Seiko x PADI dykkere

Snedig. Fin skive. For oss som har PADI-sertifiseringer er den jo ekstra interessant. Det eneste jeg ikke kan begripe er sekundviseren. Hvorfor sitter lumen i feil ende?
 
Snedig. Fin skive. For oss som har PADI-sertifiseringer er den jo ekstra interessant. Det eneste jeg ikke kan begripe er sekundviseren. Hvorfor sitter lumen i feil ende?

Vanskelig å si! Noen sier det er for at ikke lumen skal krasje med indekspunktene, så den blir lettere å lese raskt.

Eller så har du denne forklaringen som virker enda mer sannsynlig:

"In the beginning, Seiko diver second hand was designed according to the movement. Early Seiko divers with automatic movements (6217, 6215, 6159, 6105, 6306/9, etc.) have second hand with lume ball on the front tip. It is to indicate whether the movement is running or not when watch is used in low light condition. In 1978 when the first quartz divers came out (7548, 7549), they use second hand with lume ball put backward.

You are right, it is for balancing mass distribution of the second hand so that the center of gravity is as close as possible to the axis. The reason is to reduce stress and impact on the quartz movement gear trains every time the second hand starts and stops. Later Seiko diver movements based on quartz technology (kinetic and solar) also use the same second hand design.

AFAIK, non-quartz diver which uses the second hand with rear lume ball is the spring drive diver. But for the spring drive I think the reason is to keep low braking force in the tri-synchro regulator mechanism (CMIIW). Around 1996

Seiko revived the design of 1978 7548-7000 quartz diver in the form of SKX007 automatic diver. Since SKX007 copied 7548 styling, the second hand follows quartz diver second hand, eventhough it uses 7S26 automatic movement. The second hand in automatic diver moves in sweeping motion, so it does not have the stress and impact issue. It can use both style of second hand (front or rear lume ball). "
 
Det er en troverdig forklaring. Jeg synes likevel at denne løsningen skurrer såpass at jeg trolig ikke kommer til å kjøpe den.
 
Håper jeg ikke er for seint ute. Jeg hadde tenkt å kjøpe den fra utlandet, men nå sendte jeg en melding til urmakeren. Satser på at jeg får før november.

Fikk bekreftet i dag at 2. parti med Padi dykkere skal komme i slutten av september, så ventetiden er ikke så mye lenger.
 
Urmakeren min svarte meg at klokka var ventet i august da jeg spurte om han kunne skaffe en til meg. Kanskje han har fått en fra første forsendelse?
 
Urmakeren min svarte meg at klokka var ventet i august.

Ja, det stemmer :) Første partiet leveres månedsskiftet august/september, men første parti er nå utsolgt hos leverandør. Neste levering nå er dermed slutten av september.
 
Noen som har bilde av denne med TS-nato? Det bør vel være en grei match :D:D
 
Redigert: