Skrekk-kabinettet: Franken og Fakes

Går det an å komme med et spørsmål om klokker i en noe lavere prisklasse også? Jeg ser en mengde vintage klokker på eBay fra diverse indiske selgere, mange Citizen, Orient og noen indiske merker jeg ikke har hørt om. Litt av hvert.

De oppgir at skiva er malt på nytt, men resten skal være originalt og satt i stand av en kvalifisert urmaker.

Jeg er jo ikke ute etter noe samleobjekt, men klokkene er veldig søte, og hadde de vært ekte, ville jeg vel kjøpt bøttevis av dem. :p

Det jeg ikke begriper, er at de kan holde en så lav pris. Det er riktignok auksjon, og jeg har ikke sett hva klokkene går for, men det er uansett mistenkelig billig.

Har sett at enkelte påstår at alt er fake fra Kina, bortsett fra baklokkene med serienummeret ... stemmer det?

Her er ett eksempel.

Hvis du ser øverst på denne siden, har jeg et innlegg om vintage-klokker fra India.

Siden jeg skrev dette, har jeg hørt flere skrekk-historier om disse klokkene utover uoriginalitet og franken. Mitt råd: Hold deg langt unna. Mye skrap bak lokket, verk som ikke bare er feil, men som er skadet, feiljustert og som stopper etter noen dagers bruk. Du må huske på at prisen reflekterer hva du får. Også fra India.

Og som jeg har nevnt flere ganger tidligere: Fake vintage er relativt sjeldent, hvis du ikke ser på vintage Rolex eller andre vintage-merker som krever høye priser i markedet. Du må huske på at det er ikke så interessant for kineserne å fake billige klokker, da de på samme tid og med samme innsats kan fake svine-dyre Rolexer.

På eBay er det mange "fine" vintage Omegaer som selges fra India. Spesielt Seamaster 30, 60, 600 og De Ville.

Og her gjelder det å være forsiktig, i alle fall hvis man ønsker seg en original Omega. I de årene jeg har fulgt med, har det bedret seg noe, da selgerne i India nå i alle fall sier i fra at de selger "re-dials". Og det er bra! Men disse er veldig sjeldent re-dialed for å se ut som de originale Seamasterne.

Noen av dem er i tillegg franken, slik som denne raringen som ligger ute nå:

a7352.jpg

Hvor disse viserne kommer i fra er jeg ikke sikker på, ser ut som en nyere Omega (kanskje). Kanskje noen som ser/vet? Annonsen er i tillegg uleselig. Dette er en som dateres til 1950, og har et verk i 2 eller 3-serien vil jeg tro. Har ikke brukt tid for å se etter.

Men hvis du ikke er så nøye på originalitet, er det flere av disse som gjør en decent (men kreativ) jobb også:

$(KGrHqV,!k0FJ,ukpB5!BSZV4S0Izw~~60_57.JPG

Jeg synes jo re-dials av og til kan være pent, denne nærmer seg. Men det er fortsatt en re-dial (og ikke i katalogen til Omega). Det er litt to forskjellige markeder det her. Du kan faktisk få deg en billig vintage Omega som ser kul ut. Men som ikke er "ekte" Omega da...

Definitivt ikke noe for samlere!

Litt seint ute her, men her er vel time- og minuttvisaren frå 2254.50.

Ser litt etter ein vintage seamaster til å bruka som dressklokka. Det er vel ikkje så vanskeleg å få tak i orginalt viss eg har forstått det riktig. Er det nokon som har ein formeining om kva ein kan forventa å betala for ein modell frå 50- eller 60-talet? Orginal altså.

Undertegnede tilhører kategorien hvermannsen når det gjelder vintage ur, ble selv særdeles klokere etter å ha lagt ut min Explorer 1016, som en annen "ekspert" (ikke på forumet) kalte 6610, på TS. Takk for rettledning @Frackas og @Loevhagen ;)

Mitt tips er å gjøre litt undersøkelser før man handler på nettet. Anbefalinger her inne har hjulpet meg, mtp "bukta" og hvilke land man bør unngå. Ser at selgere i fra Sør-amerika utmerker seg med tvilsomme vintage ur.

s-l1600.jpg

Denne er et eksempel i fra Argentina, som ikke finnes på oversikten til vintagezodiacs.com. Visere og skive finnes ikke på noen Sea Wolf modeller. I tillegg har alle Sea Wolf modeller, denne betegnelsen på skiven. Min mistanke er at dette er Aerospace GMT, som er modifisert. Denne modellen har langt fra samme interesse og verdi der ute.

Når det gjelder Franken begrepet, så er nok det i "eye of the beholder" Det som er irriterende er når noen bevisst "bygger" noe for å bedra en kjøper. Om et ur ikke er 100% originalt så er det uproblematisk, så lenge salgssum er deretter. I noen tilfeller er klokken reparert og hvor urmaker har foretatt et bytte av en del, til eks bezelen, uten at den er uoriginal men feil ift årsmodell. Jeg har en slik og det plager meg ikke, men har selvfølgelig betydning for en samler/ connaisseur

Takk for nok en glimrende tråd @SpaceCowboy