Selvlagd klokkeskuff

Medlem
7. des. 2013
Innlegg
45
Sted
Bergen
Jeg er litt usikker på om denne skal postes her eller i " urmakeri og DIY", men det var bare urmaker-relaterte poster der så det ut som, så det bli her. Jeg har heller ikke en fungerende enter-tast så ting blir litt klønete:) I en tid nå har jeg leitet etter en egnet oppbevaring for den voksende klokkesamlingen min, og har vurdert flere ulike løsninger, inkludert Tidssonen sin egen klokkeboks, men jeg fant ut at det hadde vært gøy å prøve å lage en selv. Resultatet ble ganske ok så jeg tenkte jeg kunne dele det med dere:) Det blir en temmelig bildetung post dette her, jeg beklager på forhånd. Jeg bestemte meg for å bruke skuminnlegg til kofferter siden det allerede har pre-kuttet rutemønster som gjør ting litt lettere. Til klokkeputer endte jeg med rørisolasjon.
1_zpsg8rfaxai.jpg~original
Kutting av rør.
2_zps0hsuxwr7.jpg~original
Jeg fikk plass til 14 klokker og et rom bakerst til remmer og slikt.
3_zpsqbu4u5j0.jpg~original
Temmelig grovt kuttet, men forhåpentligvis vil det ikke ha noe å si.
4_zpsa4lsavih.jpg~original
De passer:) Jeg innså seinere at de må kuttes inn mer når de har blitt kledd med stoff.
5_zps2muavbyl.jpg~original
Jeg la inn skum i bunnen av den bakre lommen.
6_zpshpomsd9n.jpg~original
Etter en del frem og tilbake endte jeg med lin. Jeg synes det ser ganske bra ut:)
7_zpsecetpfmu.jpg~original
Måling og klipping i stoffet var rimelig kjedelig. Lin er ikke et vant medium.
8_zpsgld5efd4.jpg~original
Jeg valgte å lime stoffet til skummet med et egnet lim (et som ikke etser skum).
9_zpso78tqjqt.jpg~original
Skummet er endelig ferdig påkledd. Dette tok tid! Og det verste var at alt ble litt ruklete når skummet ble klemt sammen i skuffen. Rimelig bittert når jeg tok meg tid til å stryke linet:(
11_zpsumpqvtqh.jpg~original
Nå måtte alle rørene kuttes inn for å passe i de nykledde hullene. Men det begynner å se bra ut!
12_zpsdcl9wfrh.jpg~original
Jeg limte stoffet fast rundt rørene og sydde inn stoffet som gikk utenfor slik at hele ble dekket.
13_zps8xbv24po.jpg~original
Og her er det endelige resultatet!
15_zps2cginbpd.jpg~original
Et par bilder til:)
16_zpsohlpaf64.jpg~original
17_zpsaw8qd9fl.jpg~original
Det var det! Alt i alt er jeg ganske fornøyd med hvordan det ble seende ut. Ikke ble det så dyrt heller. Ca. 400 kr totalt for plass til 14 klokker og litt tilbehør er ikke så gale. Jeg fikk og gleden av å sy litt, noe jeg ikke har gjort siden barneskolen:) Takk for titten!
 
Redigert:
Virkelig flott!
Jeg laget en boks av en fin whiskykasse/boks i tre. Den rommer selvfølgelig ikke så mange klokker. Der har jeg en litt hard/fastere svamp som holder.
(Skal få ordnet med et bilde....)

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Pabbe
@Pabbe Flott prosjekt og takk for at du deler erfaringen med oss.

Hva hadde du gjort anderledes dersom du hadde skulle ha gjort prosjektet på nytt?
 
  • Liker
Reaksjoner: Pabbe
Virkelig flott!
Jeg laget en boks av en fin whiskykasse/boks i tre. Den rommer selvfølgelig ikke så mange klokker. Der har jeg en litt hard/fastere svamp som holder.
(Skal få ordnet med et bilde....)

8
Ja den vil jeg se! Jeg drev og googlet ulike prosjekt i forkant, men det var skralt med info.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
@Pabbe Flott prosjekt og takk for at du deler erfaringen med oss.

Hva hadde du gjort anderledes dersom du hadde skulle ha gjort prosjektet på nytt?
Oi! seriøst og vanskelig spørsmål:) Jeg hadde vært litt mer påpasselig med limet, og så hadde jeg prøvd meg litt mer frem med tilpasning av stoffet når jeg plasserte det i skuffen slik at det ble helt stramt. Det var kjipt å se skrukker dukke opp når jeg hadde brukt såpass lang tid på å få stoffet helt stramt over skummet.
 
Dette var en gøy post. Resultatet ble tøft også! Takk for at du deler.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pabbe
Her er mitt bidrag til hjemmelaget klokkeboks.
WP_20150928_20_04_16_Pro.jpg

Jeg tok ikke noe stoff rundt "svampen" som klokkene ligger rundt. Årsaken til at jeg ikke delte opp "pølsesen" var at jeg da fikk litt mer plass til å putte inn en klokke ekstra, dersom det skulle være ønskelig.
WP_20150928_20_04_34_Pro.jpg


Det er ikke hverdagsklokkene som ligger her. Det er mer finere-prosjekter og andre kuriositeter som jeg ikke har boks til, og som jeg vil ta litt mer vare på.

Selve boksen kostet litt over 1000 kroner. Da fikk jeg med en god flaske whiskey på kjøpet!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Pabbe
Her er mitt bidrag til hjemmelaget klokkeboks.
WP_20150928_20_04_16_Pro.jpg

Jeg tok ikke noe stoff rundt "svampen" som klokkene ligger rundt. Årsaken til at jeg ikke delte opp "pølsesen" var at jeg da fikk litt mer plass til å putte inn en klokke ekstra, dersom det skulle være ønskelig.
WP_20150928_20_04_34_Pro.jpg


Det er ikke hverdagsklokkene som ligger her. Det er mer finere-prosjekter og andre kuriositeter som jeg ikke har boks til, og som jeg vil ta litt mer vare på.

Selve boksen kostet litt over 1000 kroner. Da fikk jeg med en god flaske whiskey på kjøpet!

8
Nice! En skattekiste:) Er det en snasen Sturmanskie jeg ser der til venstre?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel