Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

Jeg mener Seiko skyter seg selv i foten når de forsøker å jobbe seg opp i markedet, uten å forbedre designet på lenkene sine. Det finnes masse microbrands i samme prissegment (og lavere) som har lenker som kvalitetsmessig kan sammenliknes opp mot brands som Omega og Tudor. Seiko derimot fortsetter å levere det samme skrammelet. Jeg digger gammel Seiko, men sliter med den nye retningen merket har tatt de siste 10 årene. Venter fortsatt på at de skal levere en ny lenke til MM300,... men det skjer nok aldri :(
 
SJE091_c.jpg


Den beste King Seiko til nå?

 
Klokka er helt nydelig! Optimale proporsjoner og ligger perfekt på hånden. Meeen, lenken er skranglete, særlig låsen.
Klokke til +20k burde hatt bedre finnish på lenke mener nå jeg.
Snakker vi om samme ur her nå? SBDC051 kostet aldri så mye, tror jeg da.
Men dette er gjerne subjektivt, da jeg ikke syns denne lenka er så skranglete. Låsen kan jeg være enig i at er litt simplex, all den tid det er en stanset lås, og ikke en frest en.
Tight og fin mot kassen er den og.
IMG_1148.jpeg
IMG_1149.jpeg
IMG_1150.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix og Larsnie
Snakker vi om samme ur her nå? SBDC051 kostet aldri så mye, tror jeg da.
Men dette er gjerne subjektivt, da jeg ikke syns denne lenka er så skranglete. Låsen kan jeg være enig i at er litt simplex, all den tid det er en stanset lås, og ikke en frest en.
Tight og fin mot kassen er den og.

Nei, da prater vi om to forskjellige klokker.
Jeg tenker på den nye GMT´n SPB383 ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Den beste King Seiko til nå?


Ja definitivt.

Men er jo helt tullete å lansere en ny utgave av en klokke som knapt er kommet ut i markedet, og således slå beina under den som allerede var lansert. Det vitner bare om at de burde skrotet den, ventet, og kommet med denne (som har mye riktigere proporsjoner) med en gang.
 
Ja definitivt.

Men er jo helt tullete å lansere en ny utgave av en klokke som knapt er kommet ut i markedet, og således slå beina under den som allerede var lansert. Det vitner bare om at de burde skrotet den, ventet, og kommet med denne (som har mye riktigere proporsjoner) med en gang.

Enig. Men dette er klassisk Seiko. Masse referanser og masse variasjoner.
 
  • Haha
Reaksjoner: Larsnie
Seiko og lenker er helt tragisk . Jeg har en SPB213J1 som har så mye slark sideveis på endeleddet at du kan se baretten i mellom . Klokke til nesten 15K . Det er bedre tilpasset på en klokke fra alixpress til 1000 kr . Jeg kjøper i hvertfall ikke flere Nye Seiko . Pluss at denne klokka har aldri gått bra heller 25 sekunder pluss i døgnet fra den va ny .
20220719_184808.jpg
 
Har du en beater-Seiko med rælete lenke/mangel på lenke, og kanskje den er litt strapmonster?

Et tips er den nye "straight endlink" jubilee-lenka fra Strapcode (tror iallfall den er ganske ny).

Kjekt med quickrelease på stål-lenke, det har jeg ikke sett før. Gjør det lett å bytte fram og tilbake mellom rem og lenke på denne beateren. (y)

Hvis den hadde hatt verktøyløs microadjust i spenna også hadde jeg vært i himmelen, o lala.

Tror jeg har surra og fiksert overkant mye på tredjepart-lenker til ymse klokker de siste fem åra, haha... #dennehobbyen

20230623_165208.jpg
20230623_165138.jpg
20230623_165131.jpg
20230623_165120.jpg
 
Redigert:
Snakker vi om samme ur her nå? SBDC051 kostet aldri så mye, tror jeg da.
Men dette er gjerne subjektivt, da jeg ikke syns denne lenka er så skranglete. Låsen kan jeg være enig i at er litt simplex, all den tid det er en stanset lås, og ikke en frest en.
Tight og fin mot kassen er den og.

SPB051 er faktisk et dårlig eksempel når det gjelder kvalitet på lenke, klokkene som kom senere og var i samme prisklasse har en dårligere mer skranglete lenke. Forskjellen på lenka til SPB051 og f.eks SPB143 som kom noen år senere er som natt og dag i 051s favør.
Fit and finish på 051 er bedre enn på de nye MM200 GMTene..

Seiko vil opp i pris og ned i kvalitet, lykke til. :LOL:
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher

Mulig jeg begynner å bli gammel, men dette var ikke noe særlig spør du meg. Denne klokka har røtter tilbake til gode gamle 7548 og 6309-7240, med etterfølgende 7002 og SKX. Alle skikkelige dykkerklokker som varer en mannsalder.

Og så presterer de å lage disse modellene i plast? Et aldri så lite hån spør du meg. Ser ut som noe billig ræl :cry: