasjon angående det interne i klokken, men hun hadde fått beskjed om at klokken bare var regulert.
Så vi får satse på at dette løste seg.
 
Redigert:
Jeg skjønner at dette er en ny og meget spennende verden, med mikroskopiske deler som alle jobber i lag. :D
Vi får bare vente og se hva de sier når jeg henter klokken, som du nevner så vet jeg ikke alder på klokken, så det kan jo slå begge veier sånn sett.

Edit:
Da har jeg hentet klokken, da det var en ekstrahjelp på jobb, så kunne hun ikke gi mye informasjon angående det interne i klokken, men hun hadde fått beskjed om at klokken bare var regulert.
Så vi får satse på at dette løste seg.

Disse urverk kan holde lenge uten service.
Neste gang den senke seg kraftig, du vet hva er den sannsynlige årsaken;)
Kos deg med din nye klokke!
 
Fikk meg til å youtube litt, og så denne. Har jo et par med dette verket så dette var litt artig. Skal da få til dette selv :) Dog ingen av mine går betydelig feil - tvert i mot går de faktisk meget presist og de er lette å "tune" inn ved å legge de med skive opp eller sidelengs i løpet av natten.
Å sende en "billig-Seiko" på full service er vel kanskje ikke særlig aktuelt

 
  • Liker
Reaksjoner: Seikos og Hammerfjord
Fikk meg til å youtube litt, og så denne. Har jo et par med dette verket så dette var litt artig. Skal da få til dette selv :) Dog ingen av mine går betydelig feil - tvert i mot går de faktisk meget presist og de er lette å "tune" inn ved å legge de med skive opp eller sidelengs i løpet av natten.
Å sende en "billig-Seiko" på full service er vel kanskje ikke særlig aktuelt


Jeg har regulert min Speedmaster-Pro forrige september : fra cirka +12 sek. i døgn til +2 sek.
Ikke lett fordi man må vri skruen sinnssyk lite men det gikk.
Bilde fra nettet.
Speed-balance.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Seikos
Det er vel kanskje billigere å kjøpe et helt nytt urverk på nettet enn å få en urmaker til å reparere et gammelt på disse modellene?

http://www.dagazwatch.com/apps/webstore/products/category/319415?page=1

Ja eller bare kline til med ny klokke dersom ikke det går å justere på "enklemåten".. SKX007 får en på ebukta for fra 1500,- inkl frakt (ex evt mva).

Men artig side det der UJU. Det er vel denne da i såfall..
http://www.dagazwatch.com/apps/webstore/products/show/1270904

Bytte urverk er nå ikke gjort med en venstrehånd det vel? Noen som har erfaring? :)
 
Ja eller bare kline til med ny klokke dersom ikke det går å justere på "enklemåten".. SKX007 får en på ebukta for fra 1500,- inkl frakt (ex evt mva).

Men artig side det der UJU. Det er vel denne da i såfall..
http://www.dagazwatch.com/apps/webstore/products/show/1270904

Bytte urverk er nå ikke gjort med en venstrehånd det vel? Noen som har erfaring? :)

Ja, jeg har byttet en del og det er egentlig "lett" hvis du har stødige hender.
Litt praksis på gamle klokker er også bare bra.
På ETA urverk må du passe på at kronen er trekt helt ut før du utløse skruen som holde akslingen(stem) inn.
Eller akslingen kommer ikke helt inn igjen senere og da må du sette låsemekanismen sammen igjen fra den andre siden(tallskive). Det har skjedd med meg en gang: jeg hadde glemt og gikk litt for fort. Fegynnersfeil.
Du må ha spesielle verktøyer for å få viserne av og på igjen.
Å ikke skade tallskiven og viserne er også noe du må passe på;)
Jeg har gjort det 2-3 ganger uten problem på noen prosjekt klokker.
Men jeg var heldig med at en venn som er urmaker har vist meg en del triks og arbeidsmetoder.
Som alt, skal du finne video eller bilder på nettet.
 
  • Liker
Reaksjoner: ragamuffin
Bare en bitteliten update her, etter jeg fikk klokken justert hos urmaker, så virker den problemfritt. Er veldig fornøyd med resultatet. Var også innom urmakeren i ettertid for en liten prat, siden "80 sekunder i døgnet er det verste jeg har sett", så var han selv veldig fornøyd med resultatet. Han nevnte at han fikk den ned til +/- 1 sekund i døgnet.
Ellers synes jeg klokkeverden er meget spennende, lurer på hva neste blir? :)
 
En liten update til her :)
I dag var jeg hos urmaker og fikk konstatert at den fremdeles mister ca 40 sekunder hver dag. Fikk den så justert at den nå går 2 sekunder raskere. Ut av det blå, hva vil en service koste sånn cirkus for å rette opp i dette? Nå er jo ikke dette den dyreste klokka der ute, men hadde jo vært morsomt å fått den til. Ser at det for mange er en slags inngangsklokke i dette miljøet, og jeg kan ikke annet enn å si at jeg er en av dem som nå har blitt bitt av dette... Men nå rabler jeg, takk for i dag! :D
 
En liten update til her :)
I dag var jeg hos urmaker og fikk konstatert at den fremdeles mister ca 40 sekunder hver dag. Fikk den så justert at den nå går 2 sekunder raskere. Ut av det blå, hva vil en service koste sånn cirkus for å rette opp i dette? Nå er jo ikke dette den dyreste klokka der ute, men hadde jo vært morsomt å fått den til. Ser at det for mange er en slags inngangsklokke i dette miljøet, og jeg kan ikke annet enn å si at jeg er en av dem som nå har blitt bitt av dette... Men nå rabler jeg, takk for i dag! :D

Hei!

Jeg ville tatt kontakt med Urmaker Gulbrandsen i Oslo, han er en strålende urmaker som jeg har god erfaring med. Prisene hans er også greie. Eneste negative er at klokken må sendes, men med norgespakke tror jeg ikke det koster særlig mye.

SKX007 er en klassiker blant innstegsmodellene til Seiko, og en klokke jeg ville beholdt i samlingen selv om klokkeinteressen utvikler seg og du etterhvert beveger deg til mer avanserte klokker. 80 sekunder er alt for mye for 7s26-verket, og 40 er også i overkant. Jeg har hatt flere klokker med disse "arbeidshestene" til Seiko, og de kan definitivt prestere ned til 10-15 sekunder per døgn - om ikke bedre. Den beste jeg har hatt klarte jeg å holde til rundt +/- 4 sek per døgn, om jeg husker rett.

Verdt å merke er at mekaniske klokker er følsomme for hvilken posisjon de blir liggende i, og posisjonen klokken ligger i over natten kan dermed påvirke gangen nok til at det kan gi store utslag på rudimentære urverk som 7s26. Generelt sett vil klokken gå litt raskere om den ligger slik at skiven vender opp (eller ned), da balansen ligger i en posisjon med lite motstand. Til sammenligning vil klokken ofte sakke litt ned om den ligger på en av sidene med balansen liggende vertikalt. Med mer avanserte urverk som du finner i dyrere klokker vil de posisjonelle variasjonene være veldig små (kanskje et par sekunder i døgnet), men med et verk som 7s26 kan variasjonen faktisk være tosifret mellom to posisjoner...

Denne ustabiliteten er både negativ og positiv. Det negative er åpenbart at verket er mindre rafinert og nøyaktig, men det positive er at du til en viss grad kan bruke dette til din fordel og regulere klokken på egenhånd ved å la den ligge i forskjellige posisjoner over natten. På denne måten kan du klare å få en greit regulert 7s26 til å gå såpass nøyaktig at den sjelden trenger å stilles. :)

Lykke til!
 
Redigert: