Skrekk-kabinettet: Franken og Fakes

SpaceCowboy

Støttemedlem
Medlem
25. sep. 2010
Innlegg
2.820
Sted
Oslo
Tenkte jeg skulle starte en tråd som tar for seg de mest åpenbare franken og fakes. Jeg sitter jo daglig (ooops, skal jeg innrømme det?) og surfer på vintage-klokker, så mye rart ser en jo, og fra nå av havner de her.

Tanken er at vi kanskje kan lære noe (i god NRK-folkeopplysningsånd). Og le av de snedige opp-i-dagen eksemplarene. :) Kanskje vi klarer å oppklare en del myter også? Det har jo vist seg at man har tatt feil og trodd at ekte eksemplarer har vært fakes eller franken-klokker. Jeg er relativt ydmyk her, og ønsker gjerne å bli utfordret, skulle noen være uenig.

For de av dere som ikke vet hva hhv. franken og fakes er:

En franken-klokke er en klokke som er satt sammen av deler fra forskjellige tidsperiode og modeller. Den vil f.eks. være en "Omega" men en Frankenstein-Omega. Derav franken.

En fake, ja en fake er klokker som har deler som etterligner originale deler eller i verste fall: hele klokka består av uoriginale deler. For meg personlig er ei klokke fake hvis den har en eller flere uoriginale deler.

Det går mye i kosmetiske deler her. Deler til urverk er som regel riktig, dvs. originale og av nyere dato. Dette vil jeg ikke betrakte som franken. Det er naturlig at man må skifte ut deler i urverk som ofte er over 50 år gamle.

Så denne SM300-en på eBay:

$(KGrHqZ,!qYFJSzyy(wGBSYT2nucSw~~60_57.JPG


Hvem i all verden presterer å sette en FAKE bezel på en ellers tilsynelatende original klokke? Kunne i alle fall ha spandert en OEM Omega-bezel, de finnes på Ofrei. Denne bezelen har tallmarkørene etter all sannsynlighet malt på, og vil ikke lyse i mørket. Fargen er altfor oransje/gul. Så vidt jeg vet er dette en klassisk kina-bezel.

Her er riktige bezel-ringer slik jeg har forstått det:

Bezel_variants.png


Kom også over denne grusomme re-dialen (tar med dette også, mye forferdelig her og ofte sier ikke selger i fra at det er en re-dial):

$T2eC16V,!ysE9sy0iO+UBSY(lCzqgg~~60_3.JPG


Her ser man hvor viktig det er å se nærmere på skiva på ei vintage-klokke. Og se om det er en person på 4 år med svart kulepenn som har vært på ferde. Dette er litt viktig å trene seg på å se, selv har jeg ofte oppdaget re-dials sist. Også ganske stygge som denne her.
 
Redigert:
Er på utkikk etter en lite oppklaring om Franken-begrepet. Er en vintage klokke der man har byttet bort dial/bezel/whatever med helt nytt fra fabrikken Franken? Altså orginal del produsert 40 år senere?

Skjønner at et hvert slikt bytte vil ha noe å si for verdien for samlere. Jeg liker patina på skive og visere for eksempel, men hadde lett byttet en ripete og fæl crystal dersom det var en klokke jeg skulle bruke mye. Ville klokken da blitt en Franken?

Eller handler Franken kun om å bytte ut med deler som "ikke passer", feil visere/etc?
 
Er på utkikk etter en lite oppklaring om Franken-begrepet. Er en vintage klokke der man har byttet bort dial/bezel/whatever med helt nytt fra fabrikken Franken? Altså orginal del produsert 40 år senere?

Skjønner at et hvert slikt bytte vil ha noe å si for verdien for samlere. Jeg liker patina på skive og visere for eksempel, men hadde lett byttet en ripete og fæl crystal dersom det var en klokke jeg skulle bruke mye. Ville klokken da blitt en Franken?

Eller handler Franken kun om å bytte ut med deler som "ikke passer", feil visere/etc?

Dette blir ofte litt individuelt, jeg ser vanskelig noen absolutte regler.

For meg er det en kosmetisk greie. Det skal være riktig ift modell, dvs. at viserne skal se like ut som på den som kom fra fabrikken ny. Hvis viserne er fra samme fabrikk, bare laget seinere er det ok i mine øyne. Men det er mer stas med visere fra den originale klokka. For meg er det ok at glasset er skiftet ut også, men selvsagt mest stas med original. Glasset bør være fra fabrikken dog. Krone må være riktig, men for meg kan den gjerne være ny, da dette også er en del som er mer utsatt for slitasje. Pushere? Tja. Disse må for meg være visuelt riktige og fra fabrikk, men ikke nødvendigvis original for klokka.

Ei klokke med nyere (og modell-riktige) erstatningsdeler fra fabrikk er for meg ikke franken. Men den er ikke så interessant fra et samler-ståsted, da interessen går jevnt og trutt nedover jo flere deler som er av nyere dato.
 
Er ikke en franken en klokke som er satt sammen av deler fra forskjellige klokker? Altså en klokke som ikke kom fra fabrikk men en hau av deler som har blitt satt sammen av noen? Egentlig minner det meg om fake klokker med ekte urverk/skive osv. Altså
 
Hva som er Franken blir, som @SpaceCowboy skriver, individuelle meninger. Selv setter jeg pris på originale saker, men innenfor rimelighetens grenser.

Har en klokke en dial, eller visere av kinesisk fabrikat blir det feil; Franken.
Er det snakk om reservedeler av nyere dato er det ansett ok for meg. Men det er for meg! Derfor kan det være andre som setter pris på hardbarket originalitet. Kan utbyttede deler spares, kan det være greit å spare dem. Repaint av dial gir ikke noen del å spare, så her kan du lett brenne en bro! Reduserer eller øker dette verdien? Pent arbeid er en side av saken. En annen samler vil nok sette pris på bruksspor! Bruksspor var årsaken til at jeg beholdt skadede visere på min gamle Tissot. Men på Tudor'en jeg planlegger å gi i gave vil jeg ende opp med repaint av dial. Der vil nok en pen skive telle mer. (Så håper jeg at det ikke blir sett på som fake/franken om den skal selges).

Begrepet kommer selvfølgelig fra filmen Frankenstein. Monsteret var satt samme av kroppsdeler fra flere lik, og brakt kunstig til livet. Overført til klokker vil dette tilsi ulike deler fra defekte klokker satt sammen til noe som virker. Om nødvendig; et billig urverk.

Er det greit med SnapDrive sitt oljefilter i en BMW?
(Jeg lar det være ubesvart fra min side nå.) 8-P


:cool:
 
Redigert av en moderator:
20131007_182325.jpg


Ny-produsert kasse, skive, visere, samt urverk fra en eldre Omega Geneve...

Dette er utvilsomt en Franken, og har absolutt null samleverdi!
... men, den har riktige deler ift. modellen den er basert på, og består kun av originale Omega deler, så den har absolutt en bruksverdi for meg og kommer nok til å forbli i samlingen i lang tid fremover.

Forøvrig en bra tråd og en god ide... Blir interessant å følge denne, og forhåpentligvis lære masse underveis. :)
 

Dette, i mine øyne, er IKKE en franken! :) Bortsett fra urverket, da. Men det kan også diskuteres her, da både Geneve og SM300 hadde kal. 563/5 i seg. ;)

Men: Det er en SM300 satt sammen av NOS deler.

Denne har en verdi, og originale varianter har enn ANNEN verdi.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Dette, i mine øyne, er IKKE en franken! :) Bortsett fra urverket, da. Men det kan også diskuteres her, da både Geneve og SM300 hadde kal. 563/5 i seg. ;)

Men: Det er en SM300 satt sammen av NOS deler.

Denne har en verdi, og originale varianter har enn ANNEN verdi.

Det er veldig generøst av deg, men i mine øyne er dette definisjonen på franken... Klokken består av korrekte deler men alt er nyproduserte erstatningsdeler eller kommer fra andre klokker. Ikke en eneste del i denne klokken har sittet i en SM300 som ble produsert på 60-tallet.

At den har en verdi er jeg helt enig med deg i, men den har ingen samleverdi for en vintage-samler.

Og her kommer vi inn på kjernen i diskusjonen. Hadde jeg lagt denne ut for salg med beskrivelsen over ville de fleste innsett at denne har bruksverdi men ikke samleverdi, og prisen ville vært deretter. Det er først når jeg påstår at denne er original og mint for å skru opp prisen at vi har et problem. Derfor er denne tråden både nyttig og viktig for at de litt mindre erfarne av oss ikke skal bli lurt.

Keep up the good work! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Kom nettopp over denne forferdelige re-dialen på ebay! Her har de til og med prestert å skrive "cricker" istedet for "cricket" :eek:

1960's Vintage VULCAIN Cricket Wrist Alarm ,Stunning Dial ,One Year Warranty | eBay

708446133_o.jpg

Det der lukter kina-produksjon, ja. :)

Her er en skikkelig franken:

2552190gross.jpg


Det vi ser her er ytter-skive og kasse til en E875. Skive og urverk til en E873. Sistnevnte hadde en helt annen kasse. Dette er ganske godt illustrert i bildet nedenfor hvor du har en E853 dog med blå skive ved siden av en E855:

jlc_image.1811021.jpg


På innsiden av lokket står ikke referansenummer og kun LeCoultre noe som får meg til å tro at kassa er fra en amerikansk og ikke europeisk JLC. Signaturene skal som salgt stemme på hhv. verk, kasse og skive. Her stemmer det for hhv. skive og verk men altså ikke kasse. Dodgy!

