Skattesukk....

Keramisk rør? Høres ut som noe som skulle tåle veldig høye temperaturer.
Men hvorfor skulle det gjør det hvis peisen er såpass effektiv?
Da varmen skulle hovedsakelig gå ut i huset og ikke gjennom pipen...
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ
Eg har peis. Den er fin til å sette stearinlys inne i . Ellers så re-isolerte eg hus og tak pluss nye vindu og satte inn en varmepumpe for en del år sia .
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ
Dropp hele peisovnen @PerØ.....

Jeg sved også av en Sub på ny pipe/ovn i forbindelse med totalrenovering av kåken, jeg tror peisovnen har vært i bruk en håndfull ganger :eek:

Vannbåren varme i hele huset i kombinasjon med en meget effektiv ovn gjør sistnevnte fullstendig ubrukelig annet enn til pynt med peisbriketter eller stearinlys når vi har besøk o_O
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og PerØ
Ca. 27 k i restskatt. Er jo penger jeg skulle ha gitt kemneren i 2017. Det blir litt som å betale på ølet jeg drakk i fjor (evt. betale på klokka jeg kjøpte i fjor).
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ
Og i nytt ekstrem-isolert-hus varmer den så mye at den ikke kan brukes...? ;)

Flyttet inn i totalrenovert funkisvilla i 2011.
Med ny TEK 10-standard og balansert ventilasjonsanlegg er en rentbrennende moderne peis så og si helt ubrukelig.
Minst to vinduer må stå åpent på vid gap i stua når man fyrer opp peisen for å få nok lufttilførsel, og de må forbli åpne så lenge peisen brenner. Altså så avgir den for mye varme.
Nominell varmeavgivelse: 5,5 KW - Virkningsgrad: 73 %@5,8 kW
I år med kulderekord, og den lengste vinteren i historien her på østlandet, valgte vi heller å oppgradere det vannbåren varmesystemet i huset. Så nå står den rentbrennende Jøtulen kun til utstilling.
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ og westmouth
Flyttet inn i totalrenovert funkisvilla i 2011.
Med ny TEK 10-standard og balansert ventilasjonsanlegg er en rentbrennende moderne peis så og si helt ubrukelig.
Minst to vinduer må stå åpent på vid gap i stua når man fyrer opp peisen for å få nok lufttilførsel, og de må forbli åpne så lenge peisen brenner. Altså så avgir den for mye varme.
Nominell varmeavgivelse: 5,5 KW - Virkningsgrad: 73 %@5,8 kW
I år med kulderekord, og den lengste vinteren i historien her på østlandet, valgte vi heller å oppgradere det vannbåren varmesystemet i huset. Så nå står den rentbrennende Jøtulen kun til utstilling.

I et moderne "helt tett" hus, så må peisen få en direkte tilførsel av luft utenfra.
Normalt leveres dette som ekstrautstyr fra de fleste produsenter og anbefales varmt;).
Bare husk å sette inn et spjeld på tilluft-røret, slik at det ikke suges inn kald-luft når peisen ikke er i bruk.

Jeg forstår virkelig ikke de som velger å IKKE sette inn en peis, også i et moderne hus. En ting er kos og den gode varmen som en peis gir - sett heller vannbåren/EL-varme en grad eller to lavere og "topp" med peisfyring ved behov.

Et viktigere argument for å ha peis er "back-up" funksjonen i tilfelle et strømbrudd, de færreste av oss har jo nødaggregater i privatboligene våre.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og PerØ
I et moderne "helt tett" hus, så må peisen få en direkte tilførsel av luft utenfra.

Alt skal være slik som beskrevet. Problemet er at peisen avgir for mye effekt. Er liksom ingen mellomting mellom av og full guffe.
 
En liten oppdatering: Ovnen er nå innstallert, og pipa godkjent uten noe som helst dikkedarier. Endte opp med en Scan 68 med sideglass til 15% avslag (20,200,-), montering til 6,350,-, og minus panten for gammel ovn 5,000,-. For min del endte dette eventyret i likeste laget.
Ovnen er nå testet på to-års tørket parkeik (selvhugget, kappet og kløyvd) med svært tilfredsstillende resultat. At neste klokkekjøp må forskyves med et år, får jeg heller se på en «hump» i galskapen :)
 
I et moderne "helt tett" hus, så må peisen få en direkte tilførsel av luft utenfra.
Normalt leveres dette som ekstrautstyr fra de fleste produsenter og anbefales varmt;).
Bare husk å sette inn et spjeld på tilluft-røret, slik at det ikke suges inn kald-luft når peisen ikke er i bruk.

Jeg forstår virkelig ikke de som velger å IKKE sette inn en peis, også i et moderne hus. En ting er kos og den gode varmen som en peis gir - sett heller vannbåren/EL-varme en grad eller to lavere og "topp" med peisfyring ved behov.

Et viktigere argument for å ha peis er "back-up" funksjonen i tilfelle et strømbrudd, de færreste av oss har jo nødaggregater i privatboligene våre.


Det er ikke noe valg heller det. Bygger du et nytt hus i dag med elekstrisk oppvarming, må du ha peis i tillegg. Det er et krav.
 
Alt skal være slik som beskrevet. Problemet er at peisen avgir for mye effekt. Er liksom ingen mellomting mellom av og full guffe.


Når vi valgte peis, ble vi anbefalt å velge en ovn med minst mulig brennkammmer og minst mulig effekt.
 
Når vi valgte peis, ble vi anbefalt å velge en ovn med minst mulig brennkammmer og minst mulig effekt.

Aner ikke hva som er vanlig å velge i et moderne TEK10-standard hus. Der peisen vår står i dag, så er rommet ca. 100 kvm (åpen stue, spisestue og kjøkken) og peise har nominell varmeavgivelse: 5,5 KW.
 
Aner ikke hva som er vanlig å velge i et moderne TEK10-standard hus. Der peisen vår står i dag, så er rommet ca. 100 kvm (åpen stue, spisestue og kjøkken) og peise har nominell varmeavgivelse: 5,5 KW.

Når det er sagt så er husets bruttoareal 311 kvm, og primær, p-rom 231 kvm.
 
Ingen anelse jeg heller. For varmt blir det uansett...

Derfor blir den ikke brukt til noe annet enn pynt. Stearinlys er hyggelig å fyre med når man har gjester på besøk i vinterhalvåret.
 
Alt skal være slik som beskrevet. Problemet er at peisen avgir for mye effekt. Er liksom ingen mellomting mellom av og full guffe.
Du har det for varmt;) Sett ned termostatene til maks 20C, slik at du på de kaldeste dagene kjenner at det blir kaldt i huset - da fyrer du skikkelig opp i peisen, for så kun å holde denne vedlike, med maks ett pålegg av en kubbe i timen. Brenner kubben for fort ned, så har du for mye tilførsel av luft.
Dette gir en god, miljøvennlig og økonomisk oppvarming.
 
Du har det for varmt;) Sett ned termostatene til maks 20C, slik at du på de kaldeste dagene kjenner at det blir kaldt i huset - da fyrer du skikkelig opp i peisen, for så kun å holde denne vedlike, med maks ett pålegg av en kubbe i timen. Brenner kubben for fort ned, så har du for mye tilførsel av luft.
Dette gir en god, miljøvennlig og økonomisk oppvarming.

Mye mulig det. Kona liker å ha det varmt, og jeg liker å ha det kaldt. Så det er et evigvarende problem dette. Ender opp med at jeg rusler rundt i kortbukse, mens fruen ligger under ullpledd.
 
Mye mulig det. Kona liker å ha det varmt, og jeg liker å ha det kaldt. Så det er et evigvarende problem dette. Ender opp med at jeg rusler rundt i kortbukse, mens fruen ligger under ullpledd.

Tror dette er en ganske vanlig problemstilling i de fleste hjem, samme her.....

Diskusjonen rundt temperatur pleier å stoppe når jeg ikke har mer tøy å kle av meg, vi har et hus med ganske store vindusflater :D:eek: