Servicekostnader

Medlem
4. des. 2011
Innlegg
548
Sted
Rogaland
Har en Mercedes GLA 2014 modell, kjørt kun 35 000 km. Nå må den inn på service, noe som er ett-årlig. Begriper ikke hvorfor det er tidsstyrt, og ikke styrt av kilometerstanden. Fikk prisoverslag, og denne servicen koster 10 500 kr! Er det bare meg, eller er det helt bananas?

Oljeskift inkl oljefilter, nytt lufttilter, drivstoffilter, bremsevæske og kombinasjonsfilter (hva er dette?). Er virkelig dette nødvendig på en bil som er kjørt 35 000?
 
Hvert 2. år så må alle væsker skiftes, uavhengig av bruk. 10.500kr høres normalt ut. Kombinasjonsfilter er vel bare et fancy ord for kupefilter.
 
Er dessverre normalt dette om det er snakk om merkeverksted, men bilen er jo utenfor garanti, så egentlig ingen vits i å bruke merkeverksted.

Pleier å ta service på bilen selv dersom den er eldre enn 3 år, og da koster det 1000-2000 for delene så det er mye å spare på å skru selv.
 
Det er nok en normal pris. Og så spørs det hva du får med i pakken. Hva som byttes og hva som bare inspiseres etc.
Dagens biler har nok mye elektronikk, som det kan være vanskeligere å måle. Det spørs da hva bilen lagrer selv av oppdrag til verkstedet. Dette kan være vanskelig å få tak i for en "uautorisert", men mye av opplysninger skal også ligge på nettet.

Selv "delte" jeg litt på dette på den gamle Corolla'en vi hadde. Jeg tok litt og leverte bilen til service for at de skulle ta resten. Toyota hadde da "pakker" med hva service kostet, så da ble det ikke noe spart. Det at de skulle sjekke bare utvalgte elementer ville bare bli merarbeid for dem. Det er jo forståelig når de er vandt til å følge en liste.

Jeg betalte 9,500 for 60,000km-service på Lexus. Det koster, men ditt overslag er nok normalt. Jeg fikk også dekket bussbilletter....

8
 
Er dessverre normalt dette om det er snakk om merkeverksted, men bilen er jo utenfor garanti, så egentlig ingen vits i å bruke merkeverksted.

Pleier å ta service på bilen selv dersom den er eldre enn 3 år, og da koster det 1000-2000 for delene så det er mye å spare på å skru selv.

Hver gang du er på service får du gratis veiassistanse i ett år til neste runde igjen.
Oppgraderinger av bilens data er med 'gratis'
Merkeforhandler bruker org. merkedeler og bilen forblir en org. bil. Ikke en mekonomen/hybrid bil.
Ved kampanjer/reklamasjon etter garanti er gått ut, er det en humpete vei for deg med meca katalogen på stuebordet.
Bilen andrehåndsverdi (naturlig nok) er lavere, og den selges 'sist' på finn.no kontra en servet bil fra merkeforhandler.
Mange trur at bilforhandlere tjener så jævla fett....Er ikke unormalt med en omsetning på 200-300Mill og 'kun' 6-7 Mill på bunnlinja.
Er det ikke hyggelig og ha et god relasjon til sin lokale 'ad' da ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84 og Grendel
Du må ikke bruke merkeverksted til service. Nybilgarantien er fortsatt gyldig så lenge du følger produsentens intervaller på service.
– EU- og EØS-reglene har gitt norske bileiere rett til å velge mellom merkeverksteder og frittstående verksteder helt fra bilen er ny.
 
De siste årene har jeg brukt merkeforhandler på min Toyota og Lexus. En stor glede å oppleve en service på et ekte Premium nivå. Det er nok også en følge av at jeg er fast kunde også. Bilen er innom for "minimum en årlig kontroll". Jeg stoler også på at Toyota og Lexus gjør en god jobb. Dette gir meg den trygghet jeg ønsker.

På min MX5 har jeg i alle år også brukt merkeforhandler. De siste årene Mobile Helsfyr. De har (etter min mening) ikke utført det jeg som kunde vil forlange av et faglig kompetent verksted. De har ikke holdt den kvalitet jeg forventer. (Det kan være derfor de har mistet agenturet for Mazda?)
Nå skal bilen ha EU-kontroll i løpet av året. Om det blir på annet merkeverksted eller på et annet "noname-verksted" som tok service på min far sin Rover og MG har jeg ikke bestemt meg for. Dette verkstedet (Bertram Bil) har jeg fått anbefalt via andre og de gav et godt inntrykk.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Tok service hos Møller i Oslo tidligere, forrige intervallservice tok jeg hos NAF, de har verksted ved Hasle, ba om pris og fikk ryddig tilbud med tilsvarende punkter som merkeverkstedet hadde satt opp. Veldig fornøyd med NAF, og de lå en del lavere i pris.
 
Jeg jobber i bilbransjen, og vil ikke si at kr. 10 500,- er normalt i forhold til servicekostnader. Det spørs helt hva som skal utføres på denne servicen. Dersom det kun er punktene du nevner er det dyrt!

Eksempelvis - en Audi Q3 ville kostet kr. 7089,- for akkurat det samme. men - i stedet for 1 års intervall, så er det 24 mnd intervall...
 
Glad jeg kjører I3 med 5-årig serviceavtale til i underkant av 6k. Jeg syns prisene for servicen er noe over hva som var normalt, på tross av lang årlig kjørelengde.
 
Har en Mercedes GLA 2014 modell, kjørt kun 35 000 km. Nå må den inn på service, noe som er ett-årlig. Begriper ikke hvorfor det er tidsstyrt, og ikke styrt av kilometerstanden. Fikk prisoverslag, og denne servicen koster 10 500 kr! Er det bare meg, eller er det helt bananas?

Oljeskift inkl oljefilter, nytt lufttilter, drivstoffilter, bremsevæske og kombinasjonsfilter (hva er dette?). Er virkelig dette nødvendig på en bil som er kjørt 35 000?

Dette hørtes umiddelbart dyrt ut. Har aldri eid en Mercedes, men kan ikke huske noen gang å ha betalt tilsvarende sum for tilsvarende service på andre tyske biler.
 
Sjekk pris gjerne hos flere merkeverksteder, uavhengige verksteder (som allikevel skal opprettholde garantier som nevnt over, muligens får du ikke mobilitetsgaranti - men tror mekonomen har sin egen som erstatter denne). Eventuelt sjekk hos et merkeverksted over grensa, det er ofte vesentlig rimeligere og verdt å bruke tid på, så kan du også spare litt mer penger på alkohol, tobakk og kjøtt. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Sjekk pris gjerne hos flere merkeverksteder, uavhengige verksteder (som allikevel skal opprettholde garantier som nevnt over, muligens får du ikke mobilitetsgaranti - men tror mekonomen har sin egen som erstatter denne). Eventuelt sjekk hos et merkeverksted over grensa, det er ofte vesentlig rimeligere og verdt å bruke tid på, så kan du også spare litt mer penger på alkohol, tobakk og kjøtt. ;)


Blir vel da ikke rimeligere, men du får mer for pengene.

8
 
De siste årene har jeg brukt merkeforhandler på min Toyota og Lexus. En stor glede å oppleve en service på et ekte Premium nivå. Det er nok også en følge av at jeg er fast kunde også. Bilen er innom for "minimum en årlig kontroll". Jeg stoler også på at Toyota og Lexus gjør en god jobb. Dette gir meg den trygghet jeg ønsker.

På min MX5 har jeg i alle år også brukt merkeforhandler. De siste årene Mobile Helsfyr. De har (etter min mening) ikke utført det jeg som kunde vil forlange av et faglig kompetent verksted. De har ikke holdt den kvalitet jeg forventer. (Det kan være derfor de har mistet agenturet for Mazda?)
Nå skal bilen ha EU-kontroll i løpet av året. Om det blir på annet merkeverksted eller på et annet "noname-verksted" som tok service på min far sin Rover og MG har jeg ikke bestemt meg for. Dette verkstedet (Bertram Bil) har jeg fått anbefalt via andre og de gav et godt inntrykk.

8
Jeg tar konsekvent EU-kontroll på NAF, ettersom min erfaring med bilverksteder er at det kan være litt som bukken som blir satt til å passe havresekken. Mulig min nåværende bil er av bedre kvalitet enn den forrige, men har fått langt færre feil hos NAF enn andre steder.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Ingen vil bruke merkeverksted, men alle vil ha merkeverksted stempel i servicehefte når de kjøper bil...

Har nevnt det før, når en bil er innom et merkeverksted utføres diverse utbedrende tiltak som sikkerhetskampanjer og oppdatering av software. En slik oppdatering kan også hindre store utgifter for bileiere i framtiden. Ta f.eks Toyota som gir ekstra garanti på hybrid batteriene ved original service.
 
Jeg tar konsekvent EU-kontroll på NAF, ettersom min erfaring med bilverksteder er at det kan være litt som bukken som blir satt til å passe havresekken. Mulig min nåværende bil er av bedre kvalitet enn den forrige, men har fått langt færre feil hos NAF enn andre steder.
Obs! NAF er ikke lenger en nøytral part som tidligere. De har startet verksteddrift, så det er bukken ved havresekken her også. Mitt inntrykk er at de seriøse verkstedene ikke prøver å lure kundene sine, men en del deler er en vurderingssak. Det er lov med en viss slakk i hjuloppheng, og det er liv med litt slitte bremser. Er du kunden som klager fordi du får nye feil et halvt år etter PKK? Skulle det vært påpekt under kontrollen, eller vil du vente til det ryker?

Garantien gjelder, så lenge det uautoriserte verkstedet følger servicepunktene fra bilfabrikanten. Dette har de ikke alltid tilgang til, og de er for dårlig til å dokumentere. Dokumentasjon tar tid, og tid er penger. Har en fulgt service hos «ad», kan man også få dekket feil på goodwill, også etter garantien har utløpt. Da sparer det seg fort inn.

Hvis en får en feil på bilen, bør en heller ikke anta at det er billigere med utbedring hos et frittstående verksted. Selvom de har lavere timepris, vil de ofte bruke lengre tid på å finne feilen enn et merkeverksted, da merkeverkstedet har langt bedre produktkunnskap.

Når alt dette er sagt - hvor holder du til?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
NAF holder jeg meg unna. Jeg har alt for dårlig erfaring med dem.

Min Far ble medlem av NAF fordi de hadde noen gode pensjonisttilbud. (Tidligere vært mangeårig medlem av KNA). Han hadde hatt bilen hos Mekonomen pga at det var "forsvunnet" mye kjølevæske. Han mente dette var mye, og at det måtte være noe galt. Mekonomen fylte på 4,5 liter og ønsket han god tur videre. Selvfølgelig gikk motoren til H dagen etter (eller var det påfølgende?). Han ba om støtte fra NAF sin advokat, men de mente at service og kundebehandling fra Mekonomen var helt akseptabel og absolutt å anse som god kvalitet.

Bukken og havresekken, som @Thomas84 nevner? Nei, NAF har nok alt for mye interesser med Mekonomen (etc) til at de vil "ramme" dem til fordel for en gammel pensjonist.

NAF kan du fp billig av meg...

8
 
Obs! NAF er ikke lenger en nøytral part som tidligere. De har startet verksteddrift, så det er bukken ved havresekken her også. Mitt inntrykk er at de seriøse verkstedene ikke prøver å lure kundene sine, men en del deler er en vurderingssak. Det er lov med en viss slakk i hjuloppheng, og det er liv med litt slitte bremser. Er du kunden som klager fordi du får nye feil et halvt år etter PKK? Skulle det vært påpekt under kontrollen, eller vil du vente til det ryker?

Garantien gjelder, så lenge det uautoriserte verkstedet følger servicepunktene fra bilfabrikanten. Dette har de ikke alltid tilgang til, og de er for dårlig til å dokumentere. Dokumentasjon tar tid, og tid er penger. Har en fulgt service hos «ad», kan man også få dekket feil på goodwill, også etter garantien har utløpt. Da sparer det seg fort inn.

Hvis en får en feil på bilen, bør en heller ikke anta at det er billigere med utbedring hos et frittstående verksted. Selvom de har lavere timepris, vil de ofte bruke lengre tid på å finne feilen enn et merkeverksted, da merkeverkstedet har langt bedre produktkunnskap.

Når alt dette er sagt - hvor holder du til?
Jeg så leste faktisk rett etter at jeg skrev innlegget at NAF også har startet verksteddrift, så som du sier, så vil nok ting endre seg litt i tiden fremover. Siste EU kontrollen min var i fjor, så da får jeg se hva jeg finner på til neste år.

Jeg synes det er helt rett at verkstedene skal påpeke åpenbare feil og mangler, og at biler som har vært gjennom EU godkjenning skal være i orden. Selv bytter jeg en del deler selv, og får gode priser ettersom jeg har jobbet for en av de store bilrekvisitaforhandlerne tidligere. På større jobber leverer jeg heller bilen på verksted ettersom jeg ikke lengre har et ordentlig sted å skru. Holder til i Bergensområdet.
 
Obs! NAF er ikke lenger en nøytral part som tidligere. De har startet verksteddrift, så det er bukken ved havresekken her også. Mitt inntrykk er at de seriøse verkstedene ikke prøver å lure kundene sine, men en del deler er en vurderingssak. Det er lov med en viss slakk i hjuloppheng, og det er liv med litt slitte bremser. Er du kunden som klager fordi du får nye feil et halvt år etter PKK? Skulle det vært påpekt under kontrollen, eller vil du vente til det ryker?

Garantien gjelder, så lenge det uautoriserte verkstedet følger servicepunktene fra bilfabrikanten. Dette har de ikke alltid tilgang til, og de er for dårlig til å dokumentere. Dokumentasjon tar tid, og tid er penger. Har en fulgt service hos «ad», kan man også få dekket feil på goodwill, også etter garantien har utløpt. Da sparer det seg fort inn.

Hvis en får en feil på bilen, bør en heller ikke anta at det er billigere med utbedring hos et frittstående verksted. Selvom de har lavere timepris, vil de ofte bruke lengre tid på å finne feilen enn et merkeverksted, da merkeverkstedet har langt bedre produktkunnskap.

Når alt dette er sagt - hvor holder du til?



Det er så å si nesten ingen som lurer kundene sine, men så klar så finnes det noen lugubre garasjer rundt omkring. Jeg vil si ganske sikkert at ingen mekonome, bilexstra verksteder osv holder på med det!

Det ikke lov med en "hvis slakk" i hjulopohenget noe mer! Det har blitt mye strengere på PKK og hyppigere stikk kontroller fra statens vegvesen. Det er bare hvis du mangler 1stk skilt lys, varsel trekant eller refleksvest du kan skrive 1`er feil, så er det litt slakk et sted så får du 2`er feil. Før så kunne du skive 1`er feil på "liten slakk" i lenkearm og 1`er feil på indre stabstag foringer, men nå er det slutt på det.
Det eneste jeg ser litt mellom fingrene på er "liten slakk" i hjullager på mange eldre mercedeser da de har justerebare hjullager og også Mercedes Sprintere