Selger er fra Italia. Det er mange kreative franken-urmakere i Italia, men var oppmerksom på at det finnes mye bra å finne i Italia også. Man må bare være litt mer forsiktig. :)
 
Redigert:
Omegaer fra India

På eBay er det mange "fine" vintage Omegaer som selges fra India. Spesielt Seamaster 30, 60, 600 og De Ville.

Og her gjelder det å være forsiktig, i alle fall hvis man ønsker seg en original Omega. I de årene jeg har fulgt med, har det bedret seg noe, da selgerne i India nå i alle fall sier i fra at de selger "re-dials". Og det er bra! Men disse er veldig sjeldent re-dialed for å se ut som de originale Seamasterne.

Noen av dem er i tillegg franken, slik som denne raringen som ligger ute nå:

a7352.jpg


Hvor disse viserne kommer i fra er jeg ikke sikker på, ser ut som en nyere Omega (kanskje). Kanskje noen som ser/vet? Annonsen er i tillegg uleselig. Dette er en som dateres til 1950, og har et verk i 2 eller 3-serien vil jeg tro. Har ikke brukt tid for å se etter.

Men hvis du ikke er så nøye på originalitet, er det flere av disse som gjør en decent (men kreativ) jobb også:

$(KGrHqV,!k0FJ,ukpB5!BSZV4S0Izw~~60_57.JPG


Jeg synes jo re-dials av og til kan være pent, denne nærmer seg. Men det er fortsatt en re-dial (og ikke i katalogen til Omega). Det er litt to forskjellige markeder det her. Du kan faktisk få deg en billig vintage Omega som ser kul ut. Men som ikke er "ekte" Omega da...

Definitivt ikke noe for samlere!
 
Sider som denne her skremmer meg virkelig med tanke på kjøp av klokker på nett (Ebay og lignende):
Fake Tissot Watch

Her selger de (tilsynelatende) tilogmed fake vintage Tissot, og skal man dømme utifra bildene er vi på et nivå der ihverfall jeg sliter med å se tegnene på at dette er fakes... Er det mulig at de bruker ekte klokker på bildene?

Edit: Ja det er det, bilder blant annet hentet fra chrono24...
 
Redigert:
Går det an å komme med et spørsmål om klokker i en noe lavere prisklasse også? Jeg ser en mengde vintage klokker på eBay fra diverse indiske selgere, mange Citizen, Orient og noen indiske merker jeg ikke har hørt om. Litt av hvert.

De oppgir at skiva er malt på nytt, men resten skal være originalt og satt i stand av en kvalifisert urmaker.

Jeg er jo ikke ute etter noe samleobjekt, men klokkene er veldig søte, og hadde de vært ekte, ville jeg vel kjøpt bøttevis av dem. :p

Det jeg ikke begriper, er at de kan holde en så lav pris. Det er riktignok auksjon, og jeg har ikke sett hva klokkene går for, men det er uansett mistenkelig billig.

Har sett at enkelte påstår at alt er fake fra Kina, bortsett fra baklokkene med serienummeret ... stemmer det?

Her er ett eksempel.
 
Sider som denne her skremmer meg virkelig med tanke på kjøp av klokker på nett (Ebay og lignende):
Fake Tissot Watch

Her selger de (tilsynelatende) tilogmed fake vintage Tissot, og skal man dømme utifra bildene er vi på et nivå der ihverfall jeg sliter med å se tegnene på at dette er fakes... Er det mulig at de bruker ekte klokker på bildene?

Edit: Ja det er det, bilder blant annet hentet fra chrono24...

Jeg har hørt om selgere som legger ut bilder av ekte klokker, ja. Deretter, når du betaler, så hører du aldri noe mer!
Fordelen her er jo selvfølgelig at selger slipper å ha varelager....

8-/
 
Går det an å komme med et spørsmål om klokker i en noe lavere prisklasse også? Jeg ser en mengde vintage klokker på eBay fra diverse indiske selgere, mange Citizen, Orient og noen indiske merker jeg ikke har hørt om. Litt av hvert.

De oppgir at skiva er malt på nytt, men resten skal være originalt og satt i stand av en kvalifisert urmaker.

Jeg er jo ikke ute etter noe samleobjekt, men klokkene er veldig søte, og hadde de vært ekte, ville jeg vel kjøpt bøttevis av dem. :p

Det jeg ikke begriper, er at de kan holde en så lav pris. Det er riktignok auksjon, og jeg har ikke sett hva klokkene går for, men det er uansett mistenkelig billig.

Har sett at enkelte påstår at alt er fake fra Kina, bortsett fra baklokkene med serienummeret ... stemmer det?

Her er ett eksempel.

Tja, uten å utgi meg for å være ekspert så var jeg i liknende situasjon som deg tidligere og siklet på diverse klokker fra selgere i India. Jeg gjorde derfor litt research. Som du bemerker er det jo ofte re-dials, hvilket ikke er positivt hva angår verdi. Det er vel også ganske sikkert at mange av disse klokkene har fått byttet urverk eller i bestefall deler i urverket. Hva slags deler de bruker er usikkert. Du skal også være klar over at klokker fra den delen av verden er utsatt for mye fuktighet og derfor må du studere bilder av urverket nøye da de kan være fuktskadet.
 
Går det an å komme med et spørsmål om klokker i en noe lavere prisklasse også? Jeg ser en mengde vintage klokker på eBay fra diverse indiske selgere, mange Citizen, Orient og noen indiske merker jeg ikke har hørt om. Litt av hvert.

De oppgir at skiva er malt på nytt, men resten skal være originalt og satt i stand av en kvalifisert urmaker.

Jeg er jo ikke ute etter noe samleobjekt, men klokkene er veldig søte, og hadde de vært ekte, ville jeg vel kjøpt bøttevis av dem. :p

Det jeg ikke begriper, er at de kan holde en så lav pris. Det er riktignok auksjon, og jeg har ikke sett hva klokkene går for, men det er uansett mistenkelig billig.

Har sett at enkelte påstår at alt er fake fra Kina, bortsett fra baklokkene med serienummeret ... stemmer det?

Her er ett eksempel.

Hvis du ser øverst på denne siden, har jeg et innlegg om vintage-klokker fra India.

Siden jeg skrev dette, har jeg hørt flere skrekk-historier om disse klokkene utover uoriginalitet og franken. Mitt råd: Hold deg langt unna. Mye skrap bak lokket, verk som ikke bare er feil, men som er skadet, feiljustert og som stopper etter noen dagers bruk. Du må huske på at prisen reflekterer hva du får. Også fra India.

Og som jeg har nevnt flere ganger tidligere: Fake vintage er relativt sjeldent, hvis du ikke ser på vintage Rolex eller andre vintage-merker som krever høye priser i markedet. Du må huske på at det er ikke så interessant for kineserne å fake billige klokker, da de på samme tid og med samme innsats kan fake svine-dyre Rolexer.
 
På eBay er det mange "fine" vintage Omegaer som selges fra India. Spesielt Seamaster 30, 60, 600 og De Ville.

Og her gjelder det å være forsiktig, i alle fall hvis man ønsker seg en original Omega. I de årene jeg har fulgt med, har det bedret seg noe, da selgerne i India nå i alle fall sier i fra at de selger "re-dials". Og det er bra! Men disse er veldig sjeldent re-dialed for å se ut som de originale Seamasterne.

Noen av dem er i tillegg franken, slik som denne raringen som ligger ute nå:

a7352.jpg


Hvor disse viserne kommer i fra er jeg ikke sikker på, ser ut som en nyere Omega (kanskje). Kanskje noen som ser/vet? Annonsen er i tillegg uleselig. Dette er en som dateres til 1950, og har et verk i 2 eller 3-serien vil jeg tro. Har ikke brukt tid for å se etter.

Men hvis du ikke er så nøye på originalitet, er det flere av disse som gjør en decent (men kreativ) jobb også:

$(KGrHqV,!k0FJ,ukpB5!BSZV4S0Izw~~60_57.JPG


Jeg synes jo re-dials av og til kan være pent, denne nærmer seg. Men det er fortsatt en re-dial (og ikke i katalogen til Omega). Det er litt to forskjellige markeder det her. Du kan faktisk få deg en billig vintage Omega som ser kul ut. Men som ikke er "ekte" Omega da...

Definitivt ikke noe for samlere!

Litt seint ute her, men her er vel time- og minuttvisaren frå 2254.50.

Ser litt etter ein vintage seamaster til å bruka som dressklokka. Det er vel ikkje så vanskeleg å få tak i orginalt viss eg har forstått det riktig. Er det nokon som har ein formeining om kva ein kan forventa å betala for ein modell frå 50- eller 60-talet? Orginal altså.