Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

Enig. Jeg kan forstå de. Gs skal liksom prøve seg mot de store gutta, og de vil ha KS for å dra i land 20-60k segmentet.

Jeg er jo superfan av eldre GS og KS, men ikke helt overbevist med det de holder på med her. De har "relansert" et lass forskjellige king seikoer. Noen har de riktige proposjonene, noen ikke. De er ihvertfall ikke rene relanseringer. KS44-9990 og 45-8010 som de nå har relansert er jo i dagens moderne utgave med automatiske low beat verk. Ikke manuell hi-beat som 45 skal være, og ikke skikkelig low-beat som 44 skal være.

Klart skjønner jeg at de driver butikk. Hvem gjør vel ikke det?, men det blir litt halvhjertet og halveis hele greiene. Spesielt da man ser på prisen, og vet hvor jævelig billig seiko kan produsere disse klokkene. Litt mer kunne man krevd mener nå jeg.

De kunne vel heller gjort slik som KS var tiltenkt i utgangspuktet? Et noe billigere alternativ til GS, som delte urverkene, men kanskje hadde litt lavere finish på verksplater osv. Med originale design vel og merke. De har jo mye fin inspirasjon å kunne hente her og der, uten å kopiere seg selv 100%.

Mine 2 cent.

Jeg mener Seiko er i ferd med å gå i Omega-fellen, og priser seg altfor høyt ift. hva man får. Ja, de har mye flott, men når det koster nord for 40k for noe som ikke er GS, så mister de meg. De kan så mye bedre.

• Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Er det noen som vet om Seiko noen gang har laget en high-end-versjon av SPB317 med keramisk bezel? Eventuelt en med lignende kasse i omtrent samme størrelse?

IMG_7223.jpeg

Noen som har vært borti sbsc009? Har fablet om å kjøpe meg egen klokke til skitur, topptur, og viddevandring.

Etter å ha sprengt budsjettet på noe som skal unbokses i morgen, så legges Tudor Black Bay Gmt pro med hvit skive på hylla.

Hva er vel bedre enn en seiko-kopi av Rolex Explorer 2 polar?

Den ser jo overraskende fin ut i fit/finish til prisen på skarve 5-6 lapper.

sbsc009

1779913510267.png

1779913812349.png

1779913842213.png

Erfaringer eller meninger? At verket holder tiden sånn passe, og lenka skrangler ligger vel litt i prislappen, men ellers greie saker?

Vedlegg

• 1779913778618.png
    1779913778618.png
    67,2 KB · Visninger: 0
Noen som har vært borti sbsc009? Har fablet om å kjøpe meg egen klokke til skitur, topptur, og viddevandring.

Etter å ha sprengt budsjettet på noe som skal unbokses i morgen, så legges Tudor Black Bay Gmt pro med hvit skive på hylla.

Hva er vel bedre enn en seiko-kopi av Rolex Explorer 2 polar?

Den ser jo overraskende fin ut i fit/finish til prisen på skarve 5-6 lapper.

sbsc009

Vis vedlegg 429375

Vis vedlegg 429377
Vis vedlegg 429378

Erfaringer eller meninger? At verket holder tiden sånn passe, og lenka skrangler ligger vel litt i prislappen, men ellers greie saker?
Jeg har broren, en Seiko SSK023 (SBSC011). Referansen til SBSC009 på våre kanter mener jeg er SSK069.

Den klokke jeg liker veldig godt og som har blitt brukt en god del!
Finisj er bra til prisen; enkle børstede flater, men bezel får litt raskt merker.

Lenken er blant de bedre Seikolenkene jeg har testet og eid, men ja, den holder ikke nivå med for eksempel Sinn.

Sist jeg sjekket urverket på Timegrapheren, så lå den mellom -2 til -11 s/d og amplituden varierte mellom 254-284 grader. At den har en ringe-GMT og ikke en flyver-GMT lever jeg fint med.

20260212_201233.jpg

20250902_190831.jpg

20250824_175020.jpg

20250816_115525.jpg

Jeg har broren, en Seiko SSK023 (SBSC011). Referansen til SBSC009 på våre kanter mener jeg er SSK069.

Den klokke jeg liker veldig godt og som har blitt brukt en god del!
Finisj er bra til prisen; enkle børstede flater, men bezel får litt raskt merker.

Lenken er blant de bedre Seikolenkene jeg har testet og eid, men ja, den holder ikke nivå med for eksempel Sinn.

Sist jeg sjekket urverket på Timegrapheren, så lå den mellom -2 til -11 s/d og amplituden varierte mellom 254-284 grader. At den har en ringe-GMT og ikke en flyver-GMT lever jeg fint med.

Vis vedlegg 429385

Vis vedlegg 429386

Vis vedlegg 429387

Vis vedlegg 429388
Takker for fine bilder og feedback. Clean og fin GMT-Funksjon ja! Da blir det nok en slik en! Urverket er nok driftsikkert om ikke annet, men det var jo gode tall du hadde å vise til! kult!

Ser den kommer opp som JDM klokke, men at man får bestilt den hos urverket med 2-4 uker leveringstid. Eventuelt chrono for ca samme.
Eller.... når jeg tenker meg om.... Kan jeg ha sett denne til salgs hos Protid Asker ur? (Elias, min yndlingsurmaker)
Får stikke hodet innom der i morgen!

• Liker
Reaksjoner: seiltid