Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Denne tråden kunne vel med fordel vært navnet "Den store sko- og støveltråden". Jeg har selv et aldri så lite utvalg av både Tricker's, Crockett & Jones, Alden og diverse annet. Sko og støvler er gøy, og hva slår vel følelsen av å ha en halv hest på føttene?
 
Synes ikke Dainite-såler er så ille på vinterføre, jeg. Har brukt mine Loake Burford i hele vinter i Oslo-området, og ikke gått på snørra en eneste gang. Med tiltagende global oppvarming, så satser jeg på at denne trenden fortsetter de neste årene... :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Synes ikke Dainite-såler er så ille på vinterføre, jeg. Har brukt mine Loake Burford i hele vinter i Oslo-området, og ikke gått på snørra en eneste gang. Med tiltagende global oppvarming, så satser jeg på at denne trenden fortsetter de neste årene... :D
Helt enig i Dainite! Synes ikke de er glattere enn andre såler.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Noen som vet om noen utenlandske nettbutikker, eller andre butikker som sender varer, hvor man kan få tak i Loake Aldwych Oxford eller Loake Strand for +/- 2000 NOK, inkl. frakt, mva og forenklet fortolling?

Hos Herring blir det:
  • Vareverdi + fraktkostnad: 2 215,94
  • Mva. 553,99
  • Postens tollbehandling: 153,00
  • Totalt å betale: 2922,93
Marginalt å spare mao. Da støtter jeg heller handelstanden i Oslo.

CF
 
Noen som vet om noen utenlandske nettbutikker, eller andre butikker som sender varer, hvor man kan få tak i Loake Aldwych Oxford eller Loake Strand for +/- 2000 NOK, inkl. frakt, mva og forenklet fortolling?

Hos Herring blir det:
  • Vareverdi + fraktkostnad: 2 215,94
  • Mva. 553,99
  • Postens tollbehandling: 153,00
  • Totalt å betale: 2922,93
Marginalt å spare mao. Da støtter jeg heller handelstanden i Oslo.

CF

Kjøpte mine hos Careofcarl for 2799,-
Synes ikke det var så verst, veldig fornøyd med skoene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast og Nicolai
Nytt par på plass etter enda en London-helg, et par sorte Crockett and Jones Radstock. Veldig fornøyd!

Holdte på å ende opp med et par Pembroke i mørk brun også, men får holde med de jeg har i tan scotch grain.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Pembroke er mine favoritt C&J.
Funker like bra til hverdags som til fest.
 
Var en tur i Stockholm og kom over en skikkelig spennende sko(-maker)butikk av den gamle sorten i Nybrogatan 23. Her satt det mye fagkompetanse i veggene:
IMG_0193.jpg

Om jeg handler klokker, barbersaker, sko, eller hva som helst, så er det bare vanvittig kult å handle hos ekte fagfolk som virkelig kan jobben sin. Det blir noe helt annet enn å få hjelp av lørdagsvikaren i en eller annen kjedebutikk. Tenker med gru på sist jeg skulle kjøpe nye sko hos en i utgangspunktet oppegående skobutikk i Oslo. Snakket med to ekspeditører - ingen av dem ante hva slags type sko Oxfords var for noe... Hos Bäckmans var det service og kunnskap til fingerspissene. Selvsagt har de eget verksted innenfor butikklokalene, hvor jeg observerte 3-4 skomakere i full sving med reparasjoner o.a. Jeg måtte selvfølgelig handle litt når jeg først var innom. Det ble noe nytt skopusseutstyr og et par Buckingham fra Loake:
IMG_0208.jpg

Vurderte litt frem og tilbake om jeg skulle ha gummisåler eller ikke. Endte opp med at jeg ville ha det på dette paret. Ikke en krone ekstra for verken såler eller montering (som ble gjort mens jeg tok en kopp kaffe rett ned i gaten).

Skoene sitter som støpt på beina og gir den solide kvalitetsfølelsen jeg kjenner fra tidligere hos Loake. Har ikke bred nok kunnskap til å si at de er annerledes enn andre produsenter, men jeg synes i hvertfall at man virkelig får mye for pengene.
 
Nesten litt rart å nevne skobutikker i Stockholm uten å nevne Skoaktiebolaget. En av verdens kanskje fremste butikker når det kommer til sko. De tilbyr flere merker i forskjellige prisklasser. Fra rimeligere sko som Carlos Santos og Carmina til John Lobb og Saint Crispin. Fantastisk service og veldig hyggelig personal. Butikken fører også et pent utvalg av skjerf, hansker og diverse. De har også en veldig fin nettbutikk.

708010
 
Loake - skomakerskoenes beater. Leverer kvalitet som samsvarer med prisen. Det kan jeg like. På samme måte kan jeg også like Edward Green, men da snakker vi plutselig sko du er mer redd for å få skader på. Samme var det med mine første Tricker's. Passa dem som et spedbarn første året, så kom det noen riper, så fikk dem sparesåler, så ble de plutselig allround-sko. Når skoa bikker 2 lapper for paret, så er det plutselig en investering som betyr litt. Det må vi kunne respektere alle mann.
 
Må få lov til å sitere Dagestad som med et sukk i stemmen uttrykker når han selger et par Loake sko: "Ja ja, det er i hvert fall en start".

No offence til noen og grattis med sko.
Sist jeg var hos Dagestad, som er knappe to uker siden, var han virkelig tent av tanken på å ha flere sko i den prisklassen (3-5000). Så jeg ville ikke lagt for mye i det sukket.