"Servicenummer" - hva forteller de?

Så vidt jeg vet er dette kun et klistremerke på nyere Rolex og Tudor, tror ikke du skal stole på gullsouken i Dubai, i forhold til min kunnskap der ( 6-10 ganger ) er souken å regne som et dårlig "Finn" å regne. Kun min erfaring, har aldri funnet det fornuftig å handle klokker der.
Tom

Så vidt jeg vet er dette kun et klistremerke på nyere Rolex og Tudor, tror ikke du skal stole på gullsouken i Dubai, i forhold til min kunnskap der ( 6-10 ganger ) er souken å regne som et dårlig "Finn" å regne. Kun min erfaring, har aldri funnet det fornuftig å handle klokker der.
Tom

Det ble ingen handel der ;)
Watches Market The Watches Market var mer tillitsvekkende, men noe dyrt.

På gamle lommeur og andre gamle ur jeg har er det risset inn bokstaver (initialer?) og tall inne i baklokket. Tallene kan på noen ur se ut som det er datoer, mens det på andre bare er en eller annen kode. Kanskje AD-kode? Om det ut fra dette kan finnes igjen noe i et eller annet kartotek er kanskje tilfelle.

Når det gjelder rissing på baksiden av lugsene på nye ur så vet vi at Bjerke fortsatt praktiserer dette. Saastad likeså, men da jeg kjøpte den siste derfra så sa jeg fra at jeg ikke ønsket dette - og det etterkom de.

Det var vel en god stund at urmakerne utstyrte dyrere ur med et såkalt NUF-nummer (Norsk Urmakerforening). Jeg lurer på om mens Lie hadde sitt eget system så holdt (og holder) Bjerke på med NUF nummer den dag i dag på alle klokker de selger. Det er en trygghetsfølelse i dette hvis klokken blir stjålet og jeg har konkret kjennskap til at NUF nummeret har bidratt til å løse politisaker. Dette med Bjerke tar jeg fra husken slik at jeg korrigeres gjerne hvis de har sitt helt eget inhouse nummereringssystem de også da.