Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Blir fort en fjerdedel av kjøpsprisen da, men det blir ikke sko av ikke å prøve. Har forstått at én størrelse ned fra sneakerstørrelse er normen, virker det fornuftig?
 
Blir fort en fjerdedel av kjøpsprisen da, men det blir ikke sko av ikke å prøve. Har forstått at én størrelse ned fra sneakerstørrelse er normen, virker det fornuftig?
Har én størrelse større i Herring Chelsea enn i Adidas Stan Smith, men kan ikke garantere at det gjelder for alle.
 
edit: Gratulerer @MrT. Er selv storfornøyd med mine Burford etter en sesong, men husker at de var et h**** å gå inn :confused:

Takk:) Gikk med mine i hele går og de står parkert i dag for å si det slik:p

Det kan jeg skrive under på og vel så det, føttene mine hadde det ikke mye godt i den perioden.. Men.., de blir fantastiske! :D

Hehe, litt må man lide:D Ser frem til de er inngått, det skal sies:)
 
Noen som kan anbefale noen gode fjell/tur-sko?

Skal opp Gaustatoppen, og det har gått greit med NMD og Ultraboost før, men er redd for at det ikke er optimalt(det er nok ikke det).

Adidas GSG 9.2? Crispi Valdres GTX?
 
Crispi Skarven er jeg kjempefornøyd med i hvert fall. Lav vekt, god støtte og godt grep. Funker like bra på stier som på jakt i einerkratt og steinur.
 
  • Liker
Reaksjoner: MrRambutan
Crispi Skarven er jeg kjempefornøyd med i hvert fall. Lav vekt, god støtte og godt grep. Funker like bra på stier som på jakt i einerkratt og steinur.

Crispi skoene ser ut til å være gode og bør holde bra standard. Bestilte Valdres GTX, så får jeg prøve dem og se :)

Kan tenke meg at det er bedre enn å gå med vanlige sneakers uansett :)
 
Crispi skoene ser ut til å være gode og bør holde bra standard. Bestilte Valdres GTX, så får jeg prøve dem og se :)

Kan tenke meg at det er bedre enn å gå med vanlige sneakers uansett :)

Vanlige sneakers fungerer sikkert greit på lette turer med godt opptråkka stier, men skal du gå på fjellet eller lengre inn i skogen så trenger du noe med god ankelstøtte - spesielt hvis du ikke er vant med ujevnt underlag. Veldig lett å tråkke over når støttemuskulaturen i føttene blir slitne og er vant til asfalt og grus fremfor steiner og røtter :)
 
  • Liker
Reaksjoner: MrRambutan og Nicolai
Crispi skoene ser ut til å være gode og bør holde bra standard. Bestilte Valdres GTX, så får jeg prøve dem og se :)

Kan tenke meg at det er bedre enn å gå med vanlige sneakers uansett :)
Crispi er uten tvil det beste valget av de to du nevner. Adidas GSG er uniformssko, med særdeles lite støtte, og egner seg ikke som tursko i fjellet. Hadde aldri turt å gått i sneakers i fjellet, med mindre det er traktorvei hele veien, og uten sekk.. Jo mer tyngde man bærer, jo stivere og mer støttende sko trenger en som regel. Det samme gjelder ulendt terreng i skog og mark :)
 
  • Liker
Reaksjoner: MrRambutan
Jeg slår et slag for Alfa hva jakt/turstøvler angår. Jeg har ikke testet den sivile delen av utvalget, men jeg går igjennom to par av denne typen i året, og om de kan lage så gode støvler med verneinnlegg/tå, så vil jeg tro de kan lage gode(om ikke bedre) uten.
https://alfa.no/shop/proff/safety-high/stovel-gtx-vern-1
De har og en lest som passer bra til meg, med høy vrist og bred fot.

Stor forskjell på de ulike modellene fra Alfa. Jeg har et par Alfa Bever+ som jeg bruker på posteringsjakt når jeg ikke skal gå så veldig langt. Gode sko, men de er mye tyngre enn Crispi Skarven og tilsvarende lette fjellsko. Man blir fort overrasket over hvor mye noen få gram har å si... Når det er sagt, så har de vel noen lettere modeller i utvalget også :)

Det finnes et hav av tester på nett, anbefaler litt Googling!
 
Hei! Hva synes du om Meermin vs Loake i forhold til skinn,komfort,kvalitet? Takk!
Jeg synes både Loake og Meermin er veldig "bang for the bucks", og i det store og hele synes jeg de er veldig like. Nå kan jeg kun snakke for 1880-serien til Loake, da det er de eneste jeg har erfaring med, men det er vel også de som er best kjent kvalitetsmessig.
Har lest flere som hevder at skinnet til Meermin er noe stivere enn Loake, men det synes egentlig ikke jeg. Komfort og kvalitetsmessig vil jeg påstå at de er mer eller mindre like. Jeg er veldig positivt overrasket over mine Meermin, og har ved to tilfeller fått skryt av butikkansatte i kvalitetskjeder som har trodd at mine Meermin var C&J Pembroke :p Den ene butikken solgte faktisk C&J selv.

Har vel egentlig ikke kommet med noe eksakt svar her, men som du skjønner er det veldig lite, om noe, som skiller dem. Det er i alle fall min erfaring så lang, så får vi se hvordan de skiller seg ut med tanke på holdbarhet osv etter videre bruk :)
 
Adidas GSG 9.2?


Disse har jeg brukt et år på jobben. Om jeg tenker etter holdt de vel kanskje under et år. Gode støvler å gå mye i, men det er egentlig joggesko i uniformsversjon. Ikke noe jeg ville brukt på fjellet.

Velg halvlette anmarsjsko som har stiv nok såle til at ikke spisse steiner kjennes.
 
Noen butikker i Norge som selger Allen Edmonds ?
På nettsiden lister de kun Lacrosse, men virker som den er lagt ned ?
Vil gjerne kjøpe noen par, men vil ikke bestille på nett, vil prøve i butikk.
 
Nettopp kjøpt et par chukka-boots fra Floris van Bommel som "beaters" utover høsten/vinteren. Føler liksom ikke helt for å la cordovanstøvlene sloss med regnvær...

Noen som har erfaringer med Shell Cordovan og vått vær, forøvrig?
 
Etter besøket hos Antidote fikk jeg litt fritidi til å shoppe i Carnaby og omegn. Fikk hentet meg noen nye MTO Tricker´s, med superlett skinnsåle og ulltrøye hos Fred Perry.
Vis vedlegg 60669
For å kryssklippe litt.... ser at disse er i fitting "S". Hva betyr det? Jeg har brede bein og høy vrist - så å finne sko er vanskelig og jeg må gjerne opp i store størrelser pga bredde/høyde. Men skoene blir laaaaange...
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
For å kryssklippe litt.... ser at disse er i fitting "S". Hva betyr det? Jeg har brede bein og høy vrist - så å finne sko er vanskelig og jeg må gjerne opp i store størrelser pga bredde/høyde. Men skoene blir laaaaange...

Det er fitting 5 (ikke s som også jeg trodde), "Fit 5 is a regular UK standard width"
https://www.trickers.com/size-guide
Tror ikke disse vil passe deg @bjorngb