Går det an å komme med et spørsmål om klokker i en noe lavere prisklasse også? Jeg ser en mengde vintage klokker på eBay fra diverse indiske selgere, mange Citizen, Orient og noen indiske merker jeg ikke har hørt om. Litt av hvert.
De oppgir at skiva er malt på nytt, men resten skal være originalt og satt i stand av en kvalifisert urmaker.
Jeg er jo ikke ute etter noe samleobjekt, men klokkene er veldig søte, og hadde de vært ekte, ville jeg vel kjøpt bøttevis av dem.
Det jeg ikke begriper, er at de kan holde en så lav pris. Det er riktignok auksjon, og jeg har ikke sett hva klokkene går for, men det er uansett mistenkelig billig.
Har sett at enkelte påstår at alt er fake fra Kina, bortsett fra baklokkene med serienummeret ... stemmer det?
Her er ett eksempel.
Hvis du ser øverst på denne siden, har jeg et innlegg om vintage-klokker fra India.
Siden jeg skrev dette, har jeg hørt flere skrekk-historier om disse klokkene utover uoriginalitet og franken. Mitt råd: Hold deg langt unna. Mye skrap bak lokket, verk som ikke bare er feil, men som er skadet, feiljustert og som stopper etter noen dagers bruk. Du må huske på at prisen reflekterer hva du får. Også fra India.
Og som jeg har nevnt flere ganger tidligere: Fake vintage er relativt sjeldent, hvis du ikke ser på vintage Rolex eller andre vintage-merker som krever høye priser i markedet. Du må huske på at det er ikke så interessant for kineserne å fake billige klokker, da de på samme tid og med samme innsats kan fake svine-dyre Rolexer.