Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

Det jeg sa @Jon Henrik er at KIF kom med Trior lenge siden (40 tallene?) og sin design er fri for alle som vil bruke den.
Ja, det er Seiko sin "egen" men det er ikke noe nytt Seiko kom med.
Incabloc kalte også den for Novodiac og det var lenge siden.
Vis vedlegg 351773


Selvfølgelig Soprod sitt urverk brukes i dyre klokker. Som IWC brukte den 2892-2 som base etc...
Perrelet kalte den 100% In-House (Perrelet er i Festina gruppen og Festina eier Soprod...In-House...Magic!) og prisene var vel over 4000$.
Seiko bruker samme base og kaller det også In-House...

"Speaking of which, like we mentioned above, the new A10 caliber is a completely in-house manufacture-made movement. Perrelet works with other Festina Group brands to produce the movements at the Soprod facility, but it has been designed by them, for them, from the ground up. It's obviously a big step for the brand, evidence of Perrelet's continued growth in the right direction."

Det jeg mener er at Marinemaster burde ha fortsatt 8L urverket, eller bedre.
Ikke noe under(som du sier) og fortsatt i samme prisklassen.

Vis vedlegg 351776

Vis vedlegg 351774

Diashock ble visst introdusert i 1958. Om det kan kalles en "kopi" eller ikke skal jeg ikke uttale meg noe om, men jeg syns det er vesentlig at Seiko produserer dette selv, og ikke kjøper det inn fra Sveits.

Vedr. Perrelet så er jo mange gråsoner og ulik praksis ift. merkelappen "in-house". Perrelet er definitivt ikke alene om å kalle det "in-house" når de refererer til en urverkprodusent tilhørende samme gruppe. Men den beskrivelsen fra Hodinkee er jo rett og slett feil. For meg er det viktigste at forbrukeren skjønner hva det er han/hun kjøper, og hvordan begrepene brukes i en gitte sammenhengen.

Ikke misforstå – jeg har full forståelse for følelsene dine rundt at "Marinemaster" blir vannet ut, og at prisene oppleves høye.

Jeg er bare ikke med på at det er noen sjokkerende skandale. Vi må tross alt se litt på hva "pakken" er (uavhengig hva den kunne vært), og også se på det øvrige markedet slik det er i dag, og de alternativene som finnes :)
 
Jeg har aldri ment at det var en sjokkerende skandale og jeg ser ikke sånn på det.
Seiko går ikke i riktig retning og det er skuffende.
Ja Seiko er 100% in-house, inkludert oljene, krystallene, pakningene etc.
Det er jeg kjent med.
Jeg holder på min eldre Marinemaster med 8L35, det er sikkert.
IMG_20230910_150753370.jpg
 
ser en får Seiko automatic til noen tusenlapper og oppover... Hva er egentlig forskjellen på alle disse urverka til seiko?

Hvilke verk fra Seiko anbeflaes?
 
ser en får Seiko automatic til noen tusenlapper og oppover... Hva er egentlig forskjellen på alle disse urverka til seiko?

Hvilke verk fra Seiko anbeflaes?

Den enkle forklaringen er at pris og kvalitet går egentlig ganske hånd i hånd hos Seiko. Det gjelder ikke bare urverk, men også det andre.

Men før betalte man ikke noe for merket – det gjør man idag.

Jeg har ikke hatt noen problemer med mine 4R og 6R, som sitter i de rimeligste og rimelige/middels modellene.

Men 8L er nok det gjeveste (og sitter i de dyreste klokkene).
 
ser en får Seiko automatic til noen tusenlapper og oppover... Hva er egentlig forskjellen på alle disse urverka til seiko?

Hvilke verk fra Seiko anbeflaes?

Det er et ekstremt bredt spørsmål (alle urverkene til Seiko!) og jeg tviler på at noen har tid til å lage en komplett oversikt til deg.

Her er en forslag istedet: finn noen Seiko klokker du faktisk liker i prisklassene som er aktuelle for deg. Etter det så leser du deg opp på urverkene i de aktuelle klokkene for å se om det er noen betydelige faktorer ved urverkene i akkurat de klokkene som gjør dem mer eller mindre attraktive for deg. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid og Raniets
Angående 6L37 vs 8L35, jeg synes dere bommer litt på poenget her. Seiko har ikke brukt det nye 6L37 pga de er kjipe og ikke vil splurge på 8L35 i disse klokkene, men pga den lave høyden, for å kunne tilby slankere klokker som bedre emulerer 62MAS-kassene fra ye olden days. 8L35 er 5,3 mm mens 6L37 er 3,7 mm - en ikke insignifikant forskjell.
 
Angående 6L37 vs 8L35, jeg synes dere bommer litt på poenget her. Seiko har ikke brukt det nye 6L37 pga de er kjipe og ikke vil splurge på 8L35 i disse klokkene, men pga den lave høyden, for å kunne tilby slankere klokker som bedre emulerer 62MAS-kassene fra ye olden days. 8L35 er 5,3 mm mens 6L37 er 3,7 mm - en ikke insignifikant forskjell.

Right back at ya ;)

Helt enig i at tykkelsen trolig har vært sentralt da Seiko utviklet denne modellen. Seiko er veldig opptatt av å vektlegge at 6L er "slimline" osv. – mer enn å snakke om tekniske specs og hvordan det er forskjellig fra 6R.

Men samtidig vil vel enkelte kanskje mene at prisen da kunne vært lavere, og kanskje også vannresistensen høyere? Og det var vel dette kritikken går på – at modellene ikke oppfattes å levere til prisnivå og navnet.

Jeg syns som nevnt ikke at "pakken" fremstår som helt koko sett opp mot hva man faktisk får og det øvrige markedet, men at det er godt innenfor det som er...eh...innafor. Men tiden da man ikke betalte noe for merket (det gjelder også GS) er over.
 
Angående 6L37 vs 8L35, jeg synes dere bommer litt på poenget her. Seiko har ikke brukt det nye 6L37 pga de er kjipe og ikke vil splurge på 8L35 i disse klokkene, men pga den lave høyden, for å kunne tilby slankere klokker som bedre emulerer 62MAS-kassene fra ye olden days. 8L35 er 5,3 mm mens 6L37 er 3,7 mm - en ikke insignifikant forskjell.

For min del er hele poenget med at Seiko kalte denne for Marinemaster og derfra klassifiserte klokken i "tool watch" avdelingen, mens i virkeligheten, leverte de en "versatile watch" som er mindre i diameter, sklir lettere under skjørten og selvfølgelig med annerledes/lavere spesifikasjoner.

Tar du vekk Marinemaster navnet, og alt faller på plass som det skulle.
Marinemaster navnet gir forventninger denne klokken ikke kommer med.
Seiko bommet på markedsføringen sin, men ikke på kvaliteten som tilhører klokken i seg selv.
 
Jeg fikk prøve disse onsdag i forrige uke da Optura besøkte Grøtteland. Ok klokker. Fin størrelse og opplevd kvalitet. Fikk bakoversveis av prisen.
 
denne er på tilbud flere steder 10-11.000

SPB097J1. er dette en utgått modell?

Denne er utgått ja, 3-4 år gammel overligger. Har 6R15, som er erstattet med 6R35. Ikke heldigste fargekomboen på denne imho, ville valgt en nyere spb, f.eks denne:
Men vent og se, flere bra tilbud neste uke
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Raniets
Ble du ikke invitert?

Mange nye seikoer og mat og drikke. Jeg var ett nummer fra å vinne en Seiko 5 gtm

Vis vedlegg 351857
Ingen sofa og Barista? Ikke rart de mistet GS. Har nevnt det mange ganger.

j/k-ish

Fra spøk til alvor: Disse Seikoene til 43K (!!!) og rundt 4:30 datovindu. No fucking chance. En 9F-quartz fra GS fremstår som et überbuy. :)
 
Redigert: