Servicekostnader

Hadde du holdt til litt nærmere, @Lien, skulle jeg prøvd å hjulpet deg ut. TS er familie, vettu;)

@tidsmarskin, jeg er ikke enig med deg. Hvis det ikke var tillatt med noe slakk whatsoever, måtte man skiftet komplett forstilling og bakstilling ved hver eneste service. Fikk bilen til fattern underkjent pga dette, tok etterkontroll på trafikkstasjon der de godkjente den, og fikk pengene tilbake fra verkstedet. Det er toleransespesifikasjoner på alt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lien
image.png
Hadde du holdt til litt nærmere, @Lien, skulle jeg prøvd å hjulpet deg ut. TS er familie, vettu;)

@tidsmarskin, jeg er ikke enig med deg. Hvis det ikke var tillatt med noe slakk whatsoever, måtte man skiftet komplett forstilling og bakstilling ved hver eneste service. Fikk bilen til fattern underkjent pga dette, tok etterkontroll på trafikkstasjon der de godkjente den, og fikk pengene tilbake fra verkstedet. Det er toleransespesifikasjoner på alt.[/QUOTE

Det du sier der stemmer desverre ikke!
Framgang i denne saker går som følgende: er man uenig i en bedømming på pkk så kan man gå til en trafikkstasjon å la dem ta en bedømming av bilen og så melde inn en klagesak på verkstedet som tok pkk. Trafikkstasjoner har ikke lov til å ta pkk eller etterkontroll på bilen din. Da får man med seg trafikkstasjonen på klagen så man får en uavhengig part i saken.
Så hvis trafikkstasjon har gjort dette du sier, så har dem ikke fulgt loven noen jeg tviler veldig på. De er jo kjent for og være skikkelig kranglete når man kommer dit av forskjellige grunner, men hadde vi ikke hatt dem så hadde det vært vestern tilstander på norske veier

Man må heller ikke bytte hele forstillingen eller bakstillingen det er ikke en del, men mange komponenter som lenkearmer,bære kuler, fôringer osv
 
Det blir vanskelig å diskutere hvordan en PKK skal utføres da mye blir basert
på skjønn fra mekaniker. Men jeg har bitt meg merke i at mange får gjennomslag når de klager det videre. Så hvis man er uenig, så klag...
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84
Det blir vanskelig å diskutere hvordan en PKK skal utføres da mye blir basert
på skjønn fra mekaniker. Men jeg har bitt meg merke i at mange får gjennomslag når de klager det videre. Så hvis man er uenig, så klag...
Helt klart at man skal klage hvis man er uenig. Og man skal ALLTID dømme i kundens favør, noe som kanskje ikke praktiseres alle steder.
Helt ening med deg her!
BTW: Jeg opplever flere ganger i uken at folk som ikke har peiling på bil kommer innom jobben og klager på at pristilbud var vel litt vel dyrt og feilene dere har funnet kan ikke være riktig for jeg bytta jo skivene mine i fjor! Og da jeg spør om bilen har stått stille lenge så sier han at han jobber i utlandet og bilen har jo nesten ikke vært brukt.
 
I jule tider så har vi alltid et par damer som regel som tar til tårene når de får bilen fra EU kontroll og et pristilbud på 12-25000kr, da er det ikke hyggelig å være mekaniker selv om det er cash i kassa.

Så har vi veldig ofte flotte fruer som prøver på en liten flørt for å prute, det er alltid hyggelig og noen ganger så får dem 10% på delene ;)
 
Mitt råd som mekaniker er å stikke til verkstedet i nærheten av der du bor. Å styr unna merkeforhandlere så lenge du ikke har noen veldig prekære elektriske problemer på en rimelig ny bil av dyrer merke. Da får man en mye hyggelige pris på jobben og som jeg opplever så er vi små verksteder ofte mere nøye på det vi gjør en større merkeverksteder, for de tjener penger uansett og er mest opptatt av og ta inn mere jobb enn å gjøre kunden fornøyd
 
Når dei kjem med slikt vås som utslitt frontrute . Då er det på tide å finne seg et anna verksted.

Ellers er det med foringer heller vanskelig, men stort sett så merker en det sjøl når foringene er slitt. Ellers virker det for meg som at mindre verksted til tider tar kundene meir seriøst en det merkeverksted gjer .
 
  • Liker
Reaksjoner: tidsmarskin