Alt skal være slik som beskrevet. Problemet er at peisen avgir for mye effekt. Er liksom ingen mellomting mellom av og full guffe.
Når vi valgte peis, ble vi anbefalt å velge en ovn med minst mulig brennkammmer og minst mulig effekt.
Alt skal være slik som beskrevet. Problemet er at peisen avgir for mye effekt. Er liksom ingen mellomting mellom av og full guffe.
Når vi valgte peis, ble vi anbefalt å velge en ovn med minst mulig brennkammmer og minst mulig effekt.
Aner ikke hva som er vanlig å velge i et moderne TEK10-standard hus. Der peisen vår står i dag, så er rommet ca. 100 kvm (åpen stue, spisestue og kjøkken) og peise har nominell varmeavgivelse: 5,5 KW.
Ingen anelse jeg heller. For varmt blir det uansett...
Du har det for varmtAlt skal være slik som beskrevet. Problemet er at peisen avgir for mye effekt. Er liksom ingen mellomting mellom av og full guffe.
Du har det for varmtSett ned termostatene til maks 20C, slik at du på de kaldeste dagene kjenner at det blir kaldt i huset - da fyrer du skikkelig opp i peisen, for så kun å holde denne vedlike, med maks ett pålegg av en kubbe i timen. Brenner kubben for fort ned, så har du for mye tilførsel av luft.
Dette gir en god, miljøvennlig og økonomisk oppvarming.
Mye mulig det. Kona liker å ha det varmt, og jeg liker å ha det kaldt. Så det er et evigvarende problem dette. Ender opp med at jeg rusler rundt i kortbukse, mens fruen ligger under ullpledd.