"Servicenummer" - hva forteller de?

Medlem
18. aug. 2011
Sted
Mellom skogen og jordet
På begge Rolexene mine -5513 fra 1974 og 16760 fra 1986 - er det risset inn "Alf Lie" og et sekssifret nummer. Hva kan disse fortelle oss? Har Alf Lie et arkiv/system som gjør at disse nummerne kan fortelle litt om klokkens historie?

Jeg har forsøkt å kontakte Alf Lie, men har ikke fått noe svar fra dem. Tenkte jeg skulle høre her, før jeg evt. begynner å mase på Alf Lie.

EDIT:

Slike nummer er det jeg tenker på:

b3f3cf69-ebe0-49fe-a908-c6b9bca1a4e9_zps0bb0c2e0.jpg

Redigert:
Det stemmer. Sist gang jeg servet en klokke på Alf Lie fikk jeg med en xerox fra deres "analoge" service-kartotek.
Dvs et papirkartotek:eek:

Så da har (eller ihvertfall hadde) de faktisk et ordentlig kartotek? Hva slags info fikk du @MINUTE_REPEATER?

Det så ut som et godt gammeldags kartotek fra skolebibloteket;) Der stod det klokkens serienr. Samt alt som var gjort på servicen. Hovedfjær, pakninger etc. Dette var en gammel IWC Porsche Design i titan. De hadde ikke risset et nummer på kassen etter hva jeg kunne se.

Redigert av en moderator:
Det så ut som et godt gammeldags kartotek fra skolebibloteket;) Der stod det klokkens serienr. Samt alt som var gjort på servicen. Hovedfjær, pakninger etc. Dette var en gammel IWC Porsche Design i titan. De hadde ikke risset et nummer på kassen etter hva jeg kunne se.

Flott. :) Takk for hjelpen. Da skal jeg mase/purre på dem, det hadde vært morsomt å fått vite mest mulig om historikken til klokkene.

Jeg er en novise når det kommer til Rolex, men denne tråden fikk meg til å komme på et fenomen jeg lurte på under ferien.
I Dubai for kort tid siden kikket jeg på noen brukte Rolexer som hadde noen "stygge", men riktignok små, sorte merker på siden av kassen, altså motsatt side av kronen.
I følge en forhandler var dette lasergraveringer fra den første forhandleren slik at man kunne i ettertid kunne spore klokken for å finne ut om servicer m.m.
Er dette også et fenomen i Norge? Eller holder forhandlerne her fortsatt på med "graveringen" under lugsene?
Jeg finner desverre(?) ikke noe bilder av fenomenet på google